شناسهٔ خبر: 67393195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مثبت شدن نرخ ساخت مسکن کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

آن طور که معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد خبر داده است نرخ ساخت مسکن در استان قبل از دولت سیزدهم منفی بود اما با اقدامات صورت گرفته در این دولت این نرخ مثبت شد و این آمارها حاکی از تلاش‌هایی است که برای خانه‌دار شدن گروه‌های ضعیف در جامعه انجام شد تا رویای خانه‌دار شدن آنها محقق شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، موضوع داشتن مسکن برای انسان از ابتدای خلقت تاکنون به دلایل مختلف از جمله در امان بودن آسیب‌های احتمالی طبیعی حائز اهمیت و با گذر زمان نوع مسکن بشر دچار تغییرات فراوان شده‌است.

یکی از دغدغه‌های اصلی بشر برای زیستی سالم داشتن همان سرپناهی است که امروزه برای بسیاری از مردم به عنوان یک آرزو مطرح است و شاید ما در بسیاری از جاها شنیده باشیم که بعضی جمله «همین که آدم سرپناهی داشته باشد، باید خدا رو شکر کند».

بی‌تردید اولین لازمه انسان برای تشکیل زندگی، داشتن مکانی برای اسکان است، معضلی که امروزه برای بسیاری از جوانان و خانواده‌ها به عنوان یک چالش بزرگ بر سر راه ازدواج مطرح است و باتوجه به نرخ بالای اجاره‌بها رهایی از کابوس اجاره و استرس ناشی از غرولُندهای مالکان یک آرزوی شیرین برای اجاره‌نشین‌ها است.

داشتن سرپناه دغدغه دولت‌ها و مردم برای زیستی سالم

دولت‌ها در جوامع مختلف توجه خاصی به ساخت مسکن به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای زندگی مردم می‌کنند و در ایران نیز داشتن مسکن و ساخت مسکن از اوایل انقلاب در کانون توجه مسئولان و در اصل ۳۱ قانون اساسی، آمده‌است: «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است‏، دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به‌خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.»

مثبت شدن نرخ ساخت مسکن کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

ساخت مسکن برای گروه‌های ضعیف جامعه مطابق با اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دولت نهم و دهم با ساخت مسکن در قالب طرح مسکن مهر با تمام انتقادات به نوع ساخت، کیفیت و استاندارد، رشد چشمگیری داشت و بسیاری از کسانی که داشتن یک سرپناه آرزوی دیرینه‌شان بود، به آرزوی خود رسیدند.

قرمز شدن نرخ ساخت مسکن کهگیلویه و بویراحمد در دولت روحانی

در دولت یازدهم و دوازدهم ساخت مسکن بنا به دلایلی با رکود مواجه شد و این موضوع واکنش‌ها و اعتراض‌های بسیاری را به همراه داشت و نمود بارز این اعتراض به وضعیت نابه‌سامان ساخت مسکن در دوره هشت ساله دولت حسن روحانی در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و سال‌جاری به وضوح قابل مشاهده بود.

با شروع به کار دولت سیزدهم همان‌گونه که رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با مردم وعده کرده بود توجه ویژه به ساخت مسکن ملی شد و در طول خدمت دولت سیزدهم شاهد کلنگ‌زنی و افتتاح هزاران واحد مسکن ملی در کشور بودیم.

تعهد ۴ ساله ساخت ۴۷ هزار مسکن در کهگیلویه و بویراحمد

علی‌محمد روستا، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز_ پنجشنبه، هفتم تیر_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تعهد استان طی چهار سال ساخت ۴۷ هزار و ۸۸۷ واحد مسکن در بخش‌های مختلف است که بالغ بر چهارهزار واحد تکمیل و تحویل مردم شده‌است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۲۶ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال احداث است، افزود: میانگین پیشرفت این طرح‌ها ۶۲ درصدی است.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در سه سال دولت شهید رئیسی به اندازه هشت سال دولت گذشته در این استان مسکن احداث و تکمیل شده‌است.

وی تصریح کرد: نرخ ساخت مسکن از منفی ۶.۹ دولت گذشته به مثبت ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ رسید که راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است است.

مثبت شدن نرخ ساخت مسکن کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

کمبود زمین و سنگ‌اندازی بانک‌ها چالش‌های پیش‌روی ۷۳ هزار متقاضی مسکن ملی

روستا با بیان اینکه ۷۳ هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان هستند، خاطرنشان کرد: در هفته گذشته با حضور وزیر کشور یک هزار و ۳۸۸ واحد تحویل داده شد و کلنگ ۶۸۰ واحد به نام شهدای خدمت به زمین زده شد.

وی با بیان اینکه شش هزار و ۲۵۰ قطعه زمین در قالب طرح فرزندآوری، گروه‌های ویژه و سایر حوزه‌ها به مردم اعطا شد، گفت: در یاسوج مرکز استان با مشکل کمبود زمین مواجه هستیم که چند قطعه به مساحت ۳۲ هکتار در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته است که با تغییر کاربری این اراضی برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد، افزود: یکی از مشکلات متقاضیان در پرداخت تسهیلات و قرارداد بانک‌ها بود که همچنان به قوت خود باقی است که با توجه به وضعیت معیشتی ضعیف مردم استان امیدواریم بانک‌ها در این خصوص همکاری کنند که سه هزار واحد پروانه‌دار قرارداد آنها با بانک‌ها انجام گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم ساخت مسکن برای گروه‌های ضعیف و کم‌درآمد است که امیدواریم در دولت آینده نیز ساخت مسکن ادامه داشته باشد.

محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر بر اساس ماده چهار قانون جوانی جمعیت یک قطعه زمین دریافت کرده‌اند.

وی افزود: استفاده از مزایای مسکن در طرح جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ به منظور پیشگیری از پیری جمعیت کشور آغاز شده‌است.

مثبت شدن نرخ ساخت مسکن کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

هشت هزار خانواده کهگیلویه و بویراحمدی واجد شرایط دریافت زمین رایگان

راستا تصریح کرد: هشت هزار خانواده کهگیلویه و بویراحمدی واجد شرایط دریافت زمین رایگان هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به بیش از شش هزار نفر از خانواده‌های استان در قالب گروه‌های ویژه، جوانی جمعیت و افراد متقاضی ساخت به صورت گروهی و انفرادی زمین واگذار شده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طرح ملی نهضت مسکن از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم است، گفت: در زمان حاضر ۱۹ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن استان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال ساخت است.

وی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون چهار هزار واحد مسکونی در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده‌است.

به گزارش ایمنا، آمارهای ارائه شده از سوی معاون استاندار حاکی از تلاش‌های دولت شهید رئیسی برای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور شهید به مردم است و این تلاش‌های بی‌وقفه موجب شد تا رؤیای خانه‌دار شدن تعداد قابل توجهی از گروه‌های ضعیف جامعه محقق شود و انتظارها برای ادامه این راه در دولت چهاردهم بالا رود.

نظر شما