شناسهٔ خبر: 67439406 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مواد غذایی مفید برای گردش خون

صاحب‌خبر -
گروه سلامت:خون مانند بزرگراه در سرتاسر بدن انسان جاری است و مواد مغذیِ مهم و اکسیژن را به همه اندام‌ها و بافت‌ها از قلب و مغز گرفته تا ماهیچه‌ها و پوست می‌رساند.به گزارش ایسنا ، داشتن یک رژیم غذایی سالم یکی از راه‌های بهینه‌سازی گردش خون یا جریان خون است. برخی از غذاها در کنار سایر عادت‌های سالم نظیر ورزش کردن، مصرف کافی آب، مدیریت وزن و سیگار نکشیدن می توانند به بهبود گردش خون کمک کنند.در ادامه به اختصار به چند مورد از این مواد غذایی که به گردش خون کمک می کنند، می‌پردازیم:

* فلفل هندی
این فلفل قرمز به لطف ترکیبی به نام «کپسایسین» می تواند به عملکرد خوب عروق کمک کند.
همچنین می تواند به شل شدن ماهیچه های رگ های خونی شما کمک کند تا خون به راحتی جریان یابد که در نهایت برای فشار خون مفید است.

* چغندر
این سبزی ریشه ای سرشار از نیترات است که بدن شما می تواند آن را به اکسید نیتریک تبدیل کند. اکسید نیتریک به شل شدن طبیعی رگ های خونی و بهبود جریان خون به بافت ها و اندام ها کمک می کند.متخصصان دریافته‌اند که آب چغندر می‌تواند فشار خون سیستولیک (نخستین عدد در اندازه‌گیری فشار خون) را نیز کاهش دهد.

* توت ها
انواع توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند از جمله آنتی اکسیدانی موسوم به «آنتوسیانین» که به ویژه برای رگ های خونی مفید است.آنتوسیانین می تواند به محافظت از دیواره شریان ها در برابر آسیب و جلوگیری از سفت شدن آنها کمک کند. به علاوه، آنتوسیانین باعث آزاد شدن اکسید نیتریک می شود که به کاهش فشار خون کمک می کند.

* ماهی چرب
ماهی های چرب مانند قزل آلا مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات برای بهبود گردش خون مفید هستند.

* انار
دانه های ریز قرمز آبدار درون انار مملو از مواد مغذی به ویژه آنتی اکسیدان ها و نیترات ها هستند. اینها می توانند گردش خون را تقویت کنند، رگ های خونی را گشاد می کنند و فشار خون را کاهش می دهند.این بدان معناست که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ماهیچه ها و سایر بافت ها می رسد. همچنین جریان خون بیشتر ممکن است باعث افزایش عملکرد افراد هم بشود.

* سیر
سیر حاوی ترکیبی به نام «آلیسین» است که به آرامش رگ های خونی کمک می کند.مطالعات نشان می‌دهد در افرادی که در رژیم غذایی‌شان مقادیر بیشتری سیر گنجانده شده، جریان خون بهتر است.

* گردو
گردو با پوست چروک سرشار از «اسید آلفا لینولنیک»، نوعی اسید چرب امگا ۳ است که ممکن است به حرکت روان خون کمک کند.یک مطالعه نشان داد که مصرف منظم گردو به مدت هشت هفته سلامت رگ های خونی را بهبود می بخشد، به این رگ ها کمک می کند حالت ارتجاعی داشته باشند و فشار خون را کاهش می دهد.

* انگور
به گزارش «وب ام دی»، انگور به سالم نگه داشتن شریان‌های شما و بهبود جریان خون کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در انگور، رگ های خونی را آرام می کند و باعث می‌شود کارآمدتر عمل کنند.به علاوه، این میوه مولکول‌های التهابی و دیگر مولکول‌های موجود در خون را که می‌توانند خون را چسبناک کنند، مهار می‌کند.

* زردچوبه
این ادویه زرد طلایی به دلیل خواص ضدالتهابی خود، عمدتاً به لطف «کورکومین»، ترکیبی که در زردچوبه یافت می شود، شناخته شده است.مطالعات نشان می دهد که کورکومین ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد که می تواند به گشادتر شدن رگ های خونی شما کمک کند. این وضعیت به نوبه خود جریان خون و رسیدن آن به عضلات و سایر بافت‌ها را آسان تر می کند.

* اسفناج
غذاهای غنی از نیترات مانند اسفناج ممکن است گردش خون شما را بهبود بخشد. این ترکیبات به بزرگ شدن رگ‌های خونی کمک و فضای بیشتری برای حرکت خون ایجاد می‌کنند.همچنین یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از اسفناج به انعطاف پذیری عروق و کاهش فشار خون کمک می کند.

* مرکبات
دریافت ویتامین C تنها دلیلی نیست که مرکبات را بخشی از رژیم غذایی شما قرار دهد بلکه آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات می‌توانند به کاهش التهاب، جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون کمک کنند.همچنین اگر از طرفداران آب پرتقال هستید، خوش شانس هستید زیرا یک مطالعه نشان داده است نوشیدن منظم آب پرتقال فشار خون را کاهش می دهد

برچسب‌ها:

نظر شما