شناسهٔ خبر: 6742488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مونیز : به آژانس اطمینان کامل داریم

گروه سیاسی: وزیر انرژی آمریکا ضمن دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که به بازرسان آژانس بین‌المللی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران اعتماد کامل داریم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه خبری هیل، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا روز جمعه با حضور در نشست خبری هفتگی کاخ سفید بار دیگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی که ایران و گروه 1+5‌ در 14 ژوییه (23 تیر) در وین بر سر آن به توافق رسیدند دفاع کرد. وزیر انرژی آمریکا ادعاهای مخالفان توافق هسته‌ای مبنی بر وجود توافقات جانبی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد و گفت که توافقی که اکنون متن آن در اختیار کنگره قرار گرفته است امکان حضور پررنگ‌تر آژانس در تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران را فراهم می‌کند و از تهران می‌خواهد تا اجازه دسترسی‌های مورد درخواست آژانس طبق پروتکل‌ها تا 15 اکتبر را بدهد و این شرایط اشراف بی‌سابقه‌ای بر چرخه تامین اورانیوم در ایران به ما می‌دهد.

مونیز در پاسخ به ادعاهای اخیر مخالفان درباره وجود توافقات جانبی میان ایران و آژانس گفت که این اسناد محرمانه است و کمک می‌کند تا از استقلال آژانس بین‌المللی اتمی اطمینان یابیم. او تاکید کرد:‌ تمام این اسناد محرمانه باقی می‌مانند و استاندارد همین است.

وی با بیان این که به عملکرد این نهاد بین‌المللی اطمینان کامل داریم، گفت:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سازمان بسیار شایسته است که می‌تواند کشورهایی مثل ایران را راستی آزمایی کند و اطمینان یابد که آن‌ها به تعهدات‌شان پایبند هستند.

مونیز که یک فیزیکدان هسته‌ای بوده و نقش به‌سزایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 داشته است در این نشست خبری گفت که از پاسخگویی به سوالات کنگره درباره توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و از این که این تعداد از نمایندگان به اسناد علنی و محرمانه توجه می‌کنند خرسند است.

به گزارش هیل، کاخ سفید در هفته‌های اخیر از مونیز برای ارائه توافق هسته‌ای به قانونگذاران و رسانه‌ها استفاده کرده و به این کار شدت بخشیده است. وزیر انرژی آمریکا در ادامه به مسأله رای گیری کنگره درباره برجام پرداخت و گفت که اگر اکنون زیر این توافق بزنیم این کار پیامدهایی خواهد داشت که غیرقابل پیش‌بینی است. این پیامدهای بسیار منفی خیلی زود به سراغ ما خواهند آمد.

نظر شما