شناسهٔ خبر: 67429927 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار اروپا به مایکروسافت: ماجرا تمام نشد!

زهرا وثوقی

با وجود این که بازبینی کمیسیون اروپا در آوریل، مایکروسافت را از تلاش برای اعمال کنترل پنهانی OpenAI تبرئه کرد اما شراکت ۱۳ میلیارد دلاری دو شرکت، از دید این رگولاتوری خارج نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مارگارت وستاگر، نائب رئیس کیسیون اروپا در اظهاراتی، اعلام کرد شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، OpenAI و بازیکنان کلیدی دیگر در مدل‌های زبانی بزرگ، همچنان زیر ذره بین رگولاتورهای اتحادیه اروپا خواهند ماند.

این کمیسیون پیش‌تر ابراز نگرانی کرده بود که غول‌های فناوری مانند مایکروسافت به جای انجام ادغام‌های سنتی که به بازبینی رگولاتوری و بررسی احتمال انحصارگرایی نیاز دارند، به شراکت متوسل می‌شوند تا از تفحص اجتناب کنند.

وستاگر گفت: ما از نظر کنترل ادغام شرکت‌ها، شاهد روندی هستیم که در آن، شرکت‌های بزرگ با توسعه دهندگان کوچک هوش مصنوعی، پیمان همکاری می‌بندند. وی افزود: این شراکت‌ها لزوما آسیب پذیر نیستند و در حقیقت، برای رقابت مطلوب شمرده می‌شوند البته به شرطی که به درستی انجام شده باشند. ما باید مطمئن شویم که شراکت‌هایی نظیر این، پوششی برای یک شریک نمی‌شوند تا نفوذ کنترل کننده‌ای بر دیگری داشته باشد.

اکنون که کمیسیون اروپا اذعان کرده است مایکروسافت با حمایت سنگین برای OpenAI از مقررات ادغام اروپایی فرار نکرده است، این کمیسیون مسئله تاثیر این توافق بر رقیبان این شرکت را مطرح کرده است.

وستاگر در مارس گفت:‌ کمیسیون اروپا پس از درخواست اطلاعات از چندین غول فناوری شامل مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک و تیک‌تاک، به تحقیقات از همکاری مایکروسافت و OpenAI ادامه خواهد داد. این تحقیقات شامل درخواست متعاقب برای اطلاعات درباره توافق میان مایکروسافت و OpenAI است. به نظر می‌رسد کمیسیون اروپا می‌خواهد مطمئن شود که این غول نرم افزاری، انحصار غیرمنصفانه‌ای بر کار OpenAI ندارد.

تحت مفاد توافق مایکروسافت با OpenAI، به سازنده چت‌جی‌پی‌تی، قول دسترسی به مقادیر زیادی پول و قدرت رایانشی ازور در قبال بکارگیری مدل‌های چت بات هوش مصنوعی این شرکت در محصولات مختلف مایکروسافت از موتور جستجوی بینگ گرفته ویندوز، آفیس و گیت هاب داده شد.

با وجود سرمایه‌گذاری عظیم مایکروسافت در شرکت OpenAI، این غول نرم افزاری حداقل به صورت ظاهری، کنترل چندانی روی فعالیت‌های OpenAI ندارد. در حقیقت پس از برکناری موقتی سم آلتمن و بازگشت دوباره او به عنوان مدیرعامل OpenAI بود که مایکروسافت توانست یک ناظر در هیات مدیره OpenAI قرار دهد.

با وجود نفوذ مایکروسافت و موقعیت برتر OpenAI در توسعه هوش مصنوعی، این دو فاصله زیادی تا جلب توجه رگولاتورها دارند. وستاگر گفت: کمیسیون اروپا همچنین درخواست‌هایی را به گوگل برای اطلاعات بیشتر درباره برنامه این شرکت برای یکپارچه کردن مدل هوش مصنوعی جمنای نانو در بعضی از دستگاه‌های سامسونگ ارسال کرده است.

بر اساس گزارش رجیستر، این تنها رگولاتورهای اتحادیه اروپا نیستند که به قرارداد همکاری مایکروسافت و OpenAI معطوف شده اند. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا هم ظاهرا در حال بررسی آن است که آیا این قرارداد بزرگ، به این دو شرکت برتری غیرمنصفانه میزند.

گفته می‌شود وزارت دادگستری آمریکا آماده تحقیقات درباره این موضوع می‌شود که آیا انویدیا که ۸۰ درصد از بازار زیرساخت هوش مصنوعی را کنترل می‌کند به یک شرکت انحصارگرا تبدیل شده است.

انتهای پیام

نظر شما