شناسهٔ خبر: 67396257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هفتم تیر روزی تلخ برای انقلاب اسلامی

حادثه هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰، یکی از حوادث تلخ تاریخ انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود چرا که در این حادثه ۷۲ تن از یاران واقعی انقلاب از جمله آیت الله بهشتی به شهادت رسیدند.

صاحب‌خبر -
 
 

در این رویداد شبانگاه هفتم تیر ۱۳۶۰ به وقوع پیوست آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی رئیس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی من جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند.
در این واقعه حجت‌الاسلام علی هاشمی سنجانی و حجت‌الاسلام غلامرضا دانش آشتیانی هم از استان مرکزی به شهادت رسیدند.
حزب جمهوری اسلامی، جلسات هفتگی خود را یکشنبه‌ها برگزار می‌کرد. روز یکشنبه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ نیز یکی از جلسات هفتگی حزب در دفتر مرکزی حزب واقع در سرچشمه تهران با حضور جمعی از اعضای حزب، نمایندگان مجلس و وزرای دولت برگزار شد.
یک روز بعد از سوء قصد به جان رهبر معظم انقلاب در ششم تیر ماه ۱۳۶۰ در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه، شامگاه روز یکشنبه هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ جلسه‌ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در خیابان سرچشمه تهران برگزار شد. موضوع جلسه تورم و انتخابات ریاست جمهوری آینده بود که بعد از تلاوت قرآن و اعلام برنامه، آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی سخنانش را به این شکل شروع کرد:
«ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند...»
که در این لحظه دو بمب بسیار قوی در دفتر مرکزی حزب منفجر شد که بر اثر شدت انفجار قسمت‌هایی از ساختمان فروریخت و ۷۲ یار انقلابی امام راحل به شهادت رسیدند.

نظر شما