شناسهٔ خبر: 67430889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در نهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری؛

ماجرای خواب غفلت معروفِ کروبی چه بود؟

تا ساعت ۷ صبح از شهرستان‌ها مدام صورت گرفته می‌شد و غالبا با فاصله من نفر اول بودم و آخرین باری که صورت گرفتم من ۲۵ و خورده‌ای درصد و طرف [احمدی‌نژاد] زیر بیست درصد از کل آرا بود و بعد رفتم خوابیم ولی ناگهان...

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ نهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار و فردای آن روز اعلام شد که از میان ۷ کاندیدا (اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین) اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به دور دوم راه یافته‌اند. میزان آرای احمدی‌نژاد در دور اول ۵ میلیون ۷۱۱ هزار و ۶۹۶ و مهدی کروبی ۵ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۲۴ اعلام شد. در این دور دکتر مصطفی معین کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود و محمود احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران نیز چهره‌ای تازه که حمایت اصول‌گرایان و نیروهای نظامی را با خود داشت. در این دور با وجود حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان از معین اما پس از اعلام نتایج نام وی حتی در میان سه کاندیدای نخست هم نبود. از طرفی مهدی کروبی در رقابت‌های انتخاباتی وعده‌ی یارانه‌ی ۵۰ هزار تومانی داد، آن هم در زمانی که اصلا حرفی از پرداخت یارانه‌ی نقدی در میان نبود، وعده‌ای که پایگاه رای مردمی در طبقات مختلف برایش به ارمغان می‌آورد و نشانه‌هایش نیز کاملا هویدا بود. به هر روی به محض اعلام نتایج انتخابات و حمایت تمام‌قد شورای نگهبان از آن صدای اعتراض از جناح‌های مختلف برخاست. این نخستین بار بود که اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با اعتراض مواجه می‌شد.

مهدی کروبی: بعد رفتم خوابیم ولی ناگهان...

روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ یک روز پس از برگزاری انتخابات و با اعلام نتایج مبنی بر کشیده شدن انتخابات به دور دوم میان هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد، مهدی کروبی در سالن اجتماعات خبرگزاری ایسنا حاضر شد و با صدای بلند و به‌صراحت دخالت برخی طیف‌ها در انتخابات به نفع احمدی‌نژاد را به باد انتقاد گرفت و در اعتراض به عملکرد وزارت اطلاعات و وزارت کشور در شمارش آرا گفت:

«از وزارت کشور و به‌خصوص از وزارت اطلاعات یک نظرسازی منفی و عجیبی به عنوان نظرسنجی مطرح شد مبنی بر این‌که فلانی رای ندارد. من هم می‌دانستم این واقعیت ندارد ولی روی همین قضیه گروه‌های سیاسی هم به‌شدت کار می‌کردند تا من وارد صحنه نشوم که حالا علل آن را نمی‌گویم. من مقابل همه‌ی این‌ها ایستادم و وارد انتخابات شدم. در آستانه‌ی انتخابات با سفرهایی که به شهرستان‌ها می‌رفتم و سخنرانی‌هایی که می‌کردم بیش‌ترین خدمت را کردم و بیش‌ترین رونق را به انتخابات دادم و با سخنرانی‌ها فضای یخ‌زده را تبدیل به فضای انتخاباتی کردم.»

کروبی درباره‌ی دخالت نیروهای نظامی در انتخابات گفت: «از چند روز پیش احساس کردیم نیروهای مسلح، بخشی بسیج و سپاه تحرکاتی دارند. من شروع کردم مودب تذکر دادن و در مصاحبه‌ای یادآوری کردم بخشی از نیروهای مسلح وارد این صحنه نشود و خطرناک است، امام ورودشان را منع کرده است و در صورت ورودشان مشابه بعضی کشورها می‌شویم و مشکلاتی خواهیم داشت.»

طیف دیگری که کروبی به باد انتقاد گرفت مدیران دولتی بودند: «از آن‌جا که مدیران دولتی از یکی از داوطلبان به‌شدت حمایت می‌کردند و فضاسازی می‌کردند تا فرد مورد نظرشان بی‌رقیب باشد تذکری هم به مدیران دولتی دادم.»

وی درباره‌ی ماجرای خواب غفلت معروفش گفت: «از عصر روز انتخابات از شهرستان‌ها با من تماس گرفته می‌شد و حتی از مسئولین هم تماس گرفتند که زمان انتخابات را تمدید نکنند و اگر هم تمدید می‌کنند از ساعت ۹ بیش‌تر تمدید نکنند، چون خاطره‌ی خوشی از تمدید نیست و وقتی آخر شب بشود ممکن است یکسری کارهای غیرعادی هم انجام بشود. من به آقای موسوی لاری تلفن کردم و گفتم تا ساعت هفت اعلام کرده‌اید، حداکثر دو ساعت تمدید کنید ولی بعد از آن دیگر تمدید نکن، چون هرچه تمدید طولانی‌تر شود خطر تقلب و حقه و از این چیزها وجود دارد. ایشان هم گفت مطلب خوبی است ولی ای کاش زیر فشار قرار نداشتیم که من از این حرف تعجب کردم. تا ساعت ۷ صبح از شهرستان‌ها مدام صورت گرفته می‌شد و غالبا با فاصله من نفر اول بودم و آخرین باری که صورت گرفتم من ۲۵ و خورده‌ای درصد و طرف [احمدی‌نژاد] زیر بیست درصد از کل آرا بود و بعد رفتم خوابیم ولی ناگهان در طول یک ساعت یکی از آقایان [احمدی‌نژاد] یک دفعه یک میلیون رای نصیبش شد، در حالی که اصلا معلوم نشد تا آن موقع یک میلیون رای وجود داشته که همه‌ی آن متعلق به او باشد. سخن‌گوی محترم شورای نگهبان ناگهان خلاف قانون وارد شده و صدا و سیما هم گفته بر ما تحمیل شده و بی‌خبر از مدیر صدا و سیما شروع کرده به گفتن این‌که طبق اخبار موثق فلان. ... من یک مطلب را می‌گویم و آن این است که بخشی از سپاه دخالت کرده است و من می‌خواهم جلوی آن را بگیرم. البته ارتش کاملا جداست و اصلا وارد این مقولات نشد. (اقبال، یک‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۳۸۴)

معین: خطر فاشیسم را جدی بگیریم

دکتر مصطفی معین کاندیدای طیف اصلاح‌طلب نیز بلافاصله پس از اعلام نتایج و موکول شدن آن به دور دوم، اعتراض خود را نسبت به تخلف در انتخابات طی بیانیه‌ای اعلام داشت. در بخشی از آن بیانیه آمده بود:

ملت آگاه ایران!

اکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شده است. به رغم هشدارها و اعلام خطرهایی که از سوی ریاست محترم جمهوری و وزارت محترم کشور و نیز احزاب و گروه‌های سیاسی داده شد، جهت‌گیری خاص و سازمان‌یافته‌ای سلامت این انتخابات را هدف قرار داد. در روزهای پایانی انتخابات به ناگاه اراده‌ای قاهر برای پیروزی یک کاندیدای خاص و حذف کاندیدای دیگر به میدان آمد و باب سازمان‌دهی برخی نهادهای [...] و حمایت دستگاه نظارتی انتخابات را گشود تا حقوق مسلم نامزدهای دیگر را در انتخابات مورد هدف قرار دهد. امروز هرکس می‌تواند به‌روشنی اثر این دخالت سازمان‌دهی‌شده را در نتیجه‌ی انتخابات ببیند. من اعلام می‌کنم آن‌چه به وقوع پیوست، اقدامی غیرقانونی برای محروم کردن یک کاندیدا از حق خود و برکشیدن کاندیدایی دیگر بود. من اعلام می‌کنم با این اقدام زنگ خطر برای دموکراسی نوپای ما به صدا درآمده است. هوشیار باشیم که این قبیل تلاش‌های پیچیده و خزنده نهایتا در این کشور سر از نظامی‌گری، اقتدارگرایی و خفقان سیاسی – اجتماعی درخواهد آورد. این روند تهدیدی برای جامعه‌ی مدنی و انسداد راه اصلاحات است.

مردم بزرگوار ایران!

خطر فاشیسم و از میان رفتن نقش مردم و خطر حذف جمهوریت را با هر نام و سازمان دیگر جدی بگیریم. من هشدار می‌دهم که اقدام‌هایی از این دست نه‌تنها ساخت انتخابات آزاد و عادلانه بلکه سلامت آن را از این پس زیر سوال برده است. باور کنیم این انحراف ساختاری به مراتب زیان‌بارتر از خطر تخلف، تقلب و خدشه در انتخابات است. من هشدار می‌دهم که این دخالت سازمان‌یافته نظامی و نظارتی تبعاتی دارد فراتر از تضییع حق کسانی که به من و امثال من رای داده‌اند. اعلام می‌کنم این تهدیدی است برای رای مردم و انتخابات آزاد و بیش‌تر از آن تهدیدی است برای منافع ملی ایران و اعتلای نظام جمهوری اسلامی. آنان که به جای تکیه بر قدرت دموکراتیک مردم در این انتخابات بر سازمان‌دهی یک شبه‌نظامی و استفاده از شبکه‌ی نظارتی جهت‌دار و گسترده تکیه کردند و بهانه‌ به دشمنان واقعی دموکراسی در ایران و جهان دادند، خود باید پاسخ‌گو باشند. من چون گذشته تنها شکوه به خداوند خواهم برد و با شما مردم سخن خواهم گفت. من در این مدت از لطف خداوند و انفجار عواطف انسانی در همه جای کشور بهره‌ای فراوان برده‌ام، از این پس هم به این دو متکی خواهم بود. و عسی ان تکرهو شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبو شیئا و هو شر لکم والله یعلم و انتم لایعلمون (بقره ۲۱۶) خدمتگزار کوچک مردم/ دکتر مصطفی معین (اقبال، یک‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۳۸۴)

محتشمی‌پور: دخالت بسیج در انتخابات کاملا مشهود بود

سید علی‌اکبر محتشمی‌پور عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز نیز یکی دیگر از معترضین به نتیجه‌ی دور اول انتخابات نهمین دور ریاست‌جمهوری بود. وی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت:

وزارت کشور به خاطر برخورد منفعلانه‌اش در حفاظت آرای مردم، پاسخ‌گو باشد... طبق قانون انتخابات شورای نگهبان حق دخالت ندارد اما سخن‌گوی شورای نگهبان رسما اعلام کرده که اعلام نتایج از نظر ما اشکال ندارد. دخالت بسیج در انتخابات کاملا مشهود بود. بسیجیان در تمام کشور بر سر صندوق‌ها حاضر بودند، ضمن این‌که تبلیغات انتخاباتی از ۲۴ ساعت قبل از انتخابات خلاف است، اما پوسترهای یکی از کاندیداهای جناح راست روی صندوق‌ها قرار داشته است. وقتی که بازرسین ما که با حکم و کارت بازرسی بر سر صندوق‌ها حضور داشتند، در مورد تخلف به نماینده‌ی فرمانداری اعتراض کرده‌اند اما نماینده‌ی فرماندار گفته است من زورم نمی‌رسد، شما اگر جرأت دارید جلوی تخلفات را بگیرید. شورای نگهبان با برخوردهای جانبدارانه آرای کسی را که اختلاف فاحشی با کروبی دارد، به شکل دیگری اعلام کرده است. اعلام نتایج شمارش آرا از سوی شورای نگهبان، تخلف قانونی است. آن‌ها معتقدند اگر تمام مردم هم به کسی رای دهند، اگر ما آن را تصویب نکنیم رای مردم اثری ندارد و در همین راستا نیز اکنون این‌گونه عمل می‌کند، اما باید بدانند که عواقب سیاسی و امنیتی این اقدام به شورای نگهبان مربوط است... اختلاف کروبی با نفر [احمدی‌نژاد] حداقل ۵۰ درصد بوده است. در حالی که کروبی باید در دور اول انتخابات می‌شد اما نتایج فعلی به شکل دیگری اعلام شده است و شورای نگهبان باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد. (اقبال، یک‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۳۸۴)

۲۵۹۵۷

نظر شما