شناسهٔ خبر: 67393266 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان:

انتخابات ریاست جمهوری در ۵۹ هزار شعبه برگزار خواهد شد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فردا در ۵۹ هزار شعبه انتخابات را برگزار می‌کنیم، گفت: نامزدها با استفاده از ظرفیت‌های قانون تا ساعت ۸ امروز مهلت تبلیغات داشتند و این امر موجب موجب شور انتخاباتی قابل توجهی در کشور بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، هادی طحان‌نظیف در نشست خبری بین‌المللی امروز _پنج شنبه هفتم تیر_ که با حضور اصحاب رسانه‌های داخلی و بین‌الملل برگزار شد، اظهار کرد: یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان را گرامی می‌داریم، قانون اساسی ایران یکی قانون‌های اساسی مترقی است، در اصل ۱۳۱ این قانون برای فقدان رئیس جمهور و نحوه اداره کشور پیش‌بینی‌های صورت گرفته است.

وی گفت: در مقام عمل متناسب با این اصل و به دنبال رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند نباید هیچ خللی به اداره کشور وارد شود، خوشبختانه هیچ خللی در اداره کشور تا کنون به وجود نیامده و ما فردا انتخابات را برگزار می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بنیان جمهوری اسلامی ایران جمهوریت است و ما همواره به آرای مردم رجوع می‌کنیم، ما در همان روزهای ابتدایی خبر شهادت رئیس جمهور زمان بدی روند انتخابات مشخص کردیم و اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هستیم، لازم است تاکید کنم که همه فرآیندها طبق جدول زمان بدی انجام شده است.

طحان نظیف افزود: همه این اقدامات در کمتر از چهل روز انجام شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم نظیر است فلذا از همه همکارانم در شورای نگهبان و وزارت کشور تشکر می‌کنم. در این انتخابات ۸۰ نفر از داوطلبان در انتخابات شرکت کردند و همه این تعداد طبق قانون صلاحیتشان بررسی شد و در نهایت ۶ نفر احراز صلاحیت شدند و به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی شدند.

وی بابیان اینکه فردا در ۵۹ هزار شعبه انتخابات را برگزار می‌کنیم، تصریح کرد: این نامزدها با استفاده از ظرفیت‌های قانون تا ساعت ۸ امروز مهلت تبلیغات داشتند و این امر موجب موجب شور انتخاباتی قابل توجهی در کشور بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: سازوکار مردمی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که باید بگوییم بار اصلی نظارت بر انتخابات بر دوش ناظران مردم است. همچنین نمایندگان نامزدها برای نظارت بر انتخابات در شعب اخذ رأی حضور دارند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر شعب رأی گفت: ما در هر شعبه سه یا چهار ناظر داریم که بر روند انتخابات در آن شعبه نظارت خواهد داشت این موضوع بر شعب سیار نیز صادق است، لازم است تاکید کنم نظارتی که ما در شورای نگهبان به صورت مرکزی داریم با استفاده از سامانه‌ای است که ما مدت‌ها پیش آن را طراحی کرده‌ایم و همه مردم می‌توانند تخلفات را در این سامانه ثبت کنند.

وی در خصوص میزان واجدین رأی گفت: آمار واجدین شرایط را وزارت کشور باید اعلام کند و من اطلاعی از آن ندارد. انتخابات پیش رو چهل و دومین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران است و این یک آمار پر افتخار است اینکه در این مدت اندک انتخابات به خوب در حال برگزاری است نشان از مردمی بودن جمهوری اسلامی است وزارت کشور و شورای نگهبان همه تمهیدات را برای حضور مردم فراهم کرده‌اند و شواهد و قرائن نشان از حضور پر شور مردم دارد.

سخنگوی شورای نگهبان نیز در ادامه تصریح کرد: فرایند برگزاری انتخابات الکترونیک مراحل متعددی دارد و اکثر این مراحل در انتخابات‌های مختلف در حال برگزاری است اما اخذ آرا به صورت الکترونیک نیز متفاوت است، با توجه به زمان اندکی که داشتیم نمی‌توانستیم مراحل مختلف را بررسی کنیم و اطمینان حاصل کنیم از برگزاری سالم انتخابات انشاالله در ادوار آینده بتوانیم از این شیوه استفاده کنیم.

طحان نظیف افزود: در خصوص انصراف نامزدها قانون پیش بینی خاصی نداشته است، در قانون انتخابات مجلس موعدی را شاهد هستیم و آن ۷۲ ساعت است اما در خصوص انتخابات ریاست جمهوری حکم قانونی خاصی نداریم و نامزدها می‌توانند هر زمان انصراف دهند.

نظر شما