شناسهٔ خبر: 67445131 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

۶ سؤال مهم و پرتکرار درباره تب دانگ

با آمدن پشه آئدس، این مهمان ناخوانده به کشور نگرانی‌ها درباره این بیماری نیز افزایش یافته است. پرسش‌ها درباره این بیماری زیاد است، ولی به تعدادی از پرسش‌های پرتکرار شهروندان در متن زیر پاسخ داده شده است.

صاحب‌خبر -

تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، سالانه میلیون‌ها مورد از عفونت دانگ در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده است. کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

از میان طغیان‌های اخیر تب دانگ در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد که مسافران به این کشور ها باید در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

انتقال بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس بوده که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

علائم تب دانگ تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

آنچه در پی می‌آید پاسخ به ۶ پرسش پرتکرار درباره این بیماری است:

۱.آیا این بیماری از طریق دست دادن و سرفه کردن هم منتقل می‌شود؟

خیر. انتقال تب دانگ معمولا از طریق نیش پشه و گزش اتفاق می‌افتد.

۲. آیا واکسنی برای این بیماری وجود دارد؟

پاسخ: واکسنی که در دسترس عموم باشد خیر.

۳. اگر پشه آندس در محلی تخم گذاری کند و بر اثر تابش آفتاب، آن قسمت خشک شود، آیا تخم پشه زنده می‌ماند؟ آیا ممکن است بعد از بارش باران در همان محل و جمع شدن آب، آن تخم به لارو پشه تبدیل شود؟

بله. تخم پشه آندس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد و در صورت قرار گرفتن در آب و محیط مناسب، باز می‌شود.

۴. آیا این پشه در شهر یزد دیده شده است؟

فعلا پشه آندس در استان یزد دیده نشده است. اما چون این استان با استان‌های جنوبی هم مرز است باید بیشتر مراقب بود.

۵- آیا کشور عراق هم جزو کشورهای پرخطر است.؟

تا کنون به صورت رسمی از کشور عراق، آلودگی به پشه آندس گزارش نشده است ولی این مساله نافی رعایت اصول مراقبت نیست. با توجه به گستردگی آلودگی کشورهای حاشیه خلیج فارس به پشه آندس لازم است در سفر به کلیه مناطق، اصول مراقبت از گزش پشه رعایت شود. از جمله: استفاده از دورکننده‌های حشرات، پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آستین بلند، بستن پنجره هتل یا اماکن اقامتی و در صورت اقامت در اماکن روباز استفاده از پشه بند.

۶. آیا بی حالی و کهیر از نشانه های این بیماری است؟

اگر فرد اخیرا مسافرت نرفته و سابقه گزش پشه نداشته است جای نگرانی نیست، در حال حاضر استان تهران عاری از این پشه است و در صورت آلودگی از مراجع رسمی به شهروندان اعلام خواهد شد.

نظر شما