شناسهٔ خبر: 67396014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

اجر مضاعف برای شهید رئیسی با خدمت به کردستان

خدمت به کردستان، دارای اجر مضاعف است" این کلام رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان بود که سال ۱۳۸۸ فرمودند و سالها بعد، شهید رئیسی با خدمت شبانه‌روزی، این اجر مضاعف را از آن خود کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا کردستان، آب سنندج چند سالی می‌شد که دیگر آن گوارایی و طعم سابق را که نداشت هیچ، بلکه کاملا بدبو و بد طعم شده بود و مردم دبه به دست ساعت‌ها در لب چشمه‌ها صف می‌کشیدند.

براین اساس، طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج بهمن ۱۳۹۹ شروع شد اما روند کار به کندی پیش می رفت؛ به گونه ای که تا پایان دولت دوازدهم، فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشت.

بهرحال پروژه با سرعت کمی در حال انجام بود و اعتراض‌ها به جایی نمی‌رسید و آب همچنان کدر، بدبو و بد طعم بود اما با عزم دولت سیزدهم و پیگیری مسئولان استان، این طرح با سرعت قابل توجهی ادامه پیدا کرد.

دولت سیزدهم که فعالیت خود را آغاز کرد به فاصله کوتاهی این صدای اعتراض را شنید و کار آبرسانی از سد آزاد به سمت تصفیه خانه سنندج سرعت گرفت.

بعد از سفر اول هیات دولت سیزدهم، یک سفر غیررسمی، شخصا توسط رئیس جمهور صورت گرفت تا اطمینان پیدا کند آبی که به دست مردم می رسد، گواراست و البته گوارا شده بود.

این پایان راه سد آزاد نبود، استانی که بیشترین برخورداری از آبهای روان و سطحی را دارد، در مناطق شرقی و حتی غربی با بحران آب دست و پنجه نرم می کرد و برای همین در سقز و بانه کار آبرسانی آغاز شد و به سرانجام رسید و آبان پارسال در سفرسوم رئیس جمهور شهید، مردم این شهرها هم مانند سنندج، دیگر نگران کم آبی نبودند.

آن طرف هم دشتهای شرقی چشم به راه رسیدن سامانه انتقال آب برای سیراب کردن گندمزارها، صنایع و تامین پایدار آب آشامیدنی بودند که آب تا دهگلان رسید و به سمت قروه نیز روانه شد تا در کمترین زمان بهره برداری شود.

حتی دریاچه زریبار نیز از این نگرانی رهایی یافت و آب سد گاران مریوان به مقدار ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به تالاب زریبار این شهر روانه شد تا کمکی به احیای این دریاچه باشد.

زمینهای کشاورزی پایاب سدها نیز آبی شدند تا طرح تبدیل دیمزارها به ثمر برسد و تبدیل ۶ هزار هکتار اراضی دیم به آبی در پایاب سدها و رودخانه‌های مرزی تحولی عظیم در حوزه تولید محصولات کشاورزی رقم خورد.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل

اجر مضاعف برای شهید رئیسی با خدمت به کردستان

احداث راه‌های مواصلاتی اعم از آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و پروژه‌های ریلی و مانند آن یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی کشور است.

با توجه به نیاز کشور به وجود یک شبکه حمل‌ونقل ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با مناطق و مراکز مهم کشور این مهم از مواردی بود که مورد تاکید دولت سیزدهم قرار گرفت.

در دولت سیزدهم از ٣٥٠ کیلومتر خطوط اصلی‌ ریلی‌ شامل خاش- زاهدان، همدان- سنندج و بستان آباد و خاوران بهره برداری شد که بر اساس گزارشها بهره برداری خطوط اصلی‌ ریلی‌ در ۲ سال اول دولت‌ سیزدهم‌ نسبت‌ به‌ دوره متناظر در دولت‌ قبل‌ افزایش‌ ١٩٤ درصدی داشت.

افتتاح راه آهن همدان – سنندج از دستاوردهای بزرگ و موثر سفر اول ریاست جمهوری به کردستان بود که با تصویب ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام این پروژه نیمه تمام با اهتمام دولت به واقعیت پیوست.

در سفر اول ریاست جمهوری به کردستان، مطالباتی از سوی مردم استان مطرح شد که راه آهن و فرودگاه سقز از جمله آنها بود.

اجرای کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج با ۳۴ هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی ۹۵۰ نفر به بهره برداری رسید؛ در حالی که ارزش زمان بهره برداری از این مگاپروژه ۱۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شد.

طرحی که تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات مرزی، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ارتقای شاخص امنیت سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی دارد.

عملیات ساخت طرح راه آهن همدان - سنندج از سال ۱۳۸۵ شروع شد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفت و تا سال ۱۴۰۰، تنها ۶۳ درصد پیشرفت داشت.

حمل و نقل هوایی هم در دولت سیزدهم در کردستان باند تازه ای پیدا کرد و فرودگاه شهدای سقز به عنوان یکی از طرح‌های مهم کردستان و دومین فرودگاه این استان که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت داشت روز جمعه ۱۲ آبان ماه سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید.

مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.

پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر ادامه کار کلید خورد تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد اما حتی یک پرواز هم در آن انجام نشد

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این پروژه در کمتر از ۲ سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام دولت سیزدهم ثبت شد.

خدمات فرهنگی در استان فرهنگی

در دوران کمتر از سه ساله دولت سیزدهم به ریاست شهید خدمت آیت الله رئیسی خدمات ماندگاری در عرصه فرهنگ و هنر ارائه شد.

علاوه بر برگزاری برنامه های فرهنگی وهنری، تکمیل و ساخت پلاتوهای شهر سقز، دیواندره و بیجار و کلنگ زنی پلاتوهای جدید در شهرهای بانه و قروه از جمله مهمترین این خدمات است.

از افتخارات این دوره کوتاه، می توان به برگزاری و احیای جشنواره های دارای سابقه چندین ساله با کیفیت عالی از جمله تئاتر خیابانی مریوان، هه لپه رکی بانه، تئاتر کوردی سقز، کنگره شعر عاشورایی قروه، جزءخوانی قرآن کریم، اکران فیلم فجر، تئاتر طنز دیواندره، جشنواره مطبوعات و رسانه های استان و تئاتر استانی اشاره کرد.

طراحی جشنواره های متناسب با فرهنگ و آداب و علایق مردمان مناطق مختلف کردستان از جمله شعر شمیم رضوی، کنگره ملاعبدالله باشماق، شعر مردمیدان بیجار، موسیقی خیابانی کامیاران، تئاتر خیابانی و آیین های سنتی زیویه، تئاتر استانی مونولوگ دهگلان، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور، همایش مدیحه سرایی و دف نوازی سقز، جشن مهر سینمای کردستان، جشنواره رسانه های ورزشی و تجلیل و قدردانی از هنرمندان فراموش شده سراسر استان از مهمترین نوآوری های عرصه فرهنگ و هنر بوده است.

در تدارک سفر چهارم و خبر ناگوار عروج

کردستان داشت خود را برای سفر چهارم رئیس جمهور و هیات دولت آماده می کرد تا طرحهای مهم دیگری به بهره برداری برسد ولی خبر تلخ حادثه برای بالگرد رئیس جمهور در آذربایجان شرقی، به یک باره داغی سنگین بر دل مردمی گذاشت که سه بار میزبان خادم جمهور بودند./ ایرنا

نظر شما