شناسهٔ خبر: 67421483 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

جنایت‌های منافقین بی‌شباهت با رویکرد خوارج و جنگ نهروان نبود

یک نویسنده کتاب، جنایت‌های منافقین را با خوارج و جنگ نهروان مقایسه کرد و برگزاری دادگاه‌های سرکردگان گروهک تروریستی منافقین را حرکتی در مسیر آگاهی‌سازی جهانی خواند.

صاحب‌خبر -

علی اکبر ذاکری، نویسنده کتاب «سیمای کارگزاران علی بن ابی طالب امیرالمومنین (ع)» در گفت‌وگو با میزان درباره هفته قوه و برگزاری دادگاه محکومیت جنایات منافقین گفت: تلاش قوه قضاییه در برقراری عدالت و احقاق حق امری ارزشمند و ستودنی است و لازم است تا هفته قوه قضاییه را به تک تک فعالان این عرصه تبریک بگویم شهید بهشتی و یارانش در همان اوایل انقلاب علاوه بر اجرای عدالت کلاس‌هایی درباره مالکیت در اسلام در حوزه علمیه قم و در مسجد اعظم برگزار می‌کردند که طی آن اطلاعات اجتماعی و سیاسی را نیز به طلاب انتقال می‌دادند.

وی ادامه داد: در این جلسات درس مقام معظم رهبری و شهید باهنر نیز حضور داشتند آن‌ها از تهران به قم آمدند تا در این جلسات شرکت کنند و در عین حال مسائل سیاسی و اجتماعی را بعد از پیروزی انقلاب مطرح کنند.

ذاکری تصریح کرد: برگزاری دادگاه‌هایی جهت محکوم کردن جنایت منافقین بی‌شباهت با بخش‌هایی از تاریخ و جنگ نهروان نیست زیرا تاریخ دائماً در حال تکرار است.

وی به جنگ نهروان اشاره و بیان کرد: در جنگ نهروان برخی از اصحاب حضرت علی (ع) از دین خارج شدند و حضرت علی به ناچار پس از بارها راهنمایی و ارشاد آن‌ها مجبور به برخورد با خوارج شدند. ایشان در ابتدا با ملایمت با خوارج برخورد کردند، سخنرانی‌هایی در این زمینه انجام دادند حتی به سوالات و اعتراضات آنان در یکی از مساجد پاسخ دادند که در حکم ۴۰ نهج البلاغه به آن پرداخته شده است.

ذاکری به رویکرد امام خمینی (ره) اشاره و بیان کرد: وقتی تعدادی از افراد فرقه جنایت‌کار منافقین در زندان قرار داشتند امام خمینی (ره) از آنان خواست تا توبه کنند. بعد از ماجرای جنگ صفین خوارج در درون سپاه حضرت علی (ع) به کارشکنی اقدام کردند آنان از مسلمانان افراطی بودند و دست به قتل یکی از کارگزاران امیرالمومنین (ع) زدند. در پی این اتفاق این امام بزرگوار خواهان معرفی فرد خطا کار شدند تا به محاکمه او بپردازند اما خوارج با این کار موافقت نکردند به لجاجت پرداختند.

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) نیز در ابتدا با آن‌ها با ملایمت رفتار کرد و حتی چند تن از ماموران خود را موظف کرد تا در مورد قتل کارگزار بررسی‌هایی را انجام دهند و نظرخواهی‌هایی نیز انجام شد و مشخص شد که این ترور توسط چه کسی شکل گرفته است اما در نهایت خوارج حاضر به تمکین از امیرالمومنین (ع) نشدند با این حال حضرت علی (ع) از آنان خواست تا توبه کنند ولی بخشی از آنه‌ا نپذیرفتند و جنگی در گرفت و بسیاری از آنان کشته شدند. حرکت فرقه جنایتکار منافقین همانند حرکت خوارج است که در جنگ نهروان در مقابل امیرالمومنین (ع) ایستادند.

وی رویکرد: شهید بهشتی را در ابتدای انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: اسناد مدارک و گزارشات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد منافقین چه رویکردی را در مقابل انقلاب اسلامی و افرادی همچون شهید بهشتی در پیش گرفتند.

ذاکری اظهار کرد: افرادی که در دهه ۶۰ زندگی می‌کردند به بسیاری از جنایات فرقه منافقین آشنایی دارند و در ادامه برگزاری جلسات محکومیت جنایات منافقین بار دیگر یادآوری است. اما کسانی که در این تاریخ نبودند اطلاعات ارزشمندی را به همراه دارد. این مهم بازتابی ویژه در سطح دنیا خواهد داشت و تاریخ سیاه این فرقه جنایتکار در سطح بین الملل مطرح می‌شود.

این نویسنده کتاب تاکید کرد: فرقه جنایتکار منافقین افرادی هستند که حتی در مقطع خاص جزو گروهک‌های تروریستی قرار گرفتند. جلسات دادگاه ماهیت این تروریست‌ها را ثابت کرده و نشان می‌دهد، آن‌ها تغییر چندانی نکرده‌اند همچنان بر همان تفکرات و اعتقادات باقی مانده‌اند. به شهادت رساندن حدود هفده هزار نفر در تاریخ یک کشور یک جنایات با ابعاد بزرگ ملی است. این مهم به دور از بحث ترورها و همکاری‌هایی است که فرقه جنایتکار منافقین با صدام علیه کشور ایران داشت.

ذاکری در پایان بیان کرد: کتاب «غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ ظهور و سقوط ضد انقلاب» اثری با موضوع ماجرای بنی‌صدر و برملاشدن ماهیت ضد انقلابی او بوده که براساس مدارک و پرونده‌های موجود و واقعیات سیاسی تدوین شده است. بر اساس اسناد قضایی و واقعیات سیاسی، پشت پرده منافقین به خوبی مطرح شده این گزارش و اسنادی که در همان حجت الاسلام والمسلمین موسوی اردبیلی جمع آوری شد. که از عمق فجایع و جنایت‌های منافقین خبر می‌دهد.


انتهای پیام/

نظر شما