شناسهٔ خبر: 67440479 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش ترافیک درون شهری با اجرای دو پروژه تاثیرگذار در شیراز

شهردار شیراز، تقاطع غیرهمسطح جام جم و دوربرگردان غیرهمسطح اردیبهشت-چمران را دو پروژه بسیار مهم و تأثیرگذار در راستای کاهش ترافیک درون‌شهری این کلانشهر عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

محمدحسن اسدی شامگاه گذشته در حاشیه بازدید از اجرای شیفت شب دو پروژه تقاطع غیرهمسطح جام جم ودوربرگردان غیرهمسطح اردیبهشت-چمران گفت: در دور نخست بازدید‌های برگزار شده از اجرای پروژه‌های شهری در نوبت شب، در مقایسه با بازدید دوم این موضوع را شاهد هستیم که تغییرات در اجرای پروژه‌ها کاملاً محسوس است.

او افزود: پروژه تقاطع جام جم یکی از پروژه‌های مهم شهر است که از یک دهه گذشته شهرداری شیراز در تلاش بود که با صداوسیمای مرکز فارس گره اجرای این کار باز شود که درنهایت در سال گذشته این توافق با صداوسیما انجام شد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: صداوسیما یک مرکز راهبردی و بااهمیت است و نمی‌توانیم همچون سایر پروژه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی عملیات اجرایی پروژه در دستور کار باشد، لذا باید یک تعامل با این مرکز اقدامات اجرایی انجام شود.

اسدی همچنین با تشریح اقدامات اجرایی انجام شده در این پروژه، ادامه داد: در حال حاضر عملیات احداث دیوار جایگزین انجام‌شده است.

او اضافه کرد: در روند اجرای این پروژه فضایی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع از اراضی صداوسیما در مسیر تقاطع جام جم قرار دارد که عملیات بسترسازی برای اجرای پروژه در این اراضی در حال انجام است.

شهردار شیراز همچنین با اشاره به بازدید از دوربرگردان غیرهمسطح اردیبهشت-چمران، از این پروژه و تقاطع غیرهمسطح جام جم به‌عنوان دو پروژه بسیار مهم و تأثیرگذار شهر شیراز نام برد.

اسدی تصریح کرد: اقدامات عمرانی پروژه‌ها در حال اجراست و نوبت شب بسیاری از پروژه‌ها فعال است، به‌گونه‌ای که برخی پروژه‌ها ۲۲ ساعت در طول شبانه‌روز در حال اجرا هستند و تنها دو ساعت برای تغییر نوبت عوامل اجرایی، اجرای پروژه‌ها متوقف می‌شود.

او در این بازدید همچنین از رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، معاون فنی و عمرانی، رئیس و کارکنان خدوم سازمان عمران و بازآفرینی و عوامل اجرایی این پروژه‌ها قدردانی کرد.

شهردار شیراز همچنین در این بازدید از افتتاح پروژه‌های خدمات شهری و عمرانی در سطح مناطق شهر شیراز در بیست و هفتمین مرحله جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز در روز سه‌شنبه دوازدهم تیرماه جاری خبر داد.

رئیس شورای شهر شیراز نیز در این بازدید شبانه سخنانی از اقدامات شهرداری شیراز در اجرای چنین پروژه‌های حساس و مهم قدردانی کرد.

تبدیل شیراز به کارگاه عمرانی در دو سال گذشته

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در این بازدید گفت: کلان‌شهر شیراز طی دو سال گذشته به یک کارگاه عمرانی تبدیل‌شده است و این اقدام همت بلندی می‌طلبدتا با این حجم از کار عمرانی مؤثر، برگ زرین دیگری برای شهر و شهروندان برای آینده این کلان‌شهر رقم بخورد.

چالش تملک زمین و ایجاد یک بستر برای احداث پل‌های تقاطع جام جم

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در این بازدید گفت: تقاطع جام جم پروژه مهم و تأثیرگذار شهری است.

محمد امین افزود: با توجه به اینکه شروع بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی از بزرگراه آیت‌الله محلاتی و در اتصال با پروژه سپهبد شهید سلیمانی و پروژه جام جم بوده، نیاز است تا یک تقاطع چند سطحی در این مکان ایجاد شود تا اتصالات تکمیل شود.

او تصریح کرد: بیش از یک دهه است که مذاکرات مختلفی برای تملیک زمین در این محور در انجام است که درنهایت با تلاش‌های استاندار فارس، شهردار و شورای اسلامی شهر شیراز این اقدام محقق شد و یک تفاهم‌نامه مشترک میان شهرداری، استانداری و صداوسیمای مرکز فارس و تهران منعقد شد و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

امین خاطرنشان کرد: چالش اصلی این پروژه تملک زمین و ایجاد یک بستر برای احداث پل‌های این تقاطع است.

او ادامه داد: در نخستین بازدید انجام شده در فروردین سال جاری از این پروژه، عملیات خاک‌برداری این پروژه آغاز شده بود و امروز نیز با تلاش بسیار خوبی که سازمان عمران دارد عملیات دیوار گذاری در حال انجام است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: این پروژه از دو بخش تشکیل‌شده است که مرحله نخست آن با احداث یک زیرگذر در کتابخانه مجاور دانشگاه شیراز اجراشده است، همچنین مرحله دوم آن در قالب احداث پل‌هایی است که با اجرای یک چپ‌گرد مسیر خروج از بلوار آیت‌الله حائری شیرازی به بولوار جمهوری اسلامی فراهم خواهد شد و یک ورودی برای بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی ایجاد خواهد شد.

امین تأکید کرد: اجرای عملیات عمرانی پروژه جام جم یک‌ساله پیش‌بینی‌شده است و در صورت رفع معارض زمین و بسترسازی کامل، اقدامات عمرانی در سایر بخش‌ها آغاز می‌شود. برآورده هزینه اجرایی این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان است.

سال ۱۴۰۲ سالی پرکار برای سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز در بازدید از پروژه تقاطع جام جم گفت: در این پروژه هم‌اکنون عملیات دیوار گذاری به ارتفاع ۶ متر، عرض ۴ و نیم متر و طول ۲۰۰ متر صورت گرفته و مقررشده است در این پروژه یک راست‌گرد به طول ۲۵۰ و عرض ۹ متر احداث می‌شود تا حجم ترافیک ورودی از بلوار جام جم کاهش یابد.

علی حسین عباسی افزود: در این پروژه، احداث دو پل از مسیر جام جم به شهید سلیمانی و مسیر بالعکس آن اجرا می‌شود.

او تصریح کرد: با توجه به همکاری بسیار خوبی که صداوسیمای مرکز استان فارس با شهرداری شیراز در اجرای این پروژه داشته است، نیاز است تا آزادسازی مسیر ۵۰ متری برای احداث راست‌گرد این پروژه هر چه سریع‌تر محقق شود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ سال پرکاری برای مجموعه این سازمان بود؛ به‌گونه‌ای که مجموع آرماتور مصرف شده در اجرای پروژه‌ها به میزان ۲ هزار و ۷۰۰ تن بوده است، اضافه کرد: این در حالی است که میزان آرماتور تخصیص داده‌شده در سال جاری ۳۵۰۰ تن بوده است که ۱۷۰۰ تن مصرفی سازمان عمران و مابقی در سایر پروژه‌ها مصرف‌شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: طی ۳ ماه آینده نیازمند آرماتور برای اجرای پروژه‌هایی همچون زیرگذر‌های غیرهمسطح اردیبهشت، خلیج‌فارس و قائم-سفیر هستیم.

او ضمن قدردانی از حمایت‌های بی‌وقفه شهردار شیراز در اجرای پروژه‌های شهری، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با تلاش بیشتر خدمت رسان شهروندان باشیم.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز گفت: در اجرای پروژه زیرگذر شهید سلیمانی تنها در بازه زمانی ساعات ۱۷ تا ۱۹ پروژه به دلیل تغییر شغل تعطیل بود و در باقی ساعات شبانه‌روز بدون هیچ‌گونه وقفه پروژه در حال اجراست.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز در خصوص پروژه دوربرگردان غیرهمسطح اردیبهشت در بلوار شهید چمران گفت: در این پروژه یک شفت به قطر ۲.۸۰ متر حفاری می‌کند و با این اقدام به اجرای عملیات شمع گذاری نیازی نیست.

عباسی افزود: شالوده رمپ این پروژه اجراشده است و ۱۰۰ متر از قالب‌بندی عرشه انجام‌شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: به دلیل قرارگیری ارتفاع ساخت یکی از ستون‌های این پل در مجاورت با رودخانه خشک، قالب‌بندی به‌صورت درجه‌ای انجام شد و به‌گونه‌ای که هم‌اکنون عملیات بتن‌ریزی ۹ ستون انجام‌شده است.

او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این پروژه ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ازلحاظ زمان‌بندی تعیین‌شده، اجرای این پروژه جلوتر از برنامه پیش‌بینی‌شده است.