شناسهٔ خبر: 67435773 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خیز ورزشکاران سه‌گانه زنجان برای کسب ۶ سهمیه تیم ملی

زنجان - ایرنا - ۱۵ ورزشکار سه گانه استان زنجان با وجود محدودیت امکانات برای تمرین و برگزاری رقابت‌های مختلف دارای عناوین مختلف کشوری هستند و با وجود کسب سه سهمیه عضویت تیم ملی تلاش می‌کنند این تعداد را به ۶ مورد افزایش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش سه گانه(ترای اتلون) شامل سه رشته شنا، دوچرخه سواری و دو است که به طور پی در پی و در مسافتهای از پیش تعیین شده انجام می شود.

درگیری همه اعضای بدن و ورزیده شدن بالاتنه و پایین تنه، تقویت و استحکام بافت عضلات، تاثیر مستقیم بر جسم و روان، کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی، افزایش نشاط و شادابی، به چالش کشیده شدن استقامت و سرعت ورزشکار، افزایش انعطاف پذیری بدن و در مجموع تامین سلامت جسم و روح از مزیت‌های فعالیت در این رشته ورزشی هیجان انگیز است.

سه گانه یکی از رشته های ورزشی است که در سال ۲۰۰۰ جزو رشته های المپیکی قرار گرفت و در ایران نیز از سال ۸۰ آغاز به کار کرد و ۲ سال بعد از آن به عنوان انجمن ورزش سه گانه کشور به کنفدراسیون سه گانه آسیا معرفی شد و در سال ۸۶ نیز به عضویت آن درآمد.

هم اکنون همه استانهای کشور دارای هیات ورزشی سه گانه هستند و سالانه به طور منظم مسابقات قهرمانی آن برگزار می‌شود.در حال حاضر همه استان‌های کشور دارای نمایندگی این ورزش هستند که با پرورش و اعزام ورزشکاران به مسابقات قهرمانی کشور، وظیفه ترویج و توسعه ماده‌ها و رشته‌های مختلف زیر مجموعه ورزش سه گانه را در کشور بر عهده دارند و سالانه به‌طور منظم مسابقات قهرمانی کشور در مواد استاندارد برگزار می‌شود.

ورزشکاران فعال در این رشته کار خود را با شنا کردن در یک مسافت تعیین شده آغاز می کنند، بعد از اتمام شنا، دوچرخه سواری آغاز و پس از طی مسافتی بی درنگ بخش سوم این ورزش شامل دوی صحرانوردی انجام می شود که دوچرخه سواران، پس از طی کردن مسافت مشخصی از دوچرخه پیاده شده و شروع به دویدن به سمت خط پایان می کنند.

خیز ورزشکاران سه‌گانه زنجان برای کسب ۶ سهمیه تیم ملی

برای اطلاع از وضعیت رشته ورزشی سه گانه در زنجان خبرنگار ایرنا با علی مشهدلو، رییس هیات ترای اتلون استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: ورزش سه گانه شامل چه رشته هایی است؟

رشته ورزشی سه گانه ۲ سال قبل از سوی فدراسیون این رشته ورزشی به اسم ترای اتلون که اسم جهانی آن است، تغییر نام یافت.

ترای اتلون متشکل از سه رشته ورزشی به هم پیوسته مادر شامل شنا، دو و دوچرخه است که ترتیب و مسافت اصلی آنها در رقابت های استاندارد و المپیک یک هزار و ۵۰۰ متر شنا، ۴۰ کیلومتر دوچرخه سواری و ۱۰ کیلومتر دویدن است که به رده سنی بزرگسالان و مسافت استاندارد اختصاص دارد و مسافت های نصف آن در رده جوانان و نصف آن نیز برای نوجوانان و نونهالان در کشور و سطح بین المللی برگزار می شود.

ایرنا: سنگین‌ترین بخش این رشته ورزشی کدام است؟

هر سه بخش این رشته ورزشی در حد خود سنگین محسوب می شود. شاید برای یک شناگر ۴۰ کیلومتر دوچرخه یا دویدن سنگین باشد یا برای یک دوچرخه سوار هزار و ۵۰۰ متر شنا سنگین باشد ولی به طور معمول سنگین‌ترین بخش این رشته ۱۰ کیلومتر دویدن در آخر است که ورزشکار زمانی که توانی ندارد باید خود را به خط پایان برساند.

خیز ورزشکاران سه‌گانه زنجان برای کسب ۶ سهمیه تیم ملی

ایرنا:‌ ورود به این رشته نیازمند چه پیش زمینه ها و توانمندی‌هایی است؟

سه گانه، پایه و اساس رشته های ورزشی دیگر بوده و از سه رشته ورزشی در زیرمجموعه های مختلف تقسیم شده است که به صورت قهرمانی کشور و حتی مسابقات بین المللی در دنیا برگزار می شود که از جمله آنها ورزش دوگانه است که در آن شنا حذف می شود و شامل " دو، دوچرخه، دو " می شود و یا دوگانه آبی است که دوچرخه در آن حذف و به ترتیب " دو، شنا،‌ دو"‌ برگزار می شود.

معمولا همه افراد از کودکی دوچرخه سواری و دویدن را می آموزند و با آموزش شنا می توانند به ورزشهای سه گانه ورود پیدا کنند.این رشته ورزشی همچنین زیرمجموعه های دیگر و بیشتری دارد. ورزش دو، پایه همه رشته هاست و دوچرخه سواری را نیز بسیاری از افراد از کودکی می آموزند.

بسیاری از ورزشکاران و خانواده ها به آموزش شنا روی می آورند و در اکثر خانواده ها بچه ها حداقل ۲ رشته از این رشته ها را آموزش دیده اند و می توانند با همان ۲ آیتم وارد رشته ورزشی سه گانه شوند و با پرورش استعدادهای خود بخش سوم را نیز آموزش ببینند.

خیز ورزشکاران سه‌گانه زنجان برای کسب ۶ سهمیه تیم ملی

ایرنا: نحوه تمرین و دغدغه ورزشکاران سه گانه استان زنجان چیست؟

ورزش سه گانه با شنا شروع می شود و داشتن مهارت در این رشته بسیار مهم است.

وقتی که ورزشکاران حتی در دوچرخه و دویدن هم در سطح بسیار بالایی باشند ولی در شنا از رقبای خود عقب بمانند کار آنها با مشکل و پیچیدگی در رقابت ها مواجه می شود به همین دلیل از اولویت های اصلی این هیات آموزش شنا و ارتقای سطح شنای ورزشکاران سه گانه است تا در رقابت های بین المللی در قسمت شنا کم نیاورند و از رقابت بازنمانند.

در شنا بحث ثانیه ها مطرح است و حتی کمتر از پنج ثانیه از رقبا عقب ماندن، کار ورزشکار را بسیار سخت می کند و او را از گردونه مدال آوری خارج می سازد.

شهر زنجان امکانات ضعیف و محدودی در این خصوص دارد برای بحث قهرمانی تنها یک استخر "شهید شهبازی" در این شهر فعال است که این استخر در اختیار غواصان،‌ نجات غریق ها و قایقرانان نیز هست و ساعات اختصاص یافته برای شنای این هیات بسیار کم و مدیریت آن مشکل است.

حفظ و حمایت از ۱۵ ورزشکار قهرمان سه گانه استان زنجان از اولویت های این هیات ورزشی است.اختصاص هفته ای سه ساعت زمان استفاده از استخر برای ورزشکاران سه گانه زنجان که دارای مدال ها و عناوین قهرمانی مختلف برای استان و کشور هستند بسیار ناچیز است اما با همین ساعت کم هم تمرین می کنیم.

مسولان ورزشی استان نیز قول داده اند تا استخر دیگری را برای این منظور آماده کنند که با آن بخشی از مشکلات هیات حل می شود.

مشکل اصلی هیات این است که رقبای ما به طور مثال در تبریز و اصفهان بیش از ۱۲ استخر در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان خود دارند و هیات های سه گانه نیز دارای یک استخر به عنوان پایگاه برای آنان است که این موضوع باعث توسعه ورزش سه گانه در آن استانها شده است.

ما در استان زنجان تنها توانایی آن را داریم و در پی آن هستیم که ورزشکاران قهرمان خود را که به ۱۵ نفر محدود می شوند حفظ و حمایت کنیم و از افزایش آنها عاجز هستیم، با همه این مشکلات و بهره مندی از حداقل امکانات، ورزشکاران این رشته در استان سکوهای قهرمانی کشور را در اختیار دارند.

ایرنا: امسال چه رویکرد و برنامه هایی برای این هیات پیش بینی شده است؟

در مسابقات ترای اتلون رده های سنی (‌ نونهالان، نوجوانان و جوانان ) پایه کشور که روز ششم تیرماه امسال به میزبانی قم برگزار شد، استان زنجان در بخش انفرادی و تیمی به مقام قهرمانی کشور دست یافت.

سال گذشته سال خوبی برای ورزش سه گانه زنجان بود و ما به جز مدالهای کشوری، ۲ مدال بین المللی را برای استان و کشور کسب کردیم که شامل مدال نقره آسیای میانه دواتلون و کاپ آسیایی بود که توسط مهدی شافعیان به دست آمد.

امسال اگر امکانات بهتری مهیا شود بهتر عمل می کنیم اما اولویت ما ورزشکاران قهرمان است که امسال سعی می کنیم تعداد ملی پوشان خود را در رشته سه گانه و دوگانه افزایش دهیم.

خیز ورزشکاران سه‌گانه زنجان برای کسب ۶ سهمیه تیم ملی

برگزاری مسابقات و رقابت های کشوری و استعدادهای برتر نیز جزو اولویت های برنامه های قهرمانی این هیات است.

در استعدادیابی ۲ تا سه برنامه پیش بینی شده است که ۲ مورد آن با همکاری آموزش و پرورش و مدارس برگزار خواهد شد و ۲ تا سه مورد هم برنامه همگانی را پیش رو داریم که به زودی آن را در سطح شهر برگزار می کنیم.

کودکان پنجساله تا سالمندان ۹۰ ساله می‌توانند به صورت تفریحی و قهرمانی در رشته ورزشی سه گانه فعالیت کنند.اگر خانواده ها لذت این رشته ورزشی را بچشند و آن را به فرزندان خود معرفی کنند به یقین همه افراد برای فعالیت در این رشته جذاب، ترغیب می شوند چراکه در سطح دنیا و بین الملل رشته ای است که به صورت خانوادگی از کودکان پنج ساله تا سالمندن ۹۰ ساله در رقابت های آن به صورت تفریحی شرکت می کنند و در رقابت ها نیز جایزه می گیرند.

این هیات چند مورد برنامه دیگر نیز دارد که با کمک مسوولان ورزشی استان و سایر دستگاه های مرتبط شامل شهرداری، مدارس و دانشگاهها آنها را برگزار خواهد کرد.

همه ورزشکاران تربیت شده در این رشته در بحث مدال حداقل یک یا ۲ مدال کشوری را در رده های مختلف به دست آورده اند، سال قبل سه نفر ملی پوش داشتیم که امسال به ۶ نفر خواهد رسید تا عناوین بین المللی بیشتری کسب کنیم.

ورزش سه گانه زنجان در پنج رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسال جزو سه استان برتر کشور است و حدود ۵۰ ورزشکار دارد که از این تعداد حدود ۲۰ ورزشکار به صورت حرفه ای و ملی فعالیت می کنند.

نظر شما