شناسهٔ خبر: 67423390 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ آغاز به کار کرد

یاسمین نسبتی

بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ امروز و با حضور مسئولان حوزه ارتباطات آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک با شعار همه باهم برای اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از امروز ۹ تیرماه آغاز شده و تا ۱۲تیرماه ادامه دارد.

عیسی زارع پور از نمایشگاه الکامپ بازدید کرد و در جمع خبرنگاران گفت: ما در حوزه مختلفی کار انجام دادیم که می‌توان به زیرساخت‌های ارتباطی و دولت هوشمند اشاره کرد.

وی افزود: در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مساله را باید دو بخش کنیم؛ در ابتدای دولت یکی از مسائلی که با آن رو به رو بودیم این بود که متاسفانه زیرساخت‌های ارتباطی به طور متناسب توسعه پیدا نکردند. اتفاقی که در این دولت رخ داد این بود که ما در همه لایه‌های شبکه مخصوصا لایه‌هایی که در اختیار خودمان بود، زیرساخت‌ها را به اندازه ۳۰ سال قبل توسعه دادیم.

وزیر ارتباطات گفت: به عنوان مثال در حوزه ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور دو شاخص اصلی از جمله شبکه انتقال  کشور است؛ بررسی و اندازه گیری نشان داد که اکنون ۶۴ ترابیت بر ثانیه است و این یعنی در سه دهه، ۳۱ ترابیت بر ثانیه به آن اضافه کردیم و در حوزه آی پی کشور هم از ۲۸ به عدد ۵۶ رسیده‌ایم.

زارع پور ادامه داد: اما بحث این که در این زیرساخت‌ها محدودیتی ایجاد شود یا خیر، خارج از اراده وزارت ارتباطات است اما به عنوان وزیر ارتباطات می‌گویم کارهای بزرگی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها کارهای بزرگی انجام شده است. همچنین در لایه دسترسی پروژه فیبرنوری را شروع کردیم و در میانه راه هستیم و قریب به ۴۰ درصد کشور تحت پوشش قرار گرفتند.

وی در ادامه صحبت هایش تشریح کرد: در حوزه نسل پنجم ارتباطات امروز سایت نسل ۵.۵ را مشاهده کردیم؛ در دوره گذشته هم نسل پنج همانند نسل پنج و نیم نمایشی بود و کسی استفاده عمومی از آن نمی کرد اما در حال حاضر در تهران بسیاری از موقعیت‌های مکانی تحت پوشش ۵G قرار گرفته است. بیش از ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم و این در حالی است که ابتدای دولت حدود ۱۰ سایت موجود بود. کارهای خوبی انجام شده است انشاءالله تداوم داشته باشد.

وزیر ارتباطات درباره حوزه فضایی هم توضیح داد: در حوزه فضایی هم کارهای بزرگی انجام شد ما به اندازه سه دوره تا قبل از دولت سیزدهم فقط پرتاب داشتیم و ان‌شاالله این مسیر تا پایان سال ادامه پیدا کند.

زارع پور با بیان اینکه قبلا دولت هوشمند اصلا نبود و صحبتی که برخی از آقایان دولت گذشته می‌کنند و می گویند ما دولت هوشمند را ۷۰ درصد تحویل دادیم را باید بررسی کنید که این خدمت جدید چه زمانی راه افتاد، تأکید کرد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اردیبهشت ۱۴۰۱ در این دولت راه افتاد و درحال حاضر بیش از ۷۵ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه می شود و قریب به ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند ارائه می شود. کارهای خوبی در گذشته انجام شده بود اما آنچه که امروز ما به عنوان دولت هوشمند می‌شناسیم، همه در این دولت اتفاق افتاده است.

وی افزود: اتفاق خوبی که دردوره انتخابات مجلس و ریاست جمهوری رخ داد، این بود که مردم می‌توانستند با مدرکی غیر از شناسنامه نیز رای دهند؛ البته طبق قانون برای ریاست جمهوری فقط کارت ملی نیاز بود و برای مجلس مدارک هویتی دیگر نیز قابل ارائه بود.

او بیان‌ کرد: این موضوع نیازمند این بود که زیرساخت‌های ارتباطی کشور بتواند استعلامات برخط را مدیریت کرده و پاسخ دهد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان‌کرد: روز گذشته اتفاق بسیار خوبی که رخ داد این بود که از ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه فعال در سراسر کشور، فقط یک شعبه در وزارت کشور مشکل فنی داشت و متصل نشده بود. معنی این تعداد اتصال این است که تا دور افتاده‌ترین نقاط روستایی و صعب العبور که صندوق رای رفته بود، پوشش ارتباطی برای استعلامات در کشور وجود داشت.

زارع پور در ادامه تاکید کرد: ۹۷ درصد استعلامات از طریق «ای. پی. ان» انجام شد که معنی آن این است در ۹۷ درصد مواقع اینترنت نسل سوم، چهارم و ۴.۵ در دسترس مردم بوده است. آمارهایی که ما داریم را واقعیت‌های میدانی نیز ثابت کرده و در واقع دسترسی به شبکه ارتباطی در همه جای کشور وجود دارد.

وی افزود: این شبکه پایداری خوبی داشت، زیرا ۹۹.۳ درصد استعلامات برخط انجام شد و قطعی‌ها کمتر از یک درصد بوده است. تلاش‌هایی زیادی توسط خرابکاران انجام شد که با قطع خطوط فیبر نوری اختلال ایجاد و انتخابات را دچار مساله کنند.

زارع‌پور ادامه‌داد: نزدیک به ۲۰ مورد تلاش سهوی و عمدی داشتیم که بیشتر آن عمدی بود؛ ۹ مورد قطعی داشتیم که بلافاصله ۴۰۰ تیم اتصال فیبر نوری که در سراسر کشور داشتیم، آن‌ها را شناسایی و خنثی کردند. نتیجه نیز این شد که بیش از ۹۹.۳ استعلامات در زمان برگزاری انتخابات به شکل برخط انجام شد.

وزیر ارتباطات درباره هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی فناوری آینده است و در دولت شهید جمهور توجه ویژه‌ای به این حوزه شد و در واقع ریل گذاری برای آینده شد اما شهید رییسی در هفته‌های پایانی عمر دستور دادند مرکز ملی هوش مصنوعی در کشور تأسیس شود. ما هم در وزارت ارتباطات در قانون برنامه هفتم توسعه تکالیف بسیار خوبی را برای دستگاه‌ها درنظر گرفته‌ایم که زیرساخت‌های توسعه هوش مصنوعی را برای بخش خصوصی فراهم کنند.

وی در پایان تصریح کرد: خوشحالیم که اقدامات خوبی در نمایشگاه برای هوشمندسازی انجام شده است. یکی از بندهای قانون برنامه هفتم که رو به جلوست و ظرفیت خوبی برای شرکت‌ها و بخش خصوصی فراهم می کند، این است که همه دستگاه‌های دولتی در قانون مکلف شدند تا پایان سال اول برنامه، یک برنامه را در دولت تصویب کنند که چگونه می‌خواهند از هوش مصنوعی برای ارتقای بهره وری و افزایش کارایی بخش خودشان استفاده کنند.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما