شناسهٔ خبر: 67392778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان زنجان:

طرح معافیت از مجازات سربازان فراری در هفته قوه قضاییه اجرا می‌شود

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان زنجان گفت: طرح معافیت از مجازات سربازان فراری در هفته قوه قضاییه اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، رحیم رحیمی، امروز_ پنجشنبه هفتم تیر- در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: صلاحیت سازمان قضائی نیروهای مسلح برگرفته از اصل ۱۷۲ از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده یک قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و ماده ۵۹۷ قانون آئین دادرسی کیفری منحصر در جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی کارکنان نیروهای مسلح است.

وی افزود: سازمان قضائی نیروهای مسلح علاوه بر جرایم ارگان‌های نظامی و سربازان وظیفه به جرایم یگان‌های حفاظت ادارات نیز رسیدگی می‌کند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان زنجان با بیان اینکه امنیت، ضامن بقای حکومت است، اظهار کرد: از دیرباز حاکمان از هر نوع ماهیتی که داشته‌اند برای حفظ امنیت ملت تلاش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح دارای قدرتی هستند که اگر مرتکب جرمی شوند کوچک‌ترین آن می‌تواند به امنیت ملت ضربه بزند، افزود: سازمان قضائی نیروهای مسلح در راستای پیشگیری از جرایم امنیتی تشکیل شده است.

رحیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه انتظار دارد اگر عزیزی دچار تخلف شد با قانون خاص به آن رسیدگی شود، سازمان قضائی نیروهای مسلح به جرایم نیروهای نظامی و امنیتی رسیدگی می‌کند تا این نیروها با حفظ سلامت و اقتدار خود همچنان خار چشم دشمنان بمانند.

بهرام علیزاده دادستان نظامی استان زنجان در ادامه نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان قضائی نیروهای مسلح در حوزه وظایف سازمانی تضمین کننده سلامت نیروهای مسلح است، به صورت مستقیم مسئول تأمین امنیت در کشور نیز به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: وظایف سازمان قضائی نیروهای مسلح در دو مقوله حساس‌تر است که در مقوله نخست شامل پیشگیری و آموزش نیروهای مسلح و مقوله بعدی برخورد قاطع با جرایم نیروهای مسلح است.

وی گفت: یکی از وظایف جامعه رسانه‌ای این است که به عنوان یک رسالت حرفه‌ای آن است که شهروندان را درباره حقوقشان آگاه کنند.

علیزاده با اشاره به اینکه سازمان قضائی که یک اصل از قانون اساسی را به خود اختصاص داده و وظیفه خطیر و حساسی بر عهده دارد افزود: این سازمان با قشری سر و کار دارد که به امنیت کشور می‌پردازند، از این رو نوع رسیدگی‌ها در سازمان به گونه‌ای است که علاوه بر مقابله با جرم، حفظ اسرار و اقتدار نیروهای مسلح را باید مدنظر داشته باشد.

وی گفت: حدود اختیارات فرماندهان نظامی و انتظامی بر اساس آئین‌نامه انضباطی نیروهای مسلح است و آنجایی که جرمی اتفاق می‌افتد، دادسرای نظامی و سازمان قضائی نیروهای مسلح ورود پیدا می‌کند.

دادستان نظامی استان زنجان افزود: رسالت اصلی خود را حمایت از وظایف قانونی نیروهای مسلح می‌دانیم و در راستای پیشگیری از وقوع جرم تلاش می‌کنیم البته حضور میدانی فرماندهان نظامی و انتظامی بسیار مهم و کمک حال ما خواهد بود.

نظر شما