شناسهٔ خبر: 67433926 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دوسوم اسرائیلی‌ها:  نتانیاهو از سیاست خارج شود

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دوسوم اسرائیلی‌ها معتقدند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر باید سیاست را ترک کند و به دنبال انتخاب مجدد نباشد. این نظرسنجی بعد از یک هفته پرتنش در رژیم صهیونیستی منتشر شده که طی آن، وزیر جنگ به واشینگتن سفر و به نوشته یدیعوت‌آحارانوت این پیام آن‌ها را دریافت کرد که «واشینگتن اجازه نخواهد داد نتانیاهو این‌گونه به بی‌توجهی به ما ادامه دهد.»
به گزارش «جوان»، یک نظرسنجی تلویزیونی که کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل انجام داده، نشان می‌دهد که ۶۶ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند که نتانیاهو نباید در انتخابات بعدی رقابت کند. در این بین ۲۷ درصد معتقدند باید در انتخابات بعدی حضور داشته باشد و در عین حال، ۷ درصد هم پاسخی نداده‌اند. این در حالی است که در میان هم‌جریانی‌های نتانیاهو، یعنی جریان راست مذهبی، میزان مخالفت با انتخاب مجدد نتانیاهو ۳۷ درصد است و ۵۳ درصد نیز گفته‌اند او به عنوان رهبر اسرائیلی که طولانی‌ترین تصدی را داشته، باید در قدرت بماند. در نظرسنجی کانال ۱۲، بنت به عنوان محبوب‌ترین گزینه برای رهبری جناح راست شناخته شده است. این نظرسنجی در حالی منتشر شده که چالش‌های نتانیاهو، به خصوص درباره روابط با امریکا به بالاترین سطح رسیده است.
یدیعوت‌آحارانوت با اشاره به سفر گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از قول یک مقام امریکایی نوشت: «به گالانت گفتیم واشینگتن اجازه نخواهد داد که نتانیاهو این‌گونه به بی‌توجهی به ما ادامه دهد.»
 این روزنامه نوشته که گالانت برای امریکایی‌ها روشن کرد که اسرائیل به دنبال جنگ با حزب‌الله نیست، بلکه در صورت امکان به دنبال حل‌و‌فصل است. گالانت گفته است: «من به امریکایی‌ها گفتم ما خواهان جنگ در مرز‌های شمالی نیستیم و توافقی را که حزب‌الله را از مرز دور نگه دارد می‌پذیریم.»

 حمایت ۶۶ درصد اسرائیلی‌ها از خدمت ارتدوکس‌ها
۸۵ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی شبکه ۱۲ در پاسخ به این سؤال که آیا باید یک کمیسیون تحقیق برای بررسی ناکامی‌های منتهی به ۷ اکتبر تشکیل شود، گفتند بله، ۶ درصد پاسخ منفی دادند و ۹ درصد گفتند که نمی‌دانند. این نتایج در شرایطی انجام شده که بحث‌ها در این باره در داخل کابینه نتانیاهو هم تشدید شده است. «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در جلسه پنج‌شنبه کابینه از «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش به شدت انتقاد کرد و گفت: من کسی نیستم که شب ششم اکتبر خواب بود! طبق گزارش واللا، این حرف خشم هرتزی هالوی را برانگیخت و از اسموتریچ خواست حرف‌هایش را پس بگیرد. 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دو طرف خواست از ایراد چنین اظهاراتی خودداری کنند و اسموتریچ نیز این کار را کرد و گفت: نه رئیس ستاد ارتش و نه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند به این شکل وزرا را مورد انتقاد قرار دهد. این در حالی است که نتانیاهو اصرار دارد که برای تحقیقات تا پایان جنگ منتظر بماند. نظرسنجی شبکه ۱۲ همچنین نشان داده که ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان از جمله اکثر حامیان نتانیاهو گفته‌اند که از رفتن ارتدوکس‌ها به سربازی حمایت می‌کنند، در حالی که ۲۴ درصد مخالف هستند.

نظر شما