شناسهٔ خبر: 67427415 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان:

موزه تاریخ شهرداری اصفهان حلقه مفقوده بین جامعه و مدیریت کلان‌ است

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اگر مدیریت شهری، مدیریت آینده‌نگر باشد، به‌یقین نیاز به موزه دارد، گفت: موزه تاریخ شهرداری اصفهان می‌تواند حلقه مفقوده بین بدنه جامعه و مدیریت کلان باشد.

صاحب‌خبر -

مسعود کثیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بازدید از رویداد «باغ هزار داستان» در موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی از نیازهای مبرم تمام جوامع متمدن و آن‌ها که به دنبال نگاه رو به جلو و تمدن‌سازی هستند، این است که هویت خود را به‌گونه‌ای حفظ، بازسازی و بازتولید کنند.

وی افزود: مفهوم هویت همچون ریشه برای درخت است، همان‌گونه که چنار باغ زرشک زمانی که ریشه‌اش خشک شد، خود نیز از بین رفت، اگر یک شهر یا تمدن هویت‌های فرهنگی و گذشته خود را فراموش کند، تبدیل به درخت بی‌ریشه‌ای می‌شود که با کمترین باد و طوفان از بین می‌رود.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای حفظ این هویت لازم است که به ریشه‌های تاریخی خود برگردیم، تاکید کرد: مهم‌ترین الزام برگشت به این ریشه‌های تاریخی داشتن مکانی به نام موزه است که به بازسازی و بازتولید هویت بپردازد.

کثیری گفت: موزه علاوه‌بر حفاظت از آثار تاریخی، یک مکان آموزشی نیز است، همچنین در موزه می‌توانیم مطالعات و پژوهش‌های آینده‌نگر را انجام دهیم، ضمن اینکه موزه جایی است که می‌توانیم آینده خود را در آن بسازیم.

وی ادامه داد: امروز نباید فقط نسبت به وقایع واکنشگر باشیم، همچنین نباید تنها آینده را پیش‌بینی کنیم، بلکه هدف مردم در تمدن جدید این است که آینده را آنگونه که می‌خواهیم بسازیم، برای ساخت این آینده نیز باید بدانیم کجا هستیم و کجا بودیم، ریشه‌ها، ظرفیت‌ها و الگوهای گذشته ما چه بوده و بر اساس آن نقشه راه آینده خود را تعیین کنیم، زیرا ملتی که تاریخ و گذشته نداشته باشد، زمان و مکان را درک نمی‌کند.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از آفات جامعه نوستالژی‌گرایی است، خاطرنشان کرد: دنیا موزه را محلی برای نوستالژی‌گرایی نمی‌داند، بلکه ما باید با کمک موزه آینده را بسازیم، در این میان باید از حافظه شهری صحبت کرد که تجربه زیستی ما و گذشتگانمان را در خود حفظ کرده است.

کثیری با بیان اینکه در حفظ حافظه شهری، ثبت و ضبط خاطرات و دانسته‌های کارگران کارخانه‌های نساجی این کلان‌شهر بسیار مؤثر است، گفت: ثبت و ضبط تمام این خاطرات می‌تواند به غنی‌سازی محتوای روایتگر موزه کمک کند.

وی افزود: در صورتی که مدیریت شهری، مدیریت آینده‌نگر باشد، به‌یقین نیاز به موزه دارد و موزه تاریخ شهرداری می‌تواند حلقه مفقوده بین بدنه جامعه و مدیریت کلان باشد.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان تاکید کرد: گام نخست در برپایی این موزه، خوب برداشته شده است و در صورتی که این موزه گسترش پیدا کند و کارخانه ریسباف که مقابل این موزه قرار دارد نیز احیا شود و کاربری موزه پیدا کند، سایت بزرگ موزه اصفهان که نیاز این شهر است با تجمیع موزه‌های مختلف در یک مکان، ایجاد می‌شود.

نظر شما