شناسهٔ خبر: 67403246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدودف: بی توجهی به مصونیت مقامات کشورها خطر جنگ را تشدید می کند

تهران-ایرنا- دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه گفت: عدم به رسمیت شناختن مصونیت کشورها و مقامات آنها می تواند گامی به سوی جنگ باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "خبرگزاری تاس روسیه" وی گفت: عدم به رسمیت شناختن مصونیت یک کشور از جمله مصونیت اموال، مقامات، مشخص ترین گام برای شروع جنگ و در برخی شرایط حتی یک جنگ جهانی است.

او این اظهارات را در مورد احکام بازداشت صادر شده از سوی دادگاه لاهه علیه سرگئی شویگو، وزیر دفاع سابق روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه بیان کرد.

مدودف گفت که این حکم ها مغایر با قوانین بین المللی است.

قضات دادگاه لاهه در ۲۵ ژوئن حکم بازداشت شویگو و گراسیموف را در ارتباط با وضعیت اوکراین صادر کردند.

سال گذشته، این دادگاه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را به اتهام خارج کردن غیرقانونی کودکان اوکراینی صادر کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما