شناسهٔ خبر: 67425209 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دستاورد دانش‌بنیان‌ها در الکامپ

از ارائه سیستم‌های یکپارچه مخابرات تا سرویس تلفن مرکزی در الکامپ

مریم رضایی

همرمان با آغاز به کار نمایشگاه الکامپ از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی پاویون دانش‌بنیان‌ها برپا شد و آخرین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه معرفی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ ۱۴۰۳) از امروز شنبه ۹ تیر در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ادامه خواهد داشت.

در این رویداد، پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد و در آن ۱۹ شرکت دانش‌بنیان به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود در حوزه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک می‌پردازند. محصولات این شرکت‌ها به این شرح است:

سیستم‌های یکپارچه مخابراتی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۵ با فعالیت تخصصی در صنعت تله‌کام تأسیس شد و درحال حاضر، سیستم بزرگ و یکپارچه این شــرکت در شــرکت مخابرات ایران با پوشــش ۳۰ میلیون مشترک در بخش تلفن ثابت و دیتا در حال بهره‌برداری است.

سیستم پشتیبانی کسب‌وکار platformBSS (سیستم پشتیبانی کسب و کار) سیستم‌های فناوری اطلاعات حیاتی هستند که طیف گسترده‌ای از خدمات مخابراتی را پشتیبانی می‌کنند. این سیستم‌ها که از مجموعه‌ای از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده‌اند، پایه و اساس صنعت مخابرات هستند. در حالی که OSS و BSS اهداف متفاوتی را در حوزه‌های مختلف ارتباطات از راه دور انجام می‌دهند، هر دو سیستم به سازمان‌های مخابراتی کمک می‌کنند تا فرآیندهای روزمره را ساده‌سازی کنند، بهره‌وری را افزایش دهند و بر مجموعه‌ای از چالش‌های صنعت غلبه کنند. هر دو سیستم برای عملکرد روان شبکه‌های مخابراتی ضروری هستند، اما نقش‌های متفاوتی دارند.

سیستم‌های BSS مسؤول مدیریت جنبه‌های تجاری یک شرکت مخابراتی هستند. این شامل کارکردهایی مانند مدیریت مشتری، صورتحساب و صورتحساب، مدیریت محصول و مدیریت درآمد است. سیستم‌های BSS به شرکت‌های مخابراتی کمک می‌کنند تا عملیات خود را به نحو احسن مدیریت کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند و درآمد را افزایش دهند.

نرم‌افزار جامع یکپارچه

یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه داده‌پردازی توسط جمعی از متخصصان مجرب در حوزه فناوری اطلاعات و گروهی از مشــاوران حوزه‌های مختلف سیستم و استراتژی تأسیس شد. هسته اصلی این شرکت در قالب بخش خصوصی از سال ۱۳۸۲ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده و با بهره‌گیری از تجارب مثبت خود توانسته در حوزه صنایــع و بازرگانی، مجری چندین پروژه موفق در زمینه اســتقرار نرم‌افزارهای جامع مدیریت منابع سازمانی باشد.

محصول این شرکت نرم‌افزار جامع یکپارچه‌ای است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مختلف را در یک پایگاه داده مشترک جمع‌آوری کرده و به اشتراک بگذارند. این امکان باعث می‌شود تا داده‌ها در سراسر سازمان به طور یکپارچه و قابل دسترس باشند. این نرم‌افزار همچنین بهبود کارایی و بهره‌وری سازمان را تسهیل می‌کند.

پلتفرم دانش‌بنیان صادراتی

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ارائه‌دهنده راهکارهای دریافت درآمد بین‌المللی برای کسب‌وکارهای ایرانی از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و تا امروز به بیش از ۳ هزار کسب‌وکار ایرانی سرویس‌های خود را ارائه کرده است.

محصول این شرکت نیز یک پلتفرم دانش‌بنیان است. این پلتفرم برای ارائه خدمت به بیش از هزاران کسب‌وکار ایرانی است که با استفاده از خدمات دریافت درآمد بین‌المللی به سادگی محصولات و خدمات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند. 

منبع تغذیه بی وقفه

یکی دیگر از شرکت‌ها در زمینه طراحی و نمونه‌سازی سیستم‌های الکترونیک صنعتی و آسانسور به ثبت رسیده است. محصولات طراحی‌شده این شرکت شامل سیستم‌های الکترونیک آســانسور و صنعتی و بردهای کنترل تابلو فرمان اســت.

منبع تغذیه بی‌وقفه این شرکت در پاویون دانش بنیان نمایشگاه الکامپ ارائه شده است. این منبع تغذیه یک UPS آسانسور است.

چت بات هوشمند فارسی 

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و عضو پارک علــم و فناوری خراسان رضوی در زمینه پردازش متن سرویس‌های متنوعی از جمله جستجوی هوشمند، چت بات‌های هوشمند با تمرکز بر بهبود تجربه مشتری، سیستم‌های توصیه‌گر و آموزش مدل زبانی بزرگ  (LLM) فعالیت می‌کند.

چت بات هوشمند فارسی این شرکت در پاویون دانش‌بنیان‌های این نمایشگاه است. چت‌بات‌های مبتنی بر مدل‌های زبانی مانند GPT، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در زمینه هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی شناخته می‌شوند. این چت‌بات، از مدل‌های زبانی پیشرفته بهره می‌برد و امکان گفت‌وگو با کاربران را بر اساس داده‌های عمومی و اختصاصی پیاده‌سازی شده در آن فراهم می‌کند.

پلتفرم مانیتورینگ

گروهی از فعالان حوزه دانش‌بنیان بر ارائه راهکارهای جامع و کارای جمع‌آوری، تحلیل و مهندسی داده با هدف هوشمندسازی عملیات و کسب‌وکار تمرکز دارند. گرایش‌های کاری این شرکت شامل مانیتورینگ، اینترنت اشیاء و موضوعاتی چون مهندسی کلان‌داده، تحلیل برخط داده، کشف ناهنجاری در داده، تحلیل ریشه خطا و پروتکل‌های ارتباطی است.

پلتفرم مانیتورینگ این شرکت از قابلیت‌هایی چون امکان تعریف و فعال‌سازی رخداد روی هر شاخص کارایی هر شیء، استفاده از بدترین وضعیت رخدادهای یک شیء به عنوان وضعیت سلامت آن شیء به صورت پیش فرض، امکان ایجاد رخداد ترکیبی به منظور تحلیل ترکیبی رخدادهای یک شیء، امکان ایجاد رخداد ترکیبی به منظور تحلیل ترکیبی رخدادها و وضعیت سلامت چند شیء تشکیل دهنده یک سامانه یا خدمت، امکان یافتن ریشه خطا با استفاده از مکانیزم‌ رخداد ترکیبی و نمایش درختی آن برخوردار است.

هواشناسی کاربردی هوشمند

یکی از شرکت‌های استارتاپی سرویس هواشناسی هوشمند کاربردی را ارائه داده است. این شرکت شامل یک تیم ۷ نفره با تخصص‌های مختلف هواشناسی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری است که ضمن ساخت ایستگاه هوشمند هواشناسی با استفاده از هوش مصنوعی، سرویس هواشناسی متفاوتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

نرم‌افزار اسکیدمی

یکی دیگر از شرکت‌ها در سال ۱۳۷۸ با هدف ارائه سیستم‌های نوین سخت‌افزار و نرم‌افزاری تأسیس شده است و در سال ۱۴۰۲ با معرفی محصول اسکیدمی موفق به دریافت نشان دانش‌بنیان شده است. اسکیدمی، گام بسیار مهمی در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان این شرکت است.

مهندسی بهینه

یکی دیگر از شرکت‌ها با بیش از ۲۵ سال تجربه در حوزه طراحی و تولید نرم‌افزار موفق به تولید سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) شده است. این شرکت افتخار دارد ضمن دریافت گواهی خلاقیت برای نرم‌افزار خود موفق به پیاده‌سازی سیستم مدیریت زنجیره تأمین شرکت مخابرات ایران شود.

نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان یا ERP این شرکت یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی است که همه فرآیندهای یک کسب‌وکار را با کمک هوش مصنوعی مدیریت می‌کند. استفاده از این نرم‌افزار باعث بالا بردن بهره‌وری، کاهش ریسک، جمع‌آوری اطلاعات ضروری و گزارش‌دهی سریع‌تر می‌شود.

سامانه رصد آنلاین مراکز

یکی از شرکت‌ها با هدف طراحی و تولید انواع سامانه و دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترل آنلاین پارامترهای سنجشی (IoT) با حضور جمعی از متخصصان توانمند ایرانی تأسیس شد. محصول این شرکت سامانه رصد آنلاین مراکز (پارامترهای حیاتی) است.

تامین قطعات

یکی از شرکت‌های مهندسی در زمینه طراحی، مهندسی معکــوس، ســاخت، نصب و اجرا، تعمیرات فوق‌تخصصی، سرویس و نگهــداری و همچنین تأمین قطعات و تجهیزات برق، الکترونیک، پاورالکترونیک، ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی فعالیت می‌کند. محصول این شرکت در پاویون مبدل‌ فرکانسی است. مبدل فرکانسی دستگاه الکترونیکی یا الکترومکانیکی است که جریان متناوب با یک نوع فرکانس یا بسامد را به فرکانسی دیگر تغییر می‌دهد. 

سامانه اتوماسیون تحت وب

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه طراحی نرم‌افزارها یکی از شرکت‌های پیشگام در زمینه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار در ایران است. این شــرکت در زمینه توسعه و ارائه راهکارهای نرم‌افزاری برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فعالیت دارد. محصول معرفی‌شده این شرکت در پاویون نمایشگاه الکامپ سامانه اتوماسیون تحت وب است.

سوئیچ انتقال خودکار

یکی دیگر از شرکت‌ها با اتکا بر دانش متخصصان کارآزموده و مجرب با هدف مشاوره، طراحی، تولید، تجهیز و پشتیبانی سیستم‌های تغذیه، به‌ویژه سیستم‌های برق بدون وقفه پایه‌ریزی و تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون با تولید محصولات دانش‌بنیان، پیشتاز صنعت یوپی‌اس در کشور است. محصول معرفی‌شده این شرکت سوئیچ انتقال خودکار الکترونیکی است.

سوییچ انتقال اتوماتیک وسیله‌ای است که به محض قطع شدن یا زیاده از حد شدن جریان در منبع برق اولیه به صورت اتوماتیک جریان را از منبع برق اولیه به منبع برق پشتیبان منتقل می‌کند.

نرم افزار مراکز آموزشی

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در پاویون دانش‌بنیان‌ها یکی از برندهای خوش‌نام کشور در حوزه نرم‌افزارهای سازمانی است که تعداد بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، کسب‌وکارهای خصوصی و استارتاپ‌ها در کشور از محصولات و خدمات آن استفاده می‌کنند.

محصول این شرکت نرم‌افزار هلپ دسک و تیکتینگ هلپیکال است. این نرم افزار با دیدگاهی بر نیازهای اساسی مجموعه‌های مختلف دنیا و نیز راه حلی برای چالش‌های مدیریتی و عملکردی سازمان‌ها و کسب و کارهای کشور پیاده‌سازی شده است.

سرویس تلفن مرکزی

دیگر شرکت‌ حاضر در پاویون دانش‌بنیان‌ها یک شرکت های‌تک در حوزه فناوری‌های نرم‌افزاری - مخابراتی است که با ارائه محصولات دانش‌بنیان و راهکارهای پیشرفته به شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای خصوصی و دولتی خدمات ارائه می‌دهد.

محصول معرفی‌شده این شرکت در پاویون دانش‌بنیان‌ها سیموتل یا سرویس تلفن مرکزی است. سیموتل نسخه محلی (Local) «پرفروش‌ترین نرم‌افزار مرکز تلفن و مرکز تماس ایران» است. گزارش‌های آماری و KPI محور، رابط کاربری ساده، وال‌برد و داشبورد مدیریتی از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار است. سیموتل یک نرم‌افزار ایرانی با بیش از ده‌ها مجوز رسمی مثل تاییدیه دانش‌‎بنیان، افتا، مصاف، تاییدیه آزمایشگاه IP-PBX، تاییدیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و … است و هم‌اکنون در بیش از هزار پروژه تجاری در حال استفاده است.

انتهای پیام

نظر شما