شناسهٔ خبر: 67425062 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

تسهیل‌گری‌های دولت در بافت‌های فرسوده و روند رو به رشد نوسازی در کشور

یکی از راهبردهای تولید مسکن در کشور، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با دو هدف مقاوم‌سازی بافت‌ها و همچنین نوسازی واحدهای مسکونی و پاسخ به نیاز مسکن متقاضیان با تسهیل‌گری‌های دولت، هم اکنون از مرز ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده و بیش از ۱۰۴ هزار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکی از راهبردهای دولت سیزدهم در بخش مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با دو هدف مقاوم‌سازی بافت‌ها و همچنین نوسازی واحدهای مسکونی و پاسخ به نیاز مسکن متقاضیان این بخش‌ها بوده است. همچنین با توجه به اینکه در روند نوسازی، طبقات تشویقی به مالکان واحدهای در حال نوسازی تعلق می گیرد، علاوه بر مزیت‌های عنوان شده، تعداد بیشتری خانوار در واحدهای نوسازی شده ساکن خواهند شد که همه اینها در کنار ساخت مسکن در بافت‌های شهری که دارای خدمات هستند به ویژگی‌های مهم این رویکرد اتخاذ شده توسط دولت برای دگرگون کردن چهره شهرها می‌افزاید.

بر اساس آخرین آمار ارایه شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران، روند نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری از ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده است و این میزان از نوسازی می‌تواند در آینده با قوت بیشتری ادامه یابد. همچنین در کنار نوسازی واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی از واحدهایی که نوسازی آنها آغاز شده به بهره‌برداری رسیده است.

محله‌های بهسازی و نوسازی شده از فهرست محدوده‌های فرسوده شهری خارج می‌شود

خروج محله‌هایی که نوسازی واحدهای آنها انجام و بهسازی محلات آنها نیز تکمیل شده از فهرست مناطق فرسوده، برنامه‌ای است که شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه دارد. مقرر است تا این کار به زودی با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام شود. همکاری دیگر نهادهای مرتبط در بخش نوسازی مسکن همچون نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها، گره‌گشای بخشی از فعالیت‌هایی است که در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده انجام می‌شود.

تدوین بسته نوسازی در بافت‌های تاریخی

تدوین بسته نوسازی در بافت‌های تاریخی در همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر اقداماتی است که به زودی انجام خواهد شد و با این کار نیز به گفته مسئولان شرکت بازآفرینی شهری ایران گره‌گشایی در نوسازی بافت‌ها ایجاد خواهد شد.

جزئیات بخشی از مشوق‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

ارایه مشوق‌های گوناگون از جمله مشوق‌های شهرسازانه و همچنین مشوق‌های حقوقی و قانونی بستری مناسب برای نوسازی فراهم کرده است که در کنار سود تسهیلات پایین‌تر نسبت به دیگر روش‌های ساخت می‌تواند روند نوسازی بافت‌های فرسوده را تسریع کرده و به فرHیند نو شدن شهرها که در تمامی دولت‌ها موردتاکید است جامه عمل بپوشاند.  

طبق بندهای مختلف ضوابط تشویقی گروه اول (بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری)، سیاست‌های تشویقی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری شامل اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح  مصوب، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف به منظور تامین پارکینگ‌های موردنیاز، امکان استفاده از مساحت معابر بن بست بدون کارکرد پس از تجمیع، امکان تسهیل در ضوابط معماری برای بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری و اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی برای نوسازی است.

نظر شما