شناسهٔ خبر: 67440402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واشنگتن‌پست: همه درها به روی ۱۱۵ هزار آواره غزه در مصر بسته است

ساجده محمودی

روزنامه آمریکایی در گزارشی از شرایط زندگی ۱۱۵ هزار ساکن آواره غزه در مصر نوشته است: این آوارگان هیچ آینده‌ای ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود با اشاره به اینکه از ماه اکتبر تاکنون بیش از ۱۱۵ هزار نفر از ساکنان غزه وارد مصر شده و در خاک این کشور پناه گرفته‌اند،  نوشت: اکثریت قریب به اتفاق این فلسطینی‌ها یا به واسطه کمک سفارت‌خانه‌های کشوری دیگر یا از طریق شرکت مشاوره و گردشگری «هالا» به مصر آمده‌اند. هالا یک شرکت مصری مرتبط با سرویس‌های امنیتی دولتی است که برای کمک به خروج فلسطینی‌ها هزینه هماهنگی هنگفتی دریافت می‌کند.

اغلب پناهندگان که نیازمند کمک‌های پزشکی و مداوا نبوده‌اند به محض ورود به مصر به حال خود رها شده‌اند. ده‌ها هزار نفر از آنها به‌طور غیرقانونی ویزای توریستی ۴۵ روزه خود را به تعویق انداخته‌اند که این، آنها را واجد شرایط آموزش عمومی، مراقبت‌های بهداشتی و سایر خدمات نمی‌کند.

آژانس سازمان ملل که مسئول پناهندگان فلسطینی است، این پناهندگان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز گفت که نمی‌تواند به تازه واردها کمک کند زیرا قاهره وظیفه خود را برای فلسطینیان به رسمیت نمی‌شناسد.

مقام‌های مصری هر گونه دخالت دولت در امور شرکت هالا را رد کرده و گفته‌اند از متهم کردن فلسطینی‌هایی که به دنبال خروج از غزه هستند، چشم‌پوشی نمی‌کنند.

واشنگتن‌پست: همه درها به روی ۱۱۵ هزار آواره غزه در مصر بسته است

به نوشته واشنگتن پست، پناهندگان اهل غزه توانسته‌اند در خانه و محل کار خود در اطراف قاهره پناهنگاه و کمی آرامش پیدا کنن اما قادر به ساختن هیچ آینده‌ای نیستند.

اسناد برای فلسطینی‌ها همه چیز است و تعیین می‌کند که آنها کجا می‌توانند زندگی کنند، کار کنند، سفر کنند و خدمات دریافت کنند.

این روزنامه در ادامه به ارائه جزئیاتی درباره شرایط چند خانواده فلسطینی اهل غزه پرداخت که همگی برای ورود به مصر هزاران دلار به شرکت هالا پرداخت کردند اما اکنون در مصر با شرایطی دشوار و آینده‌ای نامعلوم دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکان این خانواده‌ها اغلب امکان بهره‌مندی از نظام آموزشی را ندارند و والدین نیز در صورت نداشتن اقامت مصر قادر به پیدا کردن یک شغل مناسب نیستند.

واشنگتن‌پست: همه درها به روی ۱۱۵ هزار آواره غزه در مصر بسته است

محمد صباح، ۴۴ ساله یکی از این مهاجران است که اوایل ماه مارس به کمک یکی از اقوام خود در قاهره مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار به شرکت هالا پرداخت کرد و با همسر و چهار فرزند خود وارد مصر شد.

او می‌گوید آنهابا اندکی لباس و تنها چند بطری روغن زیتون سفر خود را آغاز می‌کنند و مجبور می‌شوند دیگر عزیزان خود را در غزه رها کنند که این امر بر سختی شرایط و ناراحتی آنها می‌افزاید. به گفته او، اجاره بها در مصر گران است و صاحبخانه‌ها آنها را مانند یک کیسه پول می‌بینند.

صباح که پس از ترک غزه مادرش را در یکی از حملات رژیم صهیونیستی از دست داد و نتوانست حتی برای او به درستی سوگواری کند، گفت: ما در غزه در یک وضعیت اضطراری زندگی می‌کردیم. هنوز هم در مصر چنین احساسی وجود دارد.

او تاکید کرد: تاریکی ما را احاطه کرده است.

واشنگتن‌پست: همه درها به روی ۱۱۵ هزار آواره غزه در مصر بسته است مجتمع مسکونی محل سکونت آوارگان غزه

انتهای پیام

نظر شما