شناسهٔ خبر: 67391296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی تاکید کرد:

گرمای هوا و خطر آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در مناطق جنوبی چهارمحال و بختیاری

ایرنا - شهرکرد -فصل تابستان و گرم شدن هوا باعث شده است بخشی از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در معرض آتش‌سوزی احتمالی قرار گیرد به همین دلیل فعالیت‌ها برای آگاه سازی جوامع محلی در برابر جلوگیری از آتش جنگل ها مورد تاکید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های حفاظت‌شده شهرستان خانمیرزا گفت: افزایش دمای هوا در مناطق جنوبی این استان خطر آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی (جنگل و مرتع) در این مناطق را نسبت به سایر مناطق دیگر جدی‌تر کرده است و باید مراقبت بیشتری انجام شود.

اصغر احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا مناطق جنوبی چهارمحال و بختیاری را شامل لردگان، خانمیرزا و فلارد اعلام کرد و افزود: ضریب حریق در این مناطق به دلیل گرما نسبت به مناطق غرب و شمال استان بیشتر است و می‌طلبد بیشترین امکانات خاموش کردن آتش به این مناطق گسیل داده شود.

وی اظهار داشت: همچنین استفاده از ظرفیت مردم، تشکل‌های مردم‌نهاد، جمعیت هلال احمر برای خاموش کردن آتش به خصوص در عرصه‌های طبیعی الزامی است.

احمدی ادامه داد: با توجه به تبصره ذیل ماده ۴۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و همه دستگاه‌های اجرایی اعم از کشوری، لشکری و فرمانداری‌ها موظف هستند در زمان وقوع آتش همکاری لازم را با یگان حفاظت منابع طبیعی برای خاموش کردن آتش داشته باشند.

وی در خصوص آتش‌سوزی ۲ هفته گذشته بخشی از جنگل‌های حفاظتی شهرستان خانمیرزا چهارمحال و بختیاری گفت: آتش در این مناطق با امکانات منابع طبیعی شهرستان، همراهی و همکاری مردم، همیاران طبیعیت و محیط زیست مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه احتمال اینکه علت آتش‌سوزی عامل انسانی باشد وجود دارد افزود: در این حادثه آتش‌سوزی به درختان جنگل آسیبی وارد نشد و بیشتر آتش سطحی و در زیراشکوب جنگل بود که با اقدام به موقع آتش مهار و به مناطق دیگر جنگل سرایت نکرد.

وی با تاکید برضرورت ارائه آموزش‌های پیشگیرانه به مردم گفت: بیشترین عامل آتش سوزی‌ها عرصه‌های طبیعی انسانی است که باید اطلاعات لازم پیشگیرانه به مردم ارائه شود.

احمدی خطاب به کشاورزانی که زمین کشاورزی آن‌ها در مجاورت جنگل است افزود: از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چون در صورت سرایت آتش از مناطق کشاورزی به جنگل و مناطق حفاظتی مهار آن سخت است و به عنوان بی مبالاتی مشمول عقوبت کیفری می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا و تعیین این مناطق عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

نظر شما