شناسهٔ خبر: 67446046 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد؛

اجرای ۲۰ طرح فاخر میراث فرهنگی در منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از اجرای ۲۰ طرح فاخر میراث فرهنگی در منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از محل اعتبارات ملی، استانی و مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به اجرای ۲۰ طرح فاخر میراث فرهنگی در منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس اظهار کرد: ترسیم سیمای جدید این محور جهانی با انجام این طرح‌ها از محل اعتبارات ملی، استانی و مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: بهسازی و مناسب‌سازی مسیر‌های دسترسی، نورپردازی آثار منتخب مجموعه ساسانی، ایجاد فضای خدماتی گردشگری و ایستگاه معرفی همچنین مرمت و استحکام بخشی آثار از جمله اقداماتی است که برای این منظر جهانی در نظر گرفته شده و امسال اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس افزود: تعدادی از ۲۰ طرح در نظر گرفته شده به مرحله قرارداد رسیده و مقدمات لازم برای انجام بقیه طرح‌ها در حال انجام است.

 او به تشریح این طرح‌ها پرداخت و اضافه کرد: در کاخ ساسانی سروستان اجرای پوشش حفاظتی بر روی گنبد‌های آجری و اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمن به فضا‌های معماری و پیرامونی کاخ، آماده‌سازی و بهسازی فضای ساختمان میراث جهانی سروستان و همچنین ساخت سرویس بهداشتی در محدوده مجاز کاخ از طرح‌هایی است که امسال اجرا می‌شود.

 ثابت اقلیدی همچنین در خصوص اجرای طرح‌هایی در مجموعه جهانی بیشاپور هم بیان کرد: اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمن به فضا‌های معماری، اجرای پوشش حفاظتی بر روی لایه‌ها و تزئینات وابسته به معماری و نواحی در معرض خطر مجموعه بیشاپور، بهسازی و ایمن سازی مسیر دسترسی به غار شاپور، بهسازی و ساماندهی مسیر دسترسی به نقوش صخره‌ای تنگ چوگان و همچنین ساخت و نوسازی سرویس‌های بهداشتی در مجموعه بیشاپور انجام خواهد شد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: ایجاد فضای خدماتی گردشگری و ایستگاه معرفی در محدوده کانونی شهر گور، ساماندهی و مناسب‌سازی شرایط نمایشگاهی ترانشه آرامگاهی شهر گور، ساماندهی و مناسب‌سازی مسیر بازدید و دسترسی ایمن و مرمت و استحکام‌بخشی بدنه‌های معماری قلعه دختر، اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمن به فضا‌های معماری و پیرامونی بنای کاخ اردشیر و مرمت و استحکام‌بخشی بدنه‌های معماری این کاخ هم از جمله اقداماتی است که در دستور کار است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: بهسازی و محوطه‌سازی فضای پارکینگ کاخ اردشیر و ایجاد ایستگاه معرفی، اجرای پوشش حفاظتی بر روی نقش برجسته ساسانی دره تنگاب، بهسازی و مناسب‌سازی مسیر دسترسی به نقش برجسته ساسانی دره تنگاب، تهیه و نصب عناصر مبلمانی جدید برای مجموعه ساسانی همچنین نورپردازی آثار منتخب مجموعه ساسانی از قبیل منار شهر گور، کاخ اردشیر، ارگ حکومتی بیشاپور و نقوش صخره‌ای تنگ چوگان از دیگر اقداماتی است که در این محور اجرا می‌شود.

 «منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس» به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در نهم تیرماه سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. 

مجموعه آثار «منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس» از شهرستان‌های فیروزآباد آغاز می‌شود و تا شهرستان‌های کازرون و سروستان در این استان ادامه دارد. این منطقه مجموعه‌ای وسیع شامل کاخ، شهر، نقوش برجسته و غار است که در واقع سندی برای مدیریت، نظارت و بررسی بهتر این منطقه به شمار می‌رود.

 با ثبت این محور در فهرست جهانی آثار ساسانی قلعه دختر، شهر گور و کاخ اردشیر در شهرستان فیروزآباد، شهر بیشاپور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور در شهرستان کازرون همچنین کاخ ساسانی در شهرستان سروستان جهانی شدند.

 هم اکنون فارس رکورد ثبت میراث جهانی را در کشور دارد. شاخص‌ترین آثار باستانی حکومت ساسانی شامل شهر‌های مهمی نظیر بیشاپور، فیروزآباد، سروستان و داراب و وجود ۳۰ نقش برجسته و همچنین مهم‌ترین محور‌های ارتباطی امروز منطقه فارس، در دوره ساسانی شکل گرفته است.

 در حال حاضر ۵ اثر شاخص میراث فرهنگی فارس است شامل مجموعه جهانی تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم و باغ پاسارگاد و منظر باستان شناسی ساسانی فارس است.

نظر شما