شناسهٔ خبر: 67433961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیوزویک: اوکراین باید تا ابد منتظر عضویت در ناتو بماند

یک کارشناس دفاعی می‌گوید ائتلاف ناتو علیرغم برخی بیانیه‌های ظاهری، در واقع تمایلی به پیوستن اوکراین و قرار گرفتن مقابل روسیه ندارد.

صاحب‌خبر -

«دانیل آر. دی پتریس» یکی از اعضای اندیشکده «اولویت‌های دفاعی» مستقر در آمریکا در مقاله‌ای در نشریه نیوزویک می‌گوید که معتقد است تلاش‌های «ولودیمیر زلنسکی» برای سوق دادن اوکراین به آغوش ناتو ممکن است بیهوده باشد.

دی پتریس در مقاله خود می‌نویسد، حتی در حالی که مقامات ناتو مانند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیشین این ائتلاف مدعی هستند که تصمیم در مورد عضویت اوکراین در ناتو عملاً اتخاذ شده است، اعضای ائتلاف واقعاً نمی‌خواهند کی‌یف به آن بپیوندد. 

این کارشناس دفاعی می‌گوید ناتو ممکن است از فرستادن تسلیحات به اوکراین خوشحال باشد، زیرا اینگونه می‌تواند به روسیه آسیب بزند؛ اما درگیر شدن در یک درگیری مستقیم با مسکو که مجهز به سلاح هسته‌ای هم هست، در برنامه این ائتلاف نخواهد بود. 

اوکراین مدت طولانی منتظر عضویت در ناتو بوده است. «دی پتریس» پیش بینی می‌کند در عین چیز‌های شیرینی که رهبران غربی در گوش زلنسکی زمزمه می‌کنند، احتمالا تا ابد منتظر خواهد ماند. به گفته این کارشناس دفاعی، مقاماتی که در کی‌یف هستند همچنان امیدوارند که راه خود را به این ناتو برسانند، علی‌رغم این واقعیت که حتی در صورت حصول چنین هدفی، وضعیت امنیتی در منطقه به شدت بی‌ثبات شود.

نشست بعدی ناتو همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس آن و در نهم و دهم ژوئیه خواهد بود. جنگ اوکراین احتمالا مهم‌ترین مسئله مورد بحث در این نشست است. در این نشست ممکن است تنش‌های دوباره بین رئیس جمهور اوکراین و سران ناتو آغاز شود، زیرا احتمالا زلنسکی از شنیدن سخنان تکراری در خصوص احتمال عضویت در ائتلاف خسته شده است. 

آخرین باری که ناتو یک نشست با سران کشور‌ها برگزار کرد یک سال پیش بود. در این نشست سران ائتلاف به گفتن اینکه «آینده اوکراین در ناتو خواهد بود» و «کی‌یف در نهایت عضو ناتو خواهد شد» بسنده کردند. این برای زلنسکی کافی نبود و سبب شد اظهاراتی از این دست را مورد انتقاد قرار دهد. در ادامه، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با طغیان‌های زلنسکی برخورد مهرآمیزی نداشتند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به طور تلویحی زلنسکی را ناسپاس خواند و بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در آن زمان به اوکراینی‌ها توصیه کرد که کمی صبورتر باشند، زیرا «آمریکا و انگلیس انباری پر از تسلیحات برای هدیه دادن ندارند».

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما