شناسهٔ خبر: 67390812 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

فاجعه هفتم تیر / انفجار دفتر حزب ریاست جمهوری

اول تا هفتم تیرماه هر سال به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران وفادارش، به عنوان هفته قوه قضائیه گرامی داشته می شود. /گرافیست: شاهو صالحی

صاحب‌خبر -

به دنبال سقوط بنی صدر، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که با حمایت‌های بنی صدر کمال استفاده را برده و تشکیلات خود را گسترش داده بود، رسماً به فعالیت‌های تروریستی و اقدامات براندازی، دست زد. در رأس اهداف تروریستی منافقین، حزب جمهوری اسلامی و سران آن بود. فاجعه عظیم انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت دبیرکل حزب آیت‌الله بهشتی از جمله این اقدامات تروریستی است.

حدود ساعت ۲۱ و۷ دقیقه هفتم تیرماه ۱۳۶۰، دو بمب بسیار قوی، در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی منفجر شد که بر اثر شدّت انفجار، تمامی سقف ساختمان فروریخت و موجب به شهادت رسیدن شهید مظلوم آیت‌اللّه دکتر سید محمد حسینی بهشتی و ۷۲ تن از شخصیت‌های سیاسی مذهبی کشور شد.

عامل انفجار هفتم تیر، فردی به نام محمد رضا کلاهی، دانشجوی رشته برق دانشگاه علم و صنعت بود که پس از پیروزی انقلاب به سازمان مجاهدین خلق پیوست و با حفظ این عضویت، ابتدا پاسدار کمیته انقلاب اسلامی خیابان پاستور شد و بعد با هدایت سازمان، به داخل حزب جمهوری اسلامی راه پیدا کرد. او در حزب ارتقاء یافت و مسئول دعوت‌ها برای کنفرانس‌ها و میزگردها و جلسات شد. ضمن آنکه مسئول حفاظت حزب نیز گردید. او بمب را با کیف دستی خود به داخل جلسه حزب جمهوری اسلامی واقع در نزدیکی چهارراه سرچشمه تهران انتقال داد و دقایقی قبل از انفجار، از ساختمان حزب خارج شد. پس از انفجار نیز مدتی در منزل یکی از اعضای سازمان متبوع خود مخفی شد و نهایتاً از طریق مرزهای غربی کشور به عراق منتقل گردید.

اول تا هفتم تیرماه هر سال به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران وفادارش، به عنوان هفته قوه قضائیه گرامی داشته می شود.

تقارن چهلم شهادت آیت‌الله رئیسی و سایر شهدای خدمت با سالگرد شهادت دکتر بهشتی، جالب توجه است. شهید بهشتی با هدف کادرسازی و تامین نیازهای مدیریتی انقلاب یک دوره آموزشی را برای تعدادی از طلاب که مستعد پذیرش مسئولیت‌های کلان کشور تشخیص داده بود، برگزار کرد و شهید آیت‌الله رئیسی یکی از این طلاب بود. شهید رییسی خود را شاگرد آیت الله بهشتی می دانست. از ویژگی‌های مشترک شهید رئیسی با شهید بهشتی می‌توان به مردمی بودن، عدالت‌محور بودن، مدیریت جهادی، استکبارستیزی و تعهد به شریعت اشاره کرد.

نظر شما