شناسهٔ خبر: 67426354 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بلاتکلیفی کمک‌هایی که از اسکله شناور آمریکا به غزه وارد شده‌اند

به گفته چندین مقام مطلع و مستندات به دست آمده توسط شبکه ای‌بی‌سی‌ نیوز، کمک‌های ایالات متحده از طریق اسکله شناور غزه، به دلیل اختلاف طولانی‌مدت میان سازمان ملل و رژیم صهیونیستی، دست‌نخورده در ساحل غزه مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، براساس گزارش ای‌بی‌سی نیوز، مناقشه سازمان ملل متحد و رژیم صهیونیستی بر سر این است که آیا امدادگرانی که مسوول توزیع کمک‌ها در غزه هستند، امکان حمل تجهیزات حفاظتی، بیسیم و دیگر وسایلی که به ظن صهیونیست‌ها حساس است، دارند یا خیر.

رژیم صهیونیستی که از نزدیک هر کالایی را که وارد غزه می‌شود، بررسی می‌کند، تا حد زیادی به بهانه اینکه این تجهیزات‌ها در نهایت به دست حماس برسد، مانع از آوردن تجهیزات حفاظتی پیشرفته توسط امدادگران شده و بدین ترتیب جلوی انتقال کمک‌ها را هم گرفته است.

این مناقشه، پس از تهدید مقامات سازمان ملل به تعلیق عملیات کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه، در صورتی که خواسته‌های آنها برای تجهیزات امنیتی برآورده نشود، به اوج خود رسید و این موضوع باعث شد تا به‌تازگی بین سازمان ملل و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدارهای خصوصی در سطح بالا در واشنگتن برگزار شود.

مهند هادی، یکی از مقامات ارشد سازمان ملل در نامه ۱۷ ژوئن به نظامیان رژیم صهیونیستی گفت: سازمان ملل برای کمک به مدیریت این خطر در سراسر نوار غزه به تدابیر موثر و قابل اعتماد از پروتکل‌ها و تجهیزات امنیتی نیاز دارد.

اختلاف بین سازمان ملل و رژیم صهیونیستی، تلاش‌ها برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه را عمیقا پیچیده کرده است. بایدن طی ماه‌های گذشته به ارتش ایالات متحده دستور داد تا یک اسکله شناور در ساحل غزه بسازد به این امید که کریدور دریایی ایجاد شده بتواند به ورود کالاهای بشردوستانه و تکمیل کمک‌های ورودی از طریق گذرگاه‌های زمینی کمک کند.

با این حال، تقلای ظاهری آمریکا که متحد درجه یک رژیم صهیونیستی در انتقال تسلیحات و منابع مالی به شمار می‌رود، تأثیری اساسی بر جلوگیری از بدتر شدن بحران گرسنگی ملت فلسطین نگذاشته است و قطعاتی از این اسکله بارها طی شش هفته‌ای که از آغاز کارش می‌گذرد، طعمه دریا شده و بارها تعطیل شده است.

در نامه ۱۷ ژوئن که توسط ای‌بی‌سی نیوز رویت شده، مهند هادی از سازمان ملل تاکید کرده که این سازمان امدادرسانی قبل از اینکه برای از سرگیری کمک‌ها احساس راحتی کند، به موارد خاصی نیاز دارد، از جمله «مکانیسمی کارآمد» برای هماهنگی عملیاتی با ارتش رژیم صهیونیستی که «تماس مستقیم» بین امدادگران و تیپ‌های ارتش اسرائیل را ممکن کند.

در این نامه همچنین درخواست شده که به امدادگران اجازه داده شود تا خودروهای زرهی، قطعات یدکی، ۱۰۰ مجموعه تجهیزات حفاظت فردی و تجهیزات ارتباطی پیچیده از جمله پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای و سیم‌کارت‌های الکترونیکی را وارد کنند تا امدادگران بتوانند به شبکه تلفن همراه ۴جی خصوصی متصل شوند.

چندین مقام آمریکایی گفتند که آنها این درخواست‌ها را منطقی می‌دانند و می‌خواهند که رژیم صهیونیستی اجازه ورود این اقلام را بدهد. سازمان ملل از اظهارنظر در مورد جزئیات این نامه که به طور علنی منتشر نشده بود، خودداری کرد.

نظر شما