شناسهٔ خبر: 67393083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

«معرفی کتاب»

«خاطرات ماندگار»

کتاب «خاطرات ماندگار» مجموعه خاطراتی است که دانشجویان محقق اردبیلی از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹ به عنوان کار تحقیقی ارائه داده اند که به نویسندگی «محسن اسمعیل زاده» توسط انتشارات «خط هشت» در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، کتاب «خاطرات ماندگار» مجموعه خاطراتی است که دانشجویان محقق اردبیلی از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹ است به عنوان کار تحقیقی ارائه داده اند که به نویسندگی و گردآوری «محسن اسمعیل زاده» توسط انتشارات «خط هشت» در ۱۰۰۰ نسخه با حمایت مالی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به چاپ رسیده است.

تک خاطره‌های این کتاب به کوشش دانشجویان درس آشنایی با دفاع مقدس دانشگاه محقق اردبیلی است که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ به عنوان کار تحقیقی ارائه شده‌اند. ویژگی اساسی این خاطرات ناب بودن آنهاست خاطراتی که برای نخستین بار نقل می‌شود. این خاطرات حیات بخشیدن به مکنونات سینه تعدادی از رزمندگان است که داشت به مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شد.

در بخشی از کتاب آمده است:
بالاخره زمان انجام عملیات بدر که روز‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، رسی. بعد از آموزش‌های لازم و تشریح نقشه، دوازده شب از شهر سوسنگرد با ماشین‌های استتار شده وارد منطقه عملیاتی شدیم. بامداد ۱۹ اسفند عملیات بدر با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» آغاز شد.
مرحله اول عملیات، غواصان وارد آب شدند و سیم خاردار‌ها و موانع ابتدایی را برچیدند. ماهم سوار بلم‌ها شدیم تا خود را به خشکی برسانیم. هنوز به خشکی نرسیده بودیم که آتش شدید عراقی‌ها شروع شد. انگار دشمن از اجرای عملیات خبردار شده بود. آن‌ها با سلاح‌های سنگین و سبک و ضدهوایی شیلیکا (۴ لول) روی غواص‌ها و ما آتش می‌ریختند. روی آب به جز تیراندازی با سلاح سبک مثل کلاشینکف و آرپی جی ۷ کاری از دست مان بر نمی‌آمد. لحظه به لحظه بر تعداد مجروحین وشهدا افزوده می‌شد. بیشتر رزمندگان تیر خوردند و به آب افتادند. ما از مهلکه جان سالم به در بردیم و به خشکی رسیدیم. تا اتوبان بغداد-بصره پیشروی کرده بودیم که با پاتک سنگین دشمن مواجه و مجبور به عقب نشینی شدیم. در این موقع خبر شهادت آقامهدی باکری، فرمانده لشکر عاشورا در منطقه پیچید و همه را در بهت فرو برد.

انتهای پیام/

نظر شما