شناسهٔ خبر: 67414489 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راهکار اساسی تنظیم بازار گوشت قرمز چیست؟

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: تکیه بر تولید بره پایه پروار داخل راهکار تنظیم بازار و تعدیل قیمت محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مشکلی در عرضه دام نداریم، گفت: با توجه به زایش های زمستان و بهار، تا پایان شهریور میزان عرضه دام رو به افزایش است و قیمت ها حالت سینوسی دارد به طوریکه در برخی مقاطع کاهش و برخی مقاطع ناشی از رویداد و مناسبت های مختلف افزایش یافته است.

او با بیان اینکه افزایش حجم واردات گوشت نقش موثری در تنظیم بازار نداشته است، افزود: افزایش حجم واردات نه تنها هیچ کمکی به تولید داخل و کاهش قیمت گوشت در بازار نکرد، بلکه منجر به کاهش سرانه مصرف و حذف تولیدکنندگان شد.

صدردادرس ادامه داد: هم اکنون مخالف واردات به شکل کنونی هستیم و همواره در داخل ظرفیت های خوبی وجود دارد که مسئولان باید بدنبال راهکار رفع مشکلات باشند، در حالیکه طی ماه های اخیر با آدرس های اشتباهی که می دهند بدنبال راهکارهایی می روند که نتیجه ای جز ضربه زدن به تولید داخل، کاهش تقاضا و حذف گوشت از سفره خانوار در بر نداشته است. براین اساس مسئولان با اتخاذ سیاست های مناسب باید به تولید داخل کمک کنند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با اشاره به چالش های پیش روی تولید دام در کشور افزود: تولیدکننده نقدینگی لازم برای خرید نهاده را ندارد و مصرف کننده بدلیل بالا بودن قیمت تمام شده امکان خرید گوشت تولید داخل را ندارد که برای هر ۲ این مشکلات راهکار وجود دارد، هرچند آمار و ارقام اثبات کرده که واردات نتیجه ای در بر نداشته است.

تولید پایدار دام و گوشت قرمز راهکار اساسی ایجاد تعادل در بازار 

صدردادرس با اشاره به راهکارهای ایجاد تعادل قیمت گوشت در بازار افزود: با تولید پایدار دام و گوشت قرمز، بازار به تعادل می رسد، اما با تولیدی که عرضه مبتنی بر واردات است، شرایط باثبات در بازار ایجاد نمی شود. درحالیکه با رفع مشکل کمبود نقدینگی دامداران و کاهش قیمت تمام شده، بازار به ثبات می رسد.

او با اشاره به قیمت منطقی دام و گوشت قرمز گفت: در شرایط عادی قیمت تمام شده هر کیلو بره نر پایه پروار ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، اما در شرایط مختلف براساس بحث عرضه، تقاضا و شرایط  دام در رویدادهای مختلف اثرگذار است.

قیمت عرضه گوشت با دام همخوانی ندارد

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: اگر تولید داخل به انبوه برسد و همواره تکیه بر تولید داخل باشد، می توان به تولید پایدار دست یافت و همواره با انبوه شدن تولید، قیمت متعادل می شود.

او با بیان اینکه تعادل قیمت با نرخ مصوب و دستوری محقق نمی شود، افزود: نرخ منطقی دام متشکل از قیمت تمام شده با احتساب سود عادلانه است که متاسفانه به رغم قیمت ۲۵۰ هزارتومانی به ازای هر کیلو دام زنده، گوشت با نرخ ۷۰۰ هزارتومان در مغازه ها عرضه می شد که این امر نشان می دهد که در بحث عرضه دچار چالش هستیم‌.

صدردادرس ادامه داد: با توجه به عدم همخوانی قیمت گوشت با نرخ دام باید شرایطی ایجاد شود که قیمت منطقی شود و همواره با رفع مسائل کمبود نقدینگی دامداران و کاهش قیمت تمام شده پیش بینی می شود که بازار به تعادل برسد.

راهکار اساسی تنظیم بازار چیست؟

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با اشاره به راهکار اساسی تنظیم بازار گوشت قرمز افزود: واردات دام پایه پروار اعم از گوساله و گوسفند موجب شده که تولیدکننده مولد که تنها منبع درآمدش دام پروار است، از چرخه تولید حذف شود که در نهایت مولدکشی اتفاق می افتد، کمااینکه مولدکشی طی ۴ تا ۵ سال اخیر نشان داد که این امر منجر به تولید پایدار نمی شود و شرایط را بدتر می‌کند.

او تکیه بر تولید داخل را راهکار اساسی تنظیم و تعدیل بازار اعلام کرد و گفت: اگر بره پایه پروار از تولید داخل تامین شود به طوریکه تولید به انبوه برسد و از طرفی اصلاح و نظارت بر بازار گوشت و عرضه صورت بگیرد به تولید پایدار و ثبات قیمت خواهیم رسید که براین اساس امکان مدیریت بازار وجود دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

نظر شما