شناسهٔ خبر: 67424768 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مقام حماس: اسرائیل نمی‌تواند در ۲ جبهه بجنگد/ درگیری واقعی با آمریکاست

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که درحال حاضر در مسکو به سر می‌برد در اظهاراتی به تشریح دلایل انجام این سفر، سرنوشت مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی، احتمال شکل‌گیری جنگ منطقه‌ای و دستاوردهای عملیات «طوفان الاقصی» پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، «موسی ابومرزوق» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در جریان سفر به مسکو درباره دلایل این سفر اظهار کرد: درگیری واقعی ما با آمریکا است که به تل‌آویو سلاح می‌دهد و از آن در مجامع بین‌المللی و در برابر تحریم‌ها محافظت می‌کند؛ بنابراین باید کشوری با وزن روسیه در کنار شما بایستد تا آمریکا نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در عرصه بین‌المللی شما را منزوی نکند.

وی گفت: علاوه بر لزوم تداوم رایزنی‌ها برای ارزیابی وضعیت، این دعوت همچنین به یک دلیل عینی مرتبط با حرکت دیپلماتیک فعال اخیر اسرائیل برای منحرف کردن توجه از محوریت مذاکرات و سعی در منحرف کردن توجه و تفکیک مسیرهای مذاکره، صورت گرفت. یک هیئت بزرگ سیاسی و نظامی اسرائیلی به مسکو آمد و پیشنهاد آتش‌بس موقت و آزادی اسرای روسی و دوتابعیتی را ارائه کرد. بنابراین لازم بود از روسیه در این باره سوال شود و این یکی از دلایلی است که گفت‌وگو با دوستان روسی را ضروری می‌کرد.

ابومرزوق تاکید کرد: ما تاکید کردیم که هیچ راهی جز اجرای قطعنامه شورای امنیت، آتش‌بس پایدار، توقف تجاوز، کمک رسانی به ملت فلسطین، شروع بازسازی و شکستن محاصره وجود ندارد و تحقق این موارد می‌تواند منجر به تبادل اسرا از هر دو طرف شود.

نتانیاهو ناگزیر به توقف تجاوز است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سرنوشت مذاکرات تبادل اسرا نیز گفت: سه عامل وجود دارد که نتانیاهو را مجبور به توقف تجاوز و ترک عرصه سیاسی می‌کند؛ عامل اول استواری ملت فلسطین، پایداری مقاومت و کارآمدی آن در مقابله با ارتش اسرائیل و توانایی آن در خنثی کردن تمامی نقشه‌ها و اهداف اشغالگران است. عامل دوم نیز این است که ایالات متحده اکنون در زمان انتخابات در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و بنابراین ممکن است نتانیاهو را وادار به توقف تجاوز کند. عامل سوم مربوط به اوضاع داخلی و شکاف شدید سیاسی در داخل اسرائیل، هم میان مردم و نتانیاهو و هم میان ارتش و نتانیاهو است که باعث انحلال کابینه جنگ شد.

این مقام حماس درباره حقیقت اختلافات میان دولت آمریکا و کابینه رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: سیاست واشنگتن اکنون این است که امنیت اسرائیل را از آینده نتانیاهو جدا کند و معتقد است که اقدامات او به نفع تل‌آویو نیست و به دنبال اهداف سیاسی خود است، در هر صورت واشنگتن به امنیت اسرائیل متعهد است.

وی در این باره ادامه داد: آنچه نفوذ دولت آمریکا بر تل‌آویو را تضعیف می‌کند، موضع کنگره است که نسبت به اسرائیل بسیار جانبدارانه عمل می‌کند.

دستاوردهای طوفان الاقصی

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره دستاوردهای عملیات «طوفان الاقصی» برای مساله فلسطین نیز تاکید کرد: پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، مساله فلسطین از حمایت بسیار گسترده‌ای برخوردار شد، به ویژه درباره حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت و ایجاد کشور مستقل خود. تا به امروز، حدودا ۱۴۴ کشور این حق را به رسمیت شناخته‌اند و همچنین حمایت گسترده مردمی در اروپا، از جمله یهودیان غیرصهیونیست وجود دارد و علاوه بر آن کشورهای جدیدی به درخواست‌ها علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌پیوندند، این نتیجه استواری و مقاومت افسانه‌ای ملت فلسطین در نوار غزه است.

وی همچنین به تخریب جایگاه و موضع رژیم صهیونیستی در سطح جهان به عنوان دستاورد مهم دیگر نبرد طوفان الاقصی اشاره کرد.

مشکل اصلی تشکیلات خودگردان است

ابومرزوق در ادامه به انتقاد از تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت و گفت: مشکل اصلی نه مقاومت است و نه موضع عربی و بین‌المللی، بلکه مشکل این است که ما یک تشکیلات خودگردان ناتوان و فاسد داریم و این تشکیلات هیچ اقدامی در سطح وحدت ملت فلسطین انجام نداده است. سرمایه گذاری بر روی دستاوردهای مقاومت جز با تغییر این تشکیلات و حذف آن از سر راه ملت فلسطین امکان پذیر نخواهد بود، چرا که دیگر شایسته نمایندگی فلسطینی‌ها نیست.

وی با اشاره به پرونده آشتی ملی میان جنبش فتح و حماس نیز اضافه کرد: زمانی که ما در مسکو بودیم و ۱۴ گروه فلسطینی در اولین جلسه پس از آغاز جنگ در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ با یکدیگر ملاقات و توافق کرده و بیانیه‌ای صادر کردند، نتیجه آن توسط ابومازن (محمود عباس) خنثی شد. نشست بعدی نیز قرار بود در مسکو میان جنبش فتح و حماس باشد تا ویژگی‌های مرحله بعدی درباره دولت فلسطین، سازمان آزادیبخش و پروژه ملی مورد نظر ما مشخص شود و به توافقی دست یابیم.

ابومرزوق افزود: ابومازن بدون مشورت و بدون ارجاع تصمیمی صادر کرد و با آمریکا و یکی از کشورهای منطقه مشورت کرد و محمد مصطفی را به نخست‌وزیر منصوب کرد و تلاش روسیه را در این زمینه ناکام گذاشت.

 این مقام حماس همچنین به سنگ‌اندازی‌های تشکیلات خودگردان در مسیر تلاش‌های چین برای دستیابی به توافق میان گروه‌های فلسطینی اشاره کرد.

احتمال شکل‌گیری جنگ گسترده

 موسی ابومرزوق درباره احتمال شکل‌گیری جنگ گسترده در منطقه نیز اظهار کرد: گسترش دامنه جنگ به نفع بنیامین نتانیاهو است؛ چراکه آمریکا را وارد منطقه می‌کند. او همچنین تمایل به ادامه جنگ دارد و نمی‌خواهد نخست‌وزیری را ترک کند.

وی در این باره افزود: درباره جبهه‌های حمایت، ما و ملت فلسطین از این جبهه‌ها که مقاومت و اقدامات خود را به توقف تجاوز به غزه پیوند زدند، بسیار سپاسگزاریم. اگر جنگ گسترش یابد، اسرائیل قطعاً نمی‌تواند در ۲ جبهه بجنگد و اگر ارتش آن در هر جبهه‌ای مستقر شود، این تأثیر آشکاری بر غزه خواهد داشت.

این مقام حماس همچنین خاطرنشان کرد: باید به یاد داشته باشیم که اسرائیل پس از اسارت گلعاد شالیت، جنگ غزه را آغاز کرد و این جنگ متوقف نشد تا اینکه حزب‌الله سه سرباز اسرائیلی را در شمال فلسطین به اسارت گرفت و سپس جنگ غزه متوقف شد و جنگ به لبنان منتقل شد. بنابراین اسرائیل در شرایط کنونی نمی‌تواند در ۲ جبهه وارد جنگ شود.

نظر شما