شناسهٔ خبر: 67390500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

گزارشی از پیام‌های مردمی فرستاده‌شده به شبکه‌های اجتماعی روزنامه قدس در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری

6 مطالبه اصلی مردم از رئیس‌جمهور آینده

انتخابات عرصه ظهور و بروز اراده مردم در حکمرانی است و خواسته‌های مردم از رئیس‌جمهور آینده و چگونگی معرفی هر نامزد مشخص می‌کند کدام یک از نامزدهای انتخابات به خواسته‌های مردم توجه دارند و می‌توانند به آن‌ها جامه عمل بپوشانند.

صاحب‌خبر -

این روزها که فضای مجازی عرصه تعامل دوطرفه با مخاطب را فراهم آورده، امکان شنیده شدن حرف مردم بیشتر شده است، ما هم این ظرفیت را برای شنیدن حرف‌ها و مطالبات مردم مناسب دیدیم و در شبکه‌های اجتماعی قدس خراسان (QudsKHorasan@) از مردم خواستیم درخواست‌هایشان را از رئیس‌جمهور آینده ایران برای ما ارسال کنند، بیشتر مخاطبان به یاد رئیس‌جمهور شهیدمان از رئیس جمهور آینده می‌خواهند مانند رئیسی عزیز دلسوز مردم باشد. در این گزارش به پرتکرارترین مطالبه‌های مردم از رئیس‌جمهور آینده پرداخته‌ایم. 

مانند ابراهیم
خانم هاتفی کاربری است که در پیام ارسالی خود نوشته است: «از رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود انتظار داریم مانند شهید آیت‌الله رئیسی دلسوز مردم باشد، به قشر ضعیف جامعه توجه داشته باشد و آن‌ها را در اولویت قرار دهد». 
سیدمحسن برومند کاربر دیگری بود که در پیام خود آورده است: «لطفاً نامزدها هزار وعده تبلیغاتی ندهند، مردم حقیقت را می‌فهمند، کسی که می‌آید باید بتواند مانند شهید رئیسی شبانه‌روز کار کند و خودش را وقف حل مشکلات مردم کند، همچنین مانند ایشان که خزانه را پر کرد و جلو اختلاس‌ها ایستاده بود، خدا را در نظر بگیرد و هدفش خدمت به مردم به ‌ویژه محرومان و معلولان باشد». 
این مخاطب قدس در فضای مجازی از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهد اقوام و آشنایان خودش را در رأس قدرت قرار ندهد، همچنین معلولان را مانند بقیه مردم، شهروند بداند و برای انجام امور معلولان از خود معلول استفاده کند. 
مخاطب دیگری در پیام ارسالی خود نوشته است: «امیدوارم رئیس جمهور آینده کشورم مانند آقای رئیسی دغدغه آموزش و پرورش و غربال نیروهای مؤمن در این کارخانه انسان‌سازی را داشته باشد».
همچنین مخاطبی با اسم مستعار همسایه امام رضا(ع) پیام داده است: «من از طرف همه مردم سرزمینم ایران به رئیس جمهور آینده عرض می‌کنم مانند شهید جمهور عزیزمان که از میان ما رفت، واقعاً مرد میدان باشد. قول و وعده غیرواقعی ندهد و به قول‌هایی که می‌دهد رسیدگی کند. همچنین جلو گرانی‌ها را بگیرد؛ چرا که اکنون به سختی با این گرانی‌ها زندگی می‌کنیم».

رئیس جمهور به فکر مستأجران باشد
برخی از مخاطبان به افزایش قیمت اجاره بها اشاره داشتند و از رئیس جمهور آینده توقع دارند این مشکل را حل کند.
در این راستا مخاطبی با نام چراغچی در پیام ارسالی خود نوشته است: «رئیس‌ جمهور فقط به فکر جیب خودش نباشد، به فکر مستأجران و قشر ضعیف جامعه نیز باشد. من یک زن سرپرست خانواده هستم که ۲۰ سال است مانند یک مرد کار می‌کنم. دیگر توان کار کردن ندارم. برای اجاره خانه در حومه مشهد می‌گویند ۱۰۰ میلیون تومان رهن و 2میلیون اجاره باید بدهی، از کجا بیاورم؟ دخترم در حال تحصیل است و اکنون سه ماه است که نتوانسته‌ام برای تغذیه فرزندم گوشت گوسفندی تهیه کنم».
مخاطب دیگری با نام مستعار گل رز نیز این طور پیام داده است: «از رئیس جمهور آینده می‌خواهیم به فکر کم کردن گرانی‌ها و حل مشکلات معیشتی مردم باشد نه اینکه با آمدنش وضعیت از این چیزی که هست بدتر شود، زمستان و تابستان می‌آید و من توان خرید میوه برای بچه‌هایم را ندارم، دیگر از خرید گوشت و بقیه چیزها نمی‌گویم».
این کاربر فضای مجازی گفته است: «رئیس جمهور با این وضعیت گرانی‌ها باید فکری به حال اجاره خانه‌ها و خرج بالای درمان و دیگر مسائل بکند».
شهروند دیگری در پیام خود نوشته است: «اولین انتظاری که از رئیس جمهور دارم این است که قیمت اجاره خانه و طلا پایین بیاید و همچنین قیمت خوراک و پوشاک و لوازم خودرو پایین بیاید. ما در طرح جوانی جمعیت برای زمین شرکت کردیم و این وعده محقق نشد و ما هنوز چیزی ندیدیم». 
شهروند دیگری عنوان کرده است: «من‌ به‌‌ عنوان‌ یک شهروند از رئیس‌جمهور‌ آینده‌ می‌خواهم تنها یک شب‌ سرزده به‌ سر سفره‌ یک خانواده‌ مستأجر ‌برود و‌ سری به یخچال آن‌ خانه‌ بزند، خودش‌ متوجه‌ همه‌ چیز می‌شود».

بزرگ‌ترین مشکل مردم وضعیت بد اقتصادی است
بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی دیگر خواسته مردم از رئیس جمهور آینده است.
در این ارتباط ریحانه حسینی که خود را یک جوان بیست ساله معرفی کرده گفته است: «از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهم شرایط معیشتی و پیشرفت اقتصادی را برای ما آسان کند؛ چرا که در این وضعیت اقتصادی ادامه تحصیل، ازدواج، خرید خانه و خودرو دارد برای ما جزو محالات می‌شود». 
کاربر سیدجواد نیز از رئیس جمهور بعدی می‌خواهد فقط شعار ندهد و اگر می‌خواهد تنها یک کار انجام دهد، همان را برای بهبود معیشت و اقتصاد مردم برنامه‌ریزی کند. 
این کاربر بزرگ‌ترین مشکل همه مردم را وضعیت بد اقتصادی دانسته و گفته است: «رئیس جمهور آینده به دنبال قدرت‌طلبی نباشد و صادق باشد».
محمد نیز که بخشی از گرانی‌ها را مربوط به حضور اتباع غیرمجاز در کشور می‌داند، نوشته است: «از رئیس جمهور آینده انتظار داریم تکلیف اتباع بیگانه را یک بار برای همیشه روشن کند».

جوان‌گرایی دیگر انتظار مردم از رئیس جمهور آینده
برخی از مخاطبان نیز از رئیس جمهور آینده می‌خواهند به ‌دنبال جوان‌گرایی و استفاده از جوانان مستعد و بااراده باشد.
در این راستا مخاطبی با نام سجاد در پیام ارسالی خود عنوان کرده است: «از رئیس جمهور آینده می‌خواهیم بیشتر به فکر قشر جوان باشد و از جوان‌های لایق در بدنه دولت و در استان‌ها استفاده کند. مطمئناً کشور پر از جوانان مستعد و بااراده است».
مینا آرام به‌عنوان‌ یک ایرانی انتظارش از 
رئیس‌جمهور این است که خدا را در همه کارهایش نظاره‌گر ببیند و در بخش دیگری از مطالبه ‌اش نوشته است: «این طوری به فکر مشکلات مردم است وگرنه حرف‌هایی که می‌زند باد هوا و فقط شعار تبلیغاتی است».

هزینه‌های درمان کنترل شود
برخی پیام‌ها در حوزه درمان بیماری‌ها و داروهاست، در این حوزه اصلی‌ترین مطالبه مردم هزینه‌های درمان و کنترل و کاهش قیمت‌هاست.
امیرعباس در پیام خود آورده است: «از رئیس جمهور آینده تقاضا دارم تمام تلاشش را بکند که خنده روی لبان قشر ضعیف جامعه بیاید. کسی بیاید که درد مستأجران را بفهمد، درد کارگران را بفهمد و هزینه‌های درمان را پایین بیاورد و به فکر قشر جوان باشد».
مخاطب دیگری در پیام خود نوشته است: «از رئیس‌جمهور آینده ایران توقع دارم مقابل گرانی اجناس مصرفی مردم تمام قد بایستد و همه تلاشش را انجام دهد که هزینه درمان برای تمام افراد جامعه ارزان شود؛ چرا که ترمیم یک دندان در یک درمانگاه، بیش از 4میلیون هزینه دارد و قطعاً این هزینه‌ای نیست که همه مردم بتوانند پرداخت کنند».
کاربر دیگری کمبودها را ظلم به مردم دانسته و عنوان کرده است: «کمبود در هر زمینه‌ای بد است اما وقتی به دارو برسد آرامش و سلامتی نه فقط یک نفر که یک خانواده یا چند خانواده را به هم می‌زند از رئیس‌جمهور می‌خواهم به فکر رفع کمبودهای دارویی باشد تا نگرانی خانواده‌های بیماران خاص برطرف شود».

وعده سر خرمن ندهد
تحقق وعده‌ها و محقق شدن وام‌ها و طرح‌ها انتظارات دیگری است که مردم مطرح کرده‌اند.
در همین باره سارا کمالی نوشته است: «از 
رئیس جمهور آینده می‌خواهم اول فکر کند ببیند اگر می‌تواند مشکلات مردم را حل کند جلو بیاید. مشکلات مردم مسکن، گرانی و وعده‌هایی است که واقعی نبودند. من یک پسر یک ساله دارم. سه بار برای وام فرزندآوری اقدام کردم ولی هنوز به من تعلق نگرفته است». 
مخاطب دیگری در پیام خود آورده است: «من از رئیس جمهور آینده درخواست دارم‌ به وضع وام فرزندآوری رسیدگی کند. بچه من الان دو سالش شده هنوز وام را نگرفتم».
با توجه به درخواست‌ها و انتظارات مردم، 
رئیس جمهور منتخب آینده مردم ایران کار سختی در پیش دارد؛ چرا که از سویی باید خودش را به تراز شهید جمهور برساند و از سویی دیگر باید به دنبال مهار جدی تورم، کنترل کردن قیمت مسکن و کاهش هزینه‌های درمان باشد و جوان‌گرایی و پرهیز از وعده‌های محقق نشدنی را در دستور کار خود قرار دهد.

خبرنگار: فریده خسروی 

نظر شما