شناسهٔ خبر: 67397592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای روزنامه انگلیسی درباره نقش روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی درآستانه انتخابات سراسری انگلیس

لندن – ایرنا – یک روزنامه چاپ لندن ادعا کرد، هکرهای روسیه که به‌تازگی علیه تعدادی از مراکز درمانی این کشور حمله کردند، بخشی از ارتش سایبری تحت حمایت کرملین هستند که تلاش می‌کنند تا انگلیس را در آستانه انتخابات سراسری ۱۴ تیرماه دچار بی‌ثباتی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه «آی» روز پنجشنبه در گزارشی مدعی شد که هکرهای گروه موسوم به «کیلین» با استفاده از سرورهای مستقر در روسیه، به زیرساخت‌های حیاتی انگلیس حمله می‌کنند. این گروه طبق ادعای این نشریه انگلیسی، تحت کنترل مستقیم دولت روسیه نیست، اما به عنوان ابزار مفیدی برای اخلال جهانی دیده می شود که کرملین تخلفات آن‌ها را نادیده می‌گیرد. هکرها نیز بر اساس ادعای «آی» از فعالیت در روسیه تا زمانی که خطوط قرمز را رد نکنند، لذت می برند.

بر اساس گزارش‌ها هکرهای «کیلین» در پی حمله به یک مرکز ارائه دهنده خدمات پاتولوژی به تعدادی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انگلیس، اطلاعات حساس ۳۰۰ میلیون بیماران را سرقت و افشا کردند.

این گروه سوم ژوئن (۱۴ خرداد) به مرکز آزمایش خون سینوویس که خدمات پاتولوژی به بیمارستان های انگلیس ارائه می‌دهد حمله و درخواست باج کرده بود. عناصر مرتبط با این گروه پیشتر در یک بستر رمزگزاری شده، به شبکه بی‌بی‌سی انگلیس گفته بودند که اگر مبلغ مورد درخواست آن‌ها پرداخت نشود، اطلاعات بیماران را افشا می‌کنند.

اطلاعات درز کرده به گفته منابع خبری انگلیس شامل نام، تاریخ تولد، شناسه بهداشتی و نسخه بیماران است. همچنین اسناد حقوقی و مالی مربوط به همکاری میان مرکز سینوویس با مراکز درمانی انگلیس افشا شده است.

منابع خبری انگلیس حمله صورت گرفته را یکی از شدیدترین حملات سایبری در این کشور توصیف می‌کنند که افزون بر ۲ هزار قرار ملاقات با پزشک و یک هزار و ۱۰۰ عمل جراحی را به تعویق انداخت.

«کیاران مارتین» مدیر عامل سابق مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس (NCSC) در گفت‌وگو با نشریه «آی» ادعا کرد: «دولت روسیه گروه‌های سایبری مجرم را کنترل یا هدایت نمی‌کند، اما در واقع معیارهایی را تعیین می‌کند که آن‌ها به چه کسانی اجازه حمله دارند».

در همین حال منابع اطلاعاتی در انگلیس هشدار داده‌اند که این کشور ممکن است با حملات بیشتری به زیرساخت‌های حیاتی مواجه شود و این امر می‌تواند خدمات ملی را مختل و زندگی مردم را تهدید کند. یکی از این منابع در گفت‌وگو با نشریه «آی» پیش‌بینی کرد که انگلیس طی ۱۲ ماه آینده شاهد افزایش شدید حملات سایبری باشد. یکی دیگر از این منابع هم اقدام روسیه را نوعی اعلام جنگ توصیف کرد.

بر اساس گزارش نشریه «آی»، آژانس ملی جرم و جنایت در انگلیس (NCA) و اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) در حال بررسی امکان اقدام‌تلافی جویانه علیه هکرهای روس هستند.

گفتنی است روابط لندن و مسکو از سال ۲۰۱۸ به این سو، در پی ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه روسیه در شهر سالزبری انگلیس تیره شده است. در این میان جنگ اوکراین هم که در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد، به روابط متزلزل مسکو و لندن ضربه زده است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ در اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون صدها شهروند و سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

نظر شما