شناسهٔ خبر: 67420905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

روایتی از حضور اقشار مختلف مردم در شعبه اخذ رأی واقع در مؤسسه فرهنگی قدس

صندوق 114 انتخابات ریاست‌جمهوری در روزنامه قدس

8 تیر، روز حماسه‌آفرینی ملت ایران است؛ روزی که با وجود تلاش دشمنان در سال‌های اخیر برای قهر مردم با صندوق‌های رأی اما مردم با هر سلیقه و تفکری به میدان آمدند تا تجلی دموکراسی را با رأی خود به نمایش درآورند.

صاحب‌خبر -

اگر حضور آزادانه و سرشار از آگاهی و دانایی مردم را یک بال برای تحقق جمهوریت نظام بدانیم، بال دیگر جمهوریت وظیفه منتخب مردم است تا به مطالبات و انتظارات آن‌ها پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری جامه عمل بپوشاند و در راه خدمت برای کسب رضایت مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکند.
رسالت رسانه‌ها شنیدن مطالبات مردم و انعکاس آن برای رسیدن به گوش منتخب مردم است و این‌گونه در تحقق جمهوریت نظام نقش‌آفرینی می‌کنند. همین مهم موجب شد در حاشیه صندوق اخذ رأی در مؤسسه فرهنگی قدس، تریبون انتخاباتی برپا کرده و با مردم و مسئولان درباره مسائل مهم جامعه و مطالبات اصلی از رئیس‌جمهور آینده گفت‌وگو کنیم.

منابع پروژه‌های استان تا افق 1404 تأمین شده است
استاندار خراسان رضوی در ساعات اولیه انتخابات با همراهی فرماندار مشهد از صندوق اخذ رأی در مؤسسه فرهنگی قدس بازدید کرد و در حاشیه این بازدید در تریبون انتخاباتی قدس گفت: با توجه به فضایی که در جامعه و استان وجود دارد و اینکه زمان چندانی از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی‌گذرد، برآوردها بسیار امیدوارکننده است که مشارکت بسیار خوبی در این انتخابات داشته باشیم.
یعقوبعلی نظری مشارکت مردم را نشانه اقتدار کشور و نظام اسلامی دانست و بیان کرد: رأی مردم می‌تواند به عنوان پشتوانه مسئولان از نظر روحی و روانی کمک کند و به دلیل اینکه در سایه تصمیم‌گیری‌ها مشکلات حل می‌شود، هرچقدر این پشتوانه قوی‌تر باشد، تصمیم‌گیری‌ها توسط مسئولان دقیق‌تر و قوی‌تر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در آغاز به کار دولت سیزدهم با توجه به مسائل و مشکلات، سه حوزه را احصا و اهداف عملیاتی برای آن‌ها مشخص کردیم که اقتصاد مشکل اول و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و موضوعات مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی از دیگر مشکلات بود.
استاندار خراسان رضوی یادآور شد: در همه بخش‌ها کارها از آغاز به کار دولت سیزدهم در استان شروع شد و طبق جمع‌بندی صورت گرفته 136 دستاورد شاخص در سه حوزه داریم که منتشر خواهد شد؛ اما باید گفت افق ما برای تحقق همه پروژه‌های در نظر گرفته شده 1404 بوده تا همه این پروژه‌ها به نتیجه برسد و در حال حاضر بخشی به نتیجه رسیده و بخشی در دست اقدام است و چون مبتنی بر مسائل استان بوده، هر مسئول دلسوزی که کار را آغاز کند، طبیعتاً این موارد را دنبال خواهد کرد و به دلیل اینکه منابع این پروژه‌ها از محل مولدسازی تعریف و تأمین شده، ادامه آن کار سختی نخواهد بود.

مشارکت در انتخابات، از مأموریت‌های شیرین پلیس است
جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز طی بازدید خود از صندوق اخذ رأی در مؤسسه فرهنگی قدس، پشت تریبون انتخاباتی حضور یافت و گفت: پلیس استان خراسان رضوی خود را برای مأموریت انتخاباتی آماده کرده و تمام تمهیدات انتظامی، امنیتی، ترافیکی، لجستیکی و تمام موارد لازم برای برگزاری انتخاباتی امن و پرشور از مرزهای خراسان رضوی تا مرکز شهر مشهد را فراهم کرده است.
سردار احمد نگهبان عنوان کرد: پلیس استان و مشهد در دو بخش امنیت و مشارکت یکی از مأموریت‌هایی که در مورد پای کار آمدن نیروهای خود کمترین دغدغه را دارد، برگزاری انتخابات است و مأموریت انتخابات امروز یک جشن سیاسی است که پرسنل کادر و وظیفه ما در این انتخابات به همراه خانواده‌های خود هم شرکت کرده و هم امنیت انتخابات را برقرار می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: پلیس در طول سال مأموریت‌های بسیار سنگینی انجام می‌دهد و مأموریت انتخابات از شیرین‌ترین مأموریت‌های پلیس است که نیروها به صورت داوطلبانه حضور دارند تا همزمان مشارکت داشته و امنیت انتخابات را برقرار کنند.
جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: انتخابات بهترین اتفاق ممکن و یک دموکراسی و یک رشد سیاسی واقعی است. کار به نتایج آرا نداریم. برنده اصلی این انتخابات، کشور و مردم عزیز ایران هستند که با مشارکت خود این پیروزی را نشان می‌دهند.

توسعه پروژه‌های مکمل زیارت، اولویت جدی دولت آینده برای مشهد باشد
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولانی بود که رأی خود را در روزنامه قدس به صندوق انداخت و در حاشیه رأی‌دهی گفت: بخشی از مسائل شهر مشهد در طول مسائل کشور دیده می‌شود که از جمله آن محرومیت و فقر در حاشیه شهر، اطراف شهر و در متن شهر است و رئیس‌جمهور آینده مانند بخش‌های دیگر کشور باید بتواند کمک کند تا فقر در کشور کاهش پیدا کند و تولید ثروت، رشد اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی در درآمد اقشار مختلف اتفاق بیفتد و از اولویت‌های کشور در شرایط حال حاضر باشد و اکنون که به طور ویژه تمرکز خاص دشمنان در حوزه اقتصاد است، رئیس‌جمهور آینده هم باید بر بخش اقتصاد تمرکز خاصی داشته باشد.
میثم ظهوریان افزود: برای هر شهری مزیت‌های رقابتی آن شهر مدنظر است و وقتی از شهر مشهد و پیوندهای اقتصادی آن صحبت می‌کنیم، این مسائل با زیارت گره خورده و از آنجایی که این شهر به عنوان یک شهر ملی مطرح می‌شود و تمرکز در شهر مشهد بر زیارت است و این شهر برای حل مسائل نیاز به بودجه‌های خاص دارد، بنابراین زیارت و پروژه‌های مکمل زیارت بی‌شک می‌تواند از اولویت‌های جدی شهر مشهد به عنوان مطالبه از رئیس‌جمهور آینده باشد.
وی درباره تعامل میان مجلس و دولت آینده در حل مشکلات مردم گفت: مجلس دستگاهی است که ریل‌گذاری می‌کند و دولت باید در آن ریل، کشور را با سرعت و توان مناسب به جلو ببرد و طبیعتاً این دو دستگاه اگر با هم تعامل داشته و همراه باشند، بسیار کمک خواهد کرد که سرعت کشور در مسیر پیشرفت افزایش پیدا کند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پایان بر همسو بودن قوانین تأکید و عنوان کرد: مجلس نباید قوانینی تصویب کند که دولت قبول نداشته باشد و دولت باید لوایحی بدهد که با تعامل با نمایندگان مجلس باشد و این هماهنگی طبیعتاً برای یک حرکت چهار ساله بسیار کمک‌کننده است.

ضرورت شناخت رئیس‌جمهور آینده از ظرفیت‌های بین‌المللی شهر مشهد
مشاور تولیت آستان قدس رضوی با حضور در شعبه اخذ رأی مؤسسه فرهنگی قدس در تریبون انتخاباتی این مؤسسه گفت: ما بی‌شک به مشارکت مردم و نشاط ملی نیاز داریم و فارغ از اینکه  رئیس‌جمهور آینده چه کسی باشد، حضور در انتخابات تأکید بر نشاط ملی است و مشارکت کردن مردم در بخش‌های اقتصاد، فرهنگ و سیاست می‌تواند اولویت اساسی باشد.
سید محمدحسین علم‌الهدی افزود: حل کردن مشکلات اقتصادی و مسائل سیاست خارجی زمان می‌برد و مردم هم این را می‌دانند؛ اما اگر مسیر دولت آینده مسیر درستی باشد، مردم در گروه‌های مختلف در برهه‌های زمانی نشان داده‌اند همراه هستند و به نظر می‌رسد اگر از تلخکامی‌ها بگذرند و رئیس‌جمهور آینده بر پایه صداقت و رفتار مناسب و برنامه‌های صحیح بتواند این نشاط ملی را ایجاد کند، می‌تواند یک اولویت اساسی باشد تا به مرور زمان بتواند مسائل و مشکلات کشور را حل کند. بی‌شک پرکاری و پرتلاشی رئیس‌جمهور شهید، تراز جدیدی از رئیس‌جمهور در ذهن مردم ایجاد کرد و‌امیدواریم رئیس‌جمهور آینده براساس انتخاب مردم بتواند این تراز را حفظ کند و این پرتلاشی را مردم به وضوح ببینند.
وی گفت: در شهر مشهد طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته و وجود بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) سبب شده تراز این شهر تنها ملی نباشد و باید گفت تراز شهر مشهد بین‌المللی است و باید به نیاز‌ها و مسائل این شهر از این بعد توجه شود؛ اما زیرساخت‌های شهر برای این تراز آماده نیست.
مشاور تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: به نظر می‌رسد اگر نگاه بین‌المللی به شهر مشهد باشد، مشهد یک شهر با فرصت بین‌المللی برای کشور و برای ملت است که می‌تواند فرصت‌های مختلف اقتصادی و دیپلماسی فرهنگی ایجاد کند و‌امیدواریم رئیس‌جمهور آینده با شناخت دقیق از ظرفیت‌های بین‌المللی شهر مشهد از آن‌ها به خوبی برای کشور استفاده کند.

اهمیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در کشور
مدیر درآمدها و منابع آستان قدس رضوی نیز پس از انداختن رأی خود در صندوق، در تریبون انتخاباتی گفت: با توجه به وضعیت کشور مطالبه نخست مردم از رئیس‌جمهور آینده در حوزه اقتصاد است و در دولت شهید رئیسی تغییرات قابل توجهی در حوزه اقتصاد دیده شد. ما باید به سمت رشد اقتصادی کشور حرکت کنیم تا بتوانیم تورم را در اقتصاد کنترل کنیم.
محمد جعفری‌نژاد در خصوص مطالبه دوم مردم از رئیس‌جمهور افزود: عزت و اقتدار کشور بسیار مهم است و پس از عملیات «وعده صادق» شکوه و عظمتی بزرگ برای ایران در عرصه بین‌المللی ایجاد شد که ما معتقدیم این راه باید ادامه پیدا کند.
وی بیان کرد: مسائل مربوط به مشهد و خراسان رضوی ملی است و همان‌طور که در سند ملی زیارت هم دیده شده، مشهد پایتخت معنوی ایران است و ما سالانه میزبان میلیون‌ها زائر هستیم و با توجه به این موضوع، نگاه دولت باید ملی باشد.
جعفری‌نژاد با تأکید بر اینکه دولت باید زیرساخت‌هایی را فراهم کند تا عموم مردم در حوزه اقتصاد سرمایه‌هایشان را به میدان بیاورند، گفت: برای رشد اقتصادی نیازمند سرمایه هستیم و این سرمایه از دو مسیر می‌تواند تأمین شود. یکی از مشکلات کشور تفاوت میان بازدهی سرمایه و کار است که سرمایه بازدهی خوبی دارد. به میدان آوردن عموم مردم برای سرمایه‌گذاری به توزیع عادلانه درآمد و کاهش ضریب جینی کمک می‌کند.

رئیس جمهور باید به هویت ملی کشور حساس باشد
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور نیز برای رأی‌دهی به شعبه مؤسسه فرهنگی قدس آمد و در گفت‌وگو با ما گفت: واژه رئیس‌جمهور پس از دوران خدمت شهید رئیسی بسیار متفاوت شد و الان واژه درست آن «خادم جمهور» و «مسئول جمهور است». مسئول جمهور کسی است که باید مورد سؤال قرار بگیرد و بی‌شک در عرصه‌های مختلف باید جوابگو باشد.
مجتبی محمودی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور باید به دنیا، مردم و خدا جوابگو باشد، ادامه داد: بی‌شک امروز رئیس‌جمهوری که بعد از شهید رئیسی می‌آید، نمی‌تواند نسبت به درد مردم، محرومان و مستضعفان بی‌تفاوت باشد و امیدواریم رئیس‌جمهور آینده و خادم‌جمهور پاسخگوی مردم و اصحاب رسانه باشد.
وی با اشاره به اینکه شهید سید ابراهیم رئیسی علاوه بر اینکه خادم رضوی بودند، خادم‌الکتاب هم بودند، گفت: ایشان قرآن را در سازمان ملل بالای دست گرفتند و یک قاب جاودان و تصویر ماندگار از خود خلق کردند و امیدواریم رئیس‌جمهور آینده به موضوع معرفت‌افزایی، بصیرت‌افزایی و به هویت ملی کشور حساس باشد و در این راستا تلاش کند.
رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی افزود: دولت آینده باید کمک کند رسانه‌های امروز در عرصه جهانی آموزه‌های قرآنی و اسلامی را معرفی کنند و رئیس‌جمهور آینده باید در راه گسترش معرفت، دانایی و صدور پیام انقلاب حتماً اهتمام و جدیت داشته باشد.

تراز واقعی شهر مشهد در دولت آینده دیده شود 
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه رأی‌دهی در روزنامه قدس گفت: مشهد یک شهر جهانی و به زعم ما جهانشهر برکت و کرامت است. انتظار ما و مردم مشهد از دولت آینده این است ضمن اینکه نیازهای مردم مشهد و شرایط زیارت آسان فراهم می‌شود، مشهد به تزار واقعی خود برسد.
ایمان فرهمندی با تأکید بر اینکه دولت آینده ادامه‌دهنده راه دستاوردهای دولت شهید رئیسی باشد، اعلام کرد: مشهد مسائل مهمی دارد که دولت باید آن را حل کند و از جمله آن‌ها می‌توان به زیرساخت‌های شهری، تأمین اعتبارات و ایجاد فرصت‌ها و زمینه‌ها برای حل مسائل شهر مشهد و کشور اشاره کرد.

تحقق وعده‌های حوزه زیارت از مطالبات جدی مردم مشهد است
پیشکسوت عرصه رسانه خراسان رضوی با حضور در محل شعبه اخذ رأی مؤسسه فرهنگی قدس در تریبون انتخاباتی این مؤسسه، همزمانی آغاز به کار مجلس دوازدهم را با ریاست جمهوری دوره چهاردهم یک مزیت دانست و گفت: بهتر است انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، شورای شهر و مجلس خبرگان در یک سال اتفاق بیفتد تا آغاز به کار نمایندگان مردم در یک دور جدید به صورت همزمان باشد و این می‌تواند در حل مشکلات مردم کمک‌کننده باشد. پیشنهاد می‌شود اصلاح قانون انتخابات برای همزمان شدن برگزاری همه انتخابات‌های کشور از سوی رسانه‌های استان پیگیری شود.
جلال فیاضی عنوان کرد: هر کس رئیس‌جمهور ‌شود باید توجه کند رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های کشور ما بسیار نجیب‌ بوده و به دنبال حل مشکلات مردم هستند و هیچ‌گاه برای دولت‌ها تهدید نیستند و خوب است رسانه‌ها به عنوان دیده‌بان جامعه جدی گرفته شوند و دولت و همه ارکان حاکمیت، رسانه را یک فرصت تلقی کنند و از آن‌ها بخواهند در شیوه حکمرانی و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به آن‌ها کمک کنند.
وی تحقق وعده‌های حوزه زیارت را از مطالبات جدی مردم مشهد عنوان کرد و گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، خدمت به مشهد خدمت به ایران است و شهر مشهد یک شهر ملی است و هر سه سال یک بار از کل جمعیت ایران پذیرایی می‌کند؛ اما زیرساخت‌های شهر مشهد برای پذیرایی از این میزان زائر مناسب نیست. امیدواریم مسئولان آنچه را که درباره بودجه‌های زیارت، کارگروه ملی زیارت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب گفته‌اند، محقق کنند و یک همگرایی در این زمینه اتفاق بیفتد تا مشهد به تراز یک شهر بین‌المللی نزدیک شود.

توجه به مشکلات زیرساختی و روبنایی در حوزه زیارت
عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی گفت: بنده به عنوان یک فرد رسانه‌ای معتقدم موضوعی که دولت آینده باید به آن توجه داشته باشد، ارتباط نزدیک با مردم و پاسخ‌گویی به آن‌هاست. دولتی که نتواند در زمینه ارتباط با مردم خوب عمل کند، با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
بنیامین یوسف‌زاده با تأکید بر اینکه وعده‌های داده شده در خصوص شهر مشهد از جمله قطار برقی باید عملی شود، افزود: شهر مشهد با توجه به اینکه پایتخت معنوی ایران است و ظرفیت‌هایی که به واسطه وجودحرم امام رضا(ع) دارد، نیازمند توجه بیشتری است.

مردم در تریبون انتخاباتی قدس از مطالبات خود می‌گویند
مرتضی رمضانیان، کارمند بخش دولتی، یکی از شهروندانی است که در تریبون انتخاباتی قدس حاضر شد و گفت: مطالبه اصلی مردم از دولت جدید ساماندهی و توجه به معیشت مردم و اقتصاد کشور است. رئیس‌جمهور باید به فکر نسل آینده باشد چرا که این افراد مملکت و کشور را خواهند ساخت.
در ادامه، فاطمه رفیع‌زاده که خانه‌دار است، در خصوص انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده بیان کرد: باید به قول‌ها و وعده‌هایی که پیش از انتخابات در مناظره داده است، عمل کند.
فاطمه شیشه‌چی، مادری مشهدی است که با تأکید بر اینکه مادران در دانشگاه و جامعه مشکلات زیادی دارند، گفت: به عنوان یک مادر و یک زن از دولت آینده می‌خواهم توجه بیشتری به بانوان کشور داشته باشد.
وی بر هزینه‌ها و مشکلات مادران در دوران بارداری و شیردهی تأکید کرد و افزود: در محیط کار لازم است دولت تدابیری برای رفاه بیشتر بانوان داشته باشد. امیدواریم دولت آینده در خصوص رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان، راه شهید رئیسی را دنبال کند.
همچنین سید حسن علمداری یکی از بازنشستگان اداره آموزش و پرورش در خصوص مطالبه خود از رئیس‌جمهور آینده گفت: مطالبه اصلی بنده بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد برای جوانان است. مسکن و شغل دو عنصر مهم برای جوانان به شمار می‌رود و امیدواریم رئیس‌جمهور آینده موضوع ازدواج جوانان را تسهیل کند.
لیلا اقبالی، دانشجوی مقطع دکتری رشته تعلیم و تربیت نیز با اشاره به اینکه موضوع عزت و احترام کشور در روابط با کشورهای دیگر برای مردم بسیار مهم است، 
اظهار کرد: در کشور نقش زنان خانه‌دار جدی گرفته نشده و دیده نمی‌شود و باید دولت توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگی و اجتماعی برای زنان خانه‌دار داشته باشد.
زهرا میرشکار یکی دیگر از حاضران در تریبون انتخاباتی قدس تصریح کرد: توقع و درخواستم از رئیس‌جمهور آینده این است راه و خط ولایت‌فقیه را دنبال کند. ما مردم و مسئولان باید بتوانیم در کنار هم پیشرفت داشته باشیم و مثل همیشه ایرانی سربلند، شاد و سرافراز را به ارمغان بیاوریم.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی- فاطمه مشهدی

نظر شما