شناسهٔ خبر: 67427393 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس:

۹ پرونده میراث طبیعی فارس در فهرست ملی جا گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس گفت: ۹ پرونده میراث طبیعی این استان در فهرست ملی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی با بیان اینکه شماره ثبت ۹ پرونده میراث طبیعی در چهار شهرستان استان در فهرست ملی ابلاغ شد، اظهار کرد: پرونده مجموعه درختان سرو کهن‌سال تنگ بیدک و پرونده درخت سرو کهن‌سال کوه درختی در شهرستان فسا با شماره‌های ۱۲۶۴ و ۱۲۶۳ در فهرست ملی به ثبت رسیده‌اند.

وی افزود: قدمت درخت سرو کهن‌سال کوه درختی ۸۰۰ الی ۹۰۰ سال تخمین زده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به اینکه پرونده درختان کهن‌سال سرو مسجد جامع ایچ در شهرستان استهبان هم طی تشریفات قانونی به شماره ۱۲۶۲ در فهرست ملی جای گرفت، تصریح کرد: پرونده درخت زبان‌گنجشک یک قدمگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) با قدمت حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ سال و به شماره ۱۲۹۳ درخت چنار قدمگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) با قدمت ۴۰۰ الی ۴۵۰ سال و به شماره ۱۲۵۸ و درخت کهن‌سال گروی امام‌زاده عبدالرحمن (ع) به شماره ۱۲۵۷ در شهرستان اقلید در فهرست ملی به ثبت رسیدند.

ثابت اقلیدی ادامه داد: پرونده میراث طبیعی درخت چنار کهنسال کشوری با قدمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال به شماره ۱۲۶۱ و درخت سرو کهنسال پلگان با قدمت ۴۵۰ الی ۵۰۰ سال و به شماره ۱۲۶۰ در شهرستان نی‌ریز در فهرست ملی به ثبت رسید.

وی با اشاره به ثبت ملی درخت سرو کهن‌سال خواجه جمالی در شهرستان نی‌ریز بخش آباده طشک خاطرنشان کرد: پرونده این درخت هم به شماره ۱۲۹۲ در فهرست ملی جای گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس تأکید کرد: این آثار ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفتند و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این آثار به عهده این وزارت خانه است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغیر اصالت اثر شود، ممنوع است.

نظر شما