شناسهٔ خبر: 67441162 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

دو عنوان کتاب پژوهش محور در حوزه علوم انسانی منتشر شد

صاحب‌خبر -
انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل کتاب های« راهنمای پژوهش مرور یکپارچه» و « ویرایش دوم کاربرد پژوهش عملیاتی پیشرفته در صنعت و خدمات» را با رویکردی به حوزه علوم انسانی و به ویژه روش تحقیق، پژوهش گری، مدیریت صنعتی، کسب و کار، مهندسی ضنایع، حسابداری را منتشر کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛ کتاب« راهنمای پژوهش مرور یکپارچه » توسط دکتر مهدی غفوری فرد و دکتر مریم باقریان مدرسان دانشگاه فردوسی مشهد به رشته تالیف درآمده است.

توسعه علم در دنیای امروز به حدی گسترش یافته، که ممکن است در خصوص ابعاد یک موضوع یا پدیده ناشناخته یا کمتر شناخته شده برای ما، در سایر نقاط جهان پژوهش های متعددی صورت گرفته باشد. لذا چنانچه بخواهیم از طریق مطالعات علمی شواهد لازم برای شناسایی شکاف های دانشی در یک حوزه موضوعی را که مطالعات مختلفی در مورد آن در اقصا نقاط جهان صورت پذیرفته بیابیم، می بایست سراغ روش های مرور یکپارچه و یا سایر روش های مروری دیگر برویم.

مطالعات و پژوهش های مروری برای پاسخ به سوالات مختلف در خصوص ابعاد مختلف یک موضوع و یا کشف آخرین دستاوردهای مربوط به آن بسیار مهم هستند اما بدون یک روش شناسی قوی، ارزش یک پژوهش مورد تردید خواهد بود به همین منظور برای انجام چنین مطالعاتی (مطالعات و پژوهش های مروری)، نیاز به بررسی های دقیقی می باشد که به طور منظم ادبیات و پژوهش های پیشین مرتبط با موضوع مورد نظر را جستجو کرده، مطالعات را ارزیابی و یافته ها را تفسیر و ترکیب نماید.

تمرکز این کتاب بر روش پژوهش مرور تلفیقی یا یکپارچه می باشد. این روش پژوهشی می تواند در طیف گسترده ای از علوم مختلف مانند مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی، مهندسی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف برخی از انواع مطالعات مروری، در یک مطالعه مروری یکپارچه، کیفیت هر یک از مطالعات انتخاب شده، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برای پاسخ به سوالات پژوهش و نشر دانش جدید در مورد موضوع مورد نظر، تفسیر و به نتایج معناداری تبدیل می‌شوند.

این کتاب می تواند به منظور توسعه مهارت های اساتید دانشگاه و دانشجویان در انجام پژوهش های مرور یکپارچه به عنوان مبنایی برای پروژه ها و تحقیقات علمی مورد استفاده قرار گیرد. در این کتاب فرآیند کامل روش پژوهش مرور یکپارچه به صورت گام به گام و عملیاتی توضیح داده شده است و در حال حاضر کتاب مشابهی در این زمینه در داخل کشور وجود ندارد.

کتاب« راهنمای پژوهش مرور یکپارچه »، 184 صفحه ای، در 7 فصل گردآوری شده است و به قیمت 1200000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب« ویرایش دوم کاربرد پژوهش عملیاتی پیشرفته در صنعت و خدمات» تالیف دکتر محمدحسین درویش‌متولی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دکتر مجید معتمدی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و دکتر احد نوروززاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی است که رویکردی آموزشی دارد.

عصر معاصر را عصر صنعت و تکنیک میدانند؛ زیرا بشر در قرن های اخیر به پیشرفت‌های چشمگیری در علم رسیده است و به این نتیجه دست یافته که هر چقدر بتواند سازمان‌های موجود در جامعه را توسعه دهد؛ بهتر و سریعتر می‌تواند به اهداف خود دست یابد. در این میان، رقابت‌هایی بین کشورها برای سلطه بر جهان و پیشبرد اهدافشان ایجاد شده است که پیروزی در این رقابت منوط به توسعه مدیریت و توسعه مدیران ارزش مدار و الگومدار در سازمان‌ها است که به هر میزان، این فرآیند در سازمان‌ها پیچیدهتر باشد؛ کارآمدی و کفایت مدیران از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود و بر اساس تصمیمات مدیران، سرمایه‌ی سازمان تعیین خواهد شد و به میزانی که سرمایه غنیتری از تواناییها وظرفیتهای مدیریتی در اختیار مدیران باشد، اهداف سازمان‌ها بهتر تحقق می یابد.

بدون شک فضای کسب و کار برای سازمان‌های امروزی به شدت رقابتی است و در این رقابت، سازمان‌هایی موفق هستند که به واسطه امکانات و توانایی‌های خود و توجه به تنگناهها، محدودیتها و استراتژیها بهترین تصمیم را اتخاذ می‌کنند و به اهداف تولید و سودآوری دست می یابند.

امروزه بهرهگیری از روش ها، فنون و تکنیک‌های مبتنی بر ریاضیات کاربردی و به طور خاص پژوهش عملیاتی (OR) در مدیریت بهینه سازمان‌ها و نهادهای خدماتی و تولیدی افزایش چشمگیری داشته است و مدیران و مهندسان صنایع از این علم استفاده می‌کنند.

پژوهش عملیاتی که امکان استفاده از روش‌های ریاضی و فنون کمّی برای بهبود تصمیم‌گیری در مدیریت را بررسی می‌کند، بر این فرض استوار است که استفاده از این روش‌ها و تکنیک‌های وابسته، به افزایش کیفیت تصمیم‌گیری و حل مسائل مدیریتی کمک می‌کند تا مدیران ارشد با اتخاذ تصمیمات سنجیده‌تر و معقول‌تری، سازمان خود را به سمت رشد و تعالی سوق دهند.

ویرایش دوم این کتاب، مدل‌ها و تکنیک‌های کاربردی را در سطح پیشرفته مطرح می سازد و با ارائه مثال‌‌های واقعی کمک می کند تا فراگیران و مخاطبان، علاقه‌مندان به تحقیق در عملیات و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع بتوانند این مدل‌ها را در شرایط عملی به کار گیرند.

کتاب« پژوهش عملیاتی پیشرفته در صنعت و خدمات»، 304 صفحه ای، در 8 فصل گردآوری شده است و به قیمت 1200000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما