شناسهٔ خبر: 67445507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با سخنرانی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

نشست بررسی و تبیین «سند ملی ترویج خواندن» در اردبیل برگزار شد

سید باقر میرعبداللهی در نشست بررسی و تبیین «سند ملی ترویج خواندن»، گفت: سند ملی ترویج خواندن، در مقایسه با اسناد منتشرشده پیشین در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، از اعتبار و اتقان بسیار بیشتری برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، نشست تبیین «سند ملی خواندن» با سخنرانی برخط سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه های عمومی کشوربه صورت مجازی از طریق بستر اسکای روم و با حضور پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از کارکنان کتابخانه های عمومی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با بیان اینکه که ابلاغ سند ملی ترویج خواندن، آخرین اقدام رئیس جمهور شهید در حوزه کتاب و کتابخوانی است، اظهار داشت: در این سند مفاهیم مرتبط با حوزه خواندن (مانند خواندن، مواد خواندنی، ترویج و خواننده) به صورتی روزآمد، نوین و مبتنی بر یافته‌های جدید در حوزه مطالعات خواندن، تشریح و بازتعریف شده و جایگزین دو سند پیشین یعنی «سند نهضت مطالعه مفید» (مصوب سال ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و «سند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی» (مصوب سال ۱۳۹۶ شورای فرهنگ عمومی) خواهد شد.

میرعبداللهی این سند را، به دلیل برخورداری از روش علمی در نگارش آن و نیز توجه به واقعیت‌های بازار نشر و کتاب، از محکم‌ترین و متقن‌ترین اسناد منتشر شده در حوزه خواندن دانست و افزود: برخی اسناد، به دلیل در نظرنگرفتن تنگناهای مقام اجرا و کم‌توجهی به موضوع مهم هم‌افزایی میان دستگاه‌های مرتبط، در عمل کامیاب نیستند. ما، در نگارش این سند به این چالش توجه داشته‌ایم و در ماده ۳ آن به ۶ هدف مهم یعنی «دسترسی آسان به مواد خواندنی»، «هم‌افزایی همه ظرفیت‌های حاکمتی»، «عمومی‌سازی فرهنگ خواندن»، «توسعه مهارت‌های خواندن» و «بازطراحی زنجیره خواندن» توجه جدی کرده‌ و آنها را در کل سند نیز در نظر گرفته‌ایم. یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این سند با دو سند قبلی، توجه فرایندی به چرخه نشر و ترویج کتاب است که به نظر ما حلقه مفقوده اسناد پیشین در این  حوزه است. ویژگی دیگر این سند، تعریف دقیق‌تر مفاهیم است؛ برای نمونه، تعریف مفهوم خواندن در ماده نخست سند، تعریفی نو و ابتکاری است که از یک سو مبیّن تفاوت مفهومی مهم میان «خواندن» و «مطالعه» و از سوی دیگر بیانگر توجه به یک عنصر بسیار مهم در حوزه مطالعات خواندن ـ یعنی مفهوم «تفکر انتقادی» ـ است.

وی با اشاره به مواد هشتم تا دوازدهم سند ملی ترویج خواندن که وظایف ۲۱ دستگاه فرهنگی و حاکمیتی ذیل ۵ عنوان مهم «تولید»، «عمومی‌سازی»، «دسترسی»، «آموزش و مشاوره» و «پژوهش» را تبیین می‌کند، گفت: پیگیری انجام وظایف قانونی این دستگاه‌ها در سند بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به عنوان دبیرخانه دایمی کارگروه ملی خواندن، گذاشته شده است. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست کارگروه و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان جانشین رئیس معین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش و فنآوری نهاد خاطر نشان کرد: پیگیری‌های صمیمانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد در تصویب و ابلاغ این سند فرهنگی مهم توسط رئیس جمهور شهید، نقش بسیار مهمی داشته است. امیدواریم بزودی شاهد برگزاری نخستین نشست اعضای کارگروه این سند ملی باشیم.

نشست بررسی و تبیین «سند ملی ترویج خواندن» در اردبیل برگزار شد

پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست تلاش برای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای سند ملی ترویج خواندن را از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل دانست و گفت: تأکید سند ملی ترویج خواندن بر ایجاد عدالت فرهنگی و دسترسی عمومی و آسان به کتاب برای همه گروه‌های اجتماعی، در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و دولت شهید رییسی بوده و بر این اصل استوار است که مفهوم «عدالت» دایره گسترده‌ای را شامل می‌شود و نمی‌توان آن را فقط به امور اقتصادی و مادی منحصر کرد.

وی تصریح کرد: هرچند تمام آحاد جامعه مورد توجه کتابخانه‌های عمومی بوده و برآوردن نیازهای اطلاعاتی همه گروه‌های اجتماعی وظیفه فرهنگی و قطعی ماست، اما نهادینه‌کردن فرهنگ خواندن در ذهن و ضمیر کودکان و نوجوانان رسالت ویژه ما در نهاد است؛ بنابراین، ضروری است که به دلایل فرهنگی و اجتماعی بسیار، از جمله وجود زمینه‌های مناسب در این گروه سنی، فرصت و استعداد افزون‌تر آنها مورد توجه بیشتری باشد؛ امری که در سند ملی ترویج خواندن، به‌درستی، در نظر گرفته شده است.

نظر شما