شناسهٔ خبر: 67435735 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد؛ توسعه صنعت‌دارویی کشور با استفاده از هوش‌مصنوعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر کاربرد هوش مصنوعی در صنعت داروسازی کشور تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا زالی گفت: ما باید به عنوان یک شهروند ایرانی به داروسازان و صنعت داروسازی کشور افتخار کنیم و بپذیریم که در حوزه سلامت افتخارات بزرگی را رقم زده‌اند.

وی با بیان اینکه داروسازان کشور با جسارت مبتنی بر اعتماد به نفس علمی امروز بر قله‌های خوداتکایی ملی ایستاده‌اند، یادآور شد: داروسازان کشور از ابتدا بدون نگاه متعصبانه بر کیفیت دقت نظر داشته‌اند.

زالی با اشاره به برخی چالش‌ها در حوزه صنعت داروسازی از جمله کمبود نقدینگی سیال و به‌هنگام، تکانه‌های ارزی، نیاز به بهینه‌سازی ناوگان صنعتی داروسازی کشور و سیاست‌های جبری، ادامه داد: به رغم همه این چالش‌ها اما صنعت داروسازی سرافرازانه و شتابان مسیر تعالی را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه مطالعات بیواکیوالانسی دروازه ارتباط با دنیا است، گفت: امروز در عرصه جهانی در بحث مارکت و بازاریابی دارویی وقتی یک محصول دارویی با اسناد علمی و پژوهش‌های متقن آکادمیک همراه می‌شود، در عرصه بازاریابی نیز توفیق بیشتری می‌یابد.

زالی با بیان اینکه امروزه غول‌های صنعت داروسازی بیش از گذشته دست نیاز به سوی گروه‌های آکادمیک دراز کرده‌اند، گفت: برخی از غول‌های صنعت داروسازی به حدی از بالندگی رسیده‌اند که واحدهای تحقیق و توسعه درون خودشان به اندازه کافی تولیدات علمی انجام می‌دهند اما حتی آن‌ها نیز علاقه‌مند هستند با بال پژوهشی و علمی دانشگاهی حرکت کنند.

وی ادامه داد: این مسئله در حوزه ایمونولوژی، داروهای جدید، سرطان، بیماری‌های نوپدید و بیماری‌های بازپدید بیشتر جلوه می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه‌ها میزان الحراره تغییرات سلامت در کشورند، گفت: حداقل در ایران به دلیل طرح ادغام وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی به این صورت است و ما می‌توانیم به صورت مشترک به یک نقشه راه برای توسعه عالی صنعت داروسازی ایران برسیم.

وی با اشاره به موضوعاتی همچون تغییرات دموگرافیک، تغییرات بیماری‌ها، تغییر در الگوی بیماری‌ها، آمایش جدید بیماری‌های منطقه‌ای، بحث‌هایی از قبیل سالمندتر شدن جامعه، نیازهای نوین دارویی، بیماری‌های بازپدید، بروز شکل‌های مقاوم میکروبی، بروز بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها و بیماری‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، گفت: طبیعتاً صنعت داروسازی به دلایل متعددی از جمله حفظ منابع اقتصادی نمی‌تواند بدون نگاه روشن به نقشه آتی بیماری‌ها چه در عرصه جهانی و چه در عرصه ملی فعالیت کند.

زالی با اشاره به بیماری‌هایی مانند زیکا، سارس،  مرس و کووید ۱۹ که در قالب بیماری‌های نوپدید شناخته می‌شوند، یادآور شد: تا هزاره سوم در قرون متمادی چند بیماری وجود داشت، اما از ابتدای هزاره سوم تا کنون حداقل هفت بیماری نوپدید شناسنامه‌دار دیده شده‌اند که نیازهای دارویی را نیز تعیین می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از بخش‌های جذاب آینده علمی داروسازی جهان را آنتی بادی منوکلونال دانست و بر ضرورت پررنگ شدن سهم صنعت دارویی کشور در این حوزه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایرلند، بلژیک، هند، آلمان و چین از اصلی‌ترین کنشگران صنعت دارو به شمار می‌روند، گفت: بازیگران بازاریابی جهان در عرصه دارو در حال تغییرند.

زالی همچنین با اشاره به بضاعت صنعت داروسازی کشور، خواستار تقویت سهم صنعت داروسازی در صادرات شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت حوزه‌هایی همچون داروهای نوترکیب، گفت: همچنین صنعت داروسازی امروز باید با شدت بیشتری بر حوزه دارورسانی یا Drug delivery تمرکز کند و از کلیشه‌های سنتی خارج شود.

زالی با بیان اینکه ۱۰ سال آینده بحث Drug delivery نقش استراتژیکی خواهد داشت، گفت: صنعت داروسازی ما با بهره‌گیری از انواع نانوتکنولوژی‌ها و بایوتکنولوژی‌ها و…، باید در این حوزه پیش‌قراولی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواستار گام برداشتن در مسیر تغییر متدولوژی Drug delivery شد و افزود: خوشبختانه در این زمینه چندان هم با دنیا فاصله نداریم.

زالی با اشاره به سابقه درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه Drug delivery در سال‌های اخیر، ظرفیت علمی دانشگاه را در این خصوص مطلوب و قابل اعتماد برای همکاری با صنعت داروسازی عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با تاکید بر اهمیت هوش مصنوعی در داروسازی، گفت: اگر در این زمینه با شتاب گام برنداریم، دچار یک شکاف عمیق خواهیم شد.

وی افزود: همان‌طور که صنعت داروسازی کشور در چند دهه گذشته نشان داد که می‌تواند در قله و مرزهای دانش حرکت کند در حوزه هوش مصنوعی نیز باید چالاک عمل کند.

زالی با بیان اینکه از فرمولاسیون و پیکاپ دارو تا PMS را می‌توان به هوش مصنوعی سپرد، گفت: هوش مصنوعی بسیاری از زحمات و دشواری‌های داروسازان را کم خواهد کرد.

وی با اشاره به چند داروی جدید که اخیراً برای درمان فیبروز ریوی و هایپرتنسیون ریوی به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، تاکید کرد: کارآزمایی بالینی نیز با هوش مصنوعی مورد تحول قرار خواهد گرفت.

زالی همچنین با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه مرکز تحقیقات هوش مصنوعی، یادآور شد: گروه حرفه‌ای داروسازی سنتی، گروه فارماکوگنوزی و دانشکده طب ایرانی دانشگاه نیز کاملاً آمادگی دارند که در حوزه‌هایی همچون داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با یک نگاه علمی با صنعت داروسازی تعامل کنند.

نظر شما