شناسهٔ خبر: 67438401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

در دیدار وزرای علوم ایران و عراق تاکید شد؛

همکاری پژوهشی ایران و عراق برای حل مسائل اقلیمی و زیست محیطی دو کشور

در دیدار وزرای علوم ایران و عراق که در محل ستاد وزارت علوم صورت گرفت؛ طرفین بر همکاری پژوهشی ایران و عراق برای حل مسائل اقلیمی و زیست محیطی و تحقیق و توسعه در صنعت نفت تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی این وزارت، نعیم العبودی وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق در راس هیاتی با محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم کشورمان و معاونان وی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دیدار گفت: در دولت سیزدهم بسیاری از مفاد تفاهم‌نامه همکاری علمی ایران و عراق به مرحله اجرا درآمد و مشکلات تحصیل دانشجویان عراقی در ایران رفع شد.

وی گفت: سطح روابط ایران و عراق در سه سال اخیر رشد کرد و برگزاری اجلاس مشترک روسای دانشگاه‌های ایران و عراق در دانشگاه فردوسی مشهد در  سال گذشته از نشانه های این افزایش بود.

زلفی‌گل اظهار داشت: مقرر بود در ماه‌های اخیر دور دوم اجلاس روسای دانشگاه‌های ایران و عراق به میزبانی عراق برگزار شود که به علت حادثه پیش آمده برای شهدای خدمت، به زمان دیگری موکول شد.

وی افرود: زیارتگاه بسیاری از ائمه اطهار که مورد علاقه مشترک ملت مسلمان ایران و عراق است در عراق قرار دارد و ارتباط ما با مردم این کشور دلی و عمیق است.

موضوعات همکاری مشترک بین ایران

وزیر علوم کشورمان، همکاری در زمینه تحقیقات در نفت و گاز، اقلیم و محیط زیست و تاسیس دانشگاه و مرکز تحقیقاتی مشترک ، تاسیس پارک علم و فناوری در عراق و آموزش زبان فارسی و عربی برای افزایش ارتباط فرهنگی را از موضوعات قابل بحث برای همکاری وزرات خانه های علوم دو کشور اعلام کرد.

وی گفت: همچنین آمادگی داریم اساتید عراقی بتوانند در ایران تحصیلات خودرا کامل کنند یا  از فرصت مطالعاتی بهره مند باشند ؛ همچنین مرکز استنادی علوم جهان اسلام که در ایران واقع است می تواند در زمینه نمایه کردن  بین المللی مجلات علمی و پژوهشی به عراق مشاوره بدهد.

تجلیل وزیر علوم عراق از همتای ایرانی خود

نعیم العبودی وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق در این دیدار گفت: در زمان وزارت دکتر زلفی گل ، همکاری علمی ایران و عراق ارتقا یافت و تفاهم نامه‌های مهمی به امضا رسید.

وی تحصیل صد هزار دانشجوی عراقی در ایران را فرصت بزرگی برای ارتقای همکاری های فرهنگی دانست و گفت: این جمعیت بزرگ می تواند در زمینه آموزش زبان عربی به ایرانیان و یادگرفتن زبان فارسی بسیار نقش آفرین باشد 

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق با بیان اینکه از سال 2003 تحصیل دانشجویان کشورهای اسلامی و همسایه در قالب  یک طرح خاصی، رایگان شده است گفت: آمادگی داریم یکصد بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی بدهیم.

نعیم العبودی از پیشنهاد وزیر علوم ایران برای راه اندازی پارک علم و فناوری در آن کشور و همکاری علمی در مورد نیازهای دو کشور استقبال کرد و گفت: آماده شنیدن پیشنهادات مشخص ایران برای ارتقای همکاری های علمی دو کشور هستیم.

پیشنهادات رئیس سازمان امور دانشجویان

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست پیشنهاد داد: اساتید عراقی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند در ایران ادامه تحصیل بدهند و دو کشور در زمینه نیازهای دو کشور ظرفیت بورس دانشجویی تعریف کنند.

انتقال تجارب فناورانه به عراق

سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم نیز در این دیدار گفت: هم اکنون 56 پارک علم و فناوری، 280 مرکز رشد واحد های فناوری و 13000 شرکت دانش بنیان در ایران فعال هستند و می توانیم تجربه ایجاد این زیست بوم فناوری را در اختیار عراق قرار دهیم.

رتبه بندی دانشگاه‌های عراق

سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست با بیان اینکه (ISC) بعداز Isi و, scopus  سومین نظام استنادی دنیا است گفت: آماده هستیم با ظرفیت علمی و تجاربی که در این موسسه وجود دارد به وزارت علوم عراق در توسعه مجلات علمی و پژوهشی و رتبه بندی دانشگاه‌ها کمک کنیم.

نظر شما