شناسهٔ خبر: 67387224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

گزارش سی ان ان از وضعیت وخیم انسانی در غزه: بیماری‌های عفونی بیداد می‌کند

دکتر احمد کاهلوت، رئیس بخش انکوباتور‌ها در بیمارستان کمال عدوان، به CNN گفت که بسیاری از مادرانی که زنده می‌مانند آنقدر کم آب و دچار سوء تغذیه هستند که نمی‌توانند به فرزندانشان شیر بدهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ سی سی ان در تازه‌ترین گزارش به بررسی وضعیت وخیم سوءتغذیه و گرسنگی کودکان در غزه پرداخته است. طبق این گزارش، بیش از ۸۰۰۰ کودک در غزه به سوءتغذیه شدید مبتلا شده‌اند و شرایط به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده توسط اسرائیل و حملات مداوم، وخیم‌تر شده است. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که دسترسی به کمک‌های انسانی بسیار محدود است و بسیاری از کودکان و مادران باردار با کمبود جدی مواد غذایی و مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند. در نتیجه این شرایط، کودکان در معرض خطر بالای مرگ و بیماری‌های جدی قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت و سایر نهاد‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند که وضعیت فعلی می‌تواند به یک بحران انسانی بزرگتر منجر شود. به گفته کارشناسان، نابودی زیرساخت‌های بهداشتی و عدم دسترسی به آب پاک و غذا، موجب افزایش بیماری‌ها و مرگ و میر در بین کودکان شده است. در این گزارش می‌خوانید:

یونس سرگردان روی یک تشک سبز رنگ در بیمارستان ناصر در جنوب غزه دراز کشیده است. مژه‌های قهوه‌ای بلندش با ظرافت روی صورت فرورفته رنگ پریده اش قرار گرفته اند، در حالی که او در خواب ظاهرا عمیق است. پسر ۹ ساله فلسطینی در آغوش مادرش خوابیده است، او به وضوح از سوء تغذیه شدید و از کم آبی رنج می‌برد. در حالی که قفسه سینه‌اش از تی‌شرت نارنجی مایل به زردش بیرون زده است.

غنیمه، مادرش هفته گذشته در بیمارستان خان یونس به سی‌ان‌ان گفت: «از افراد با وجدان می‌خواهم که به من کمک کنند تا مراقبت‌های بهداشتی برای پسرم پیدا کنم تا او بتواند به حالت عادی بازگردد. من پسرم را جلوی چشمانم از دست می‌دهم.»

این خانواده دو ماه پیش، مجبور به فرار از شهر جنوبی رفح شدند، زیرا اسرائیل حملات خود را به آنجا افزایش داد. این روزها، آنها برای زنده ماندن تلاش می‌کنند و در امتداد خط ساحلی، جایی که نمی‌توانند غذا، آب یا حتی سایه کافی از گرمای غزه پیدا کنند، زندگی می‌کنند.

غنیمه می‌گوید: «ما باید به خاطر جنگ و تهاجم از یک منطقه به منطقه دیگر حرکت کنیم. زندگی سخت است. ما حتی یک چادر بالای سرمان نداریم.»

جنگ اسراییل علیه غزه سیستم بهداشتی این منطقه را تحلیل برده و کارکنان قادر به درمان کودکان مبتلا به سوءتغذیه نیستند. پزشکان به سی‌ان‌ان گفتند که مجبورند والدینی را که برای شیر بچه گدایی می‌کنند کنار زده و از راهرو‌های بیمارستان‌ها عبور کنند، آنها حتی قادر به تریاژ بیماران جوان مبتلا به بیماری‌های مزمن همراه با گرسنگی شدید نیستند؛ و در حالی که اسرائیل به محاصره غزه ادامه می‌دهد و از ارسال غذای کافی توسط گروه‌های امدادی به غزه جلوگیری می‌کند، والدین می‌گویند که چاره‌ای جز تماشای مرگ فرزندانشان از گرسنگی ندارند. بیش از هشت ماه بمباران زیرساخت‌ها و جامعه شهری را از بین برده و کل محله‌ها را تخریب کرده است. به گفته سازمان ملل، سیستم‌های بهداشتی - که قبلاً به دلیل کمبود آب ناشی از گرمای شدید تحت فشار قرار گرفته بودند - به شدت تخریب شده اند و دسترسی به آب پاک را کاهش داده اند.

گزارشی که روز سه‌شنبه توسط طبقه‌بندی فاز امنیت غذایی یکپارچه (IPC) که ناامنی غذایی و سوء تغذیه جهانی را ارزیابی می‌کند، منتشر شد هشدار داد که تقریباً تمام غزه ظرف سه ماه آینده با قحطی مواجه خواهد شد. آژانس غذای سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که جنوب غزه به زودی شاهد همان "سطوح گرسنگی فاجعه بار" است که قبلا در شمال غزه ثبت شده بود، جایی که اسرائیل تهاجم نظامی خود را در روز‌های اولیه جنگ متمرکز کرد.

دفتر رسانه‌های دولتی در ۲۲ ژوئن گزارش داد که حداقل ۳۴ کودک در غزه بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست داده اند. تعداد واقعی می‌تواند بیشتر باشد، زیرا دسترسی محدود به غزه مانع از تلاش آژانس‌های امدادی برای ارزیابی کامل بحران در غزه شده است. آژانس پناهندگان فلسطینی (UNRWA) در اوایل ماه جاری اعلام کرد بیش از ۵۰۰۰۰ کودک به دلیل سوء تغذیه حاد نیاز به درمان دارند. به گفته مقامات بهداشتی غزه، حملات اسرائیل به غزه از آن زمان تاکنون ۳۷۶۵۸ فلسطینی را کشته و ۸۶۲۳۷ نفر دیگر را زخمی کرده است.

همانطور که یونس در آغوش مادرش در جنوب غزه رنج می‌برد، کودکان در شمال حتی مدت طولانی تری با کمبود غذا دست و پنجه نرم می‌کردند. در کمپ آوارگان جبالیا، مردم در حالی که در خیابان‌های پر از آوار قدم می‌زنند، پشت یک کامیون آب صف می‌کشند و دانه‌های عرق روی صورتشان می‌غلتد. امدادگران در همان حوالی سوپ قرمز غلیظ و بخارپز را از قابلمه‌های بزرگ پخش می‌کنند.

دسترسی به غذا و آب تمیز تبدیل به یک امر نادر در غزه شده است. کسانی که در شمال هستند به CNN گفتند اخیراً به نوشیدن آب آلوده متوسل شده اند که کمک چندانی به کم آبی بدن و گسترش بیماری‌های عفونی نمی‌کند.

اسرائیل اصرار دارد که «هیچ محدودیتی» در میزان کمک‌هایی که می‌تواند وارد غزه شود وجود ندارد، اما رژیم بازرسی آن از کامیون‌ها، محدودیت‌های مسیر‌های زمینی و افزایش بمباران به این معنی است که کمک‌ها به سختی به داخل غزه می‌رسند. فلسطینیان گرسنه که بر سر رسیدن به کاروان‌ها تقلا می‌کنند، بعضا تلاش‌های محدود برای توزیع غذا را هم با مشکل روبه رو می‌کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیراً هشدار داد که غیبت مقامات پلیس در غزه در جریان درگیری منجر به بی قانونی کامل شده است.

در اوایل سال جاری، سازمان ملل هشدار داد که اسرائیل در حال ایجاد "فاجعه کاملاً انسان‌ساز" در غزه است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، ادعا‌های دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر استفاده از «گرسنگی دادن غیرنظامیان به عنوان روشی برای جنگ» را رد کرد.

یکی از شهروندان عادی غزه به نام حسن به سی ان ان گفت که مردم در رنج وصف ناپذیری هستند. ما بیمار هستیم و قدرت حمل آب را نداریم. لوله آب شکسته است. ما زیرساخت‌های آبی نداریم.

آنروا هفته گذشته اعلام کرد که حداقل ۶۷ درصد از تأسیسات آب و فاضلاب در نوار غزه در هشت ماه بمباران تخریب شده یا آسیب دیده است. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، تمام پنج تصفیه خانه فاضلاب در غزه تعطیل شده اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) مقامات اسرائیلی را به ممانعت از دسترسی بشردوستانه به شمال غزه متهم کرده است. در سه هفته اول ژوئن، ۳۶ کامیون حامل کمک - که توسط اسرائیل تسهیل شده بود - اجازه یافتند که به غزه برسند، در حالی که ۳۵ کامیون دیگر به دلایل لجستیکی، عملیاتی یا امنیتی یا از دسترسی محروم شدند.

به گفته آژانس‌های امدادرسان و کارکنان بهداشتی، نوزادان و زنان باردار در غزه بیشترین خطر سوء تغذیه و کم آبی را دارند. احتمال زایمان زودرس در مادران کم‌تغذیه بیشتر است و نوزادان به دلیل وزن کم می‌میرند.

در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه، پزشکان نتوانستند نوزادی را تنها چهار روز پس از تولد او زنده نگه دارند. سی‌ان‌ان لحظاتی قبل از مرگش را فیلم‌برداری کرد و امل را در حال کشیدن نفس‌های سنگین در انکوباتور پس از زایمان زودرس مادرش نشان داد. انگشتان صورتی ریز او با لوله‌های پلاستیکی پوشیده شده است.

پدرش احمد مقات پس از مرگ او در روز شنبه به سی‌ان‌ان گفت: این نوزادان در حال مرگ هستند. راضی به رضای خدا هستیم، اما این کار‌ها را انسان‌ها انجام می‌دهند. همسرم ماه‌های بارداری خود را بدون خواب، خوردن و آشامیدن تحمل کرده بود. هرکسی که امروز بر روی این تخت‌ها است در خطر مرگ است. ما منتظریم که یکی یکی بمیرند. زندگی ما به پایان رسیده است.

دکتر احمد کاهلوت، رئیس بخش انکوباتور‌ها در کمال عدوان، به CNN گفت که بسیاری از مادرانی که زنده می‌مانند آنقدر کم آب و دچار سوء تغذیه هستند که نمی‌توانند به فرزندانشان شیر بدهند. یک فلسطینی دیگر در بیمارستان کمال عدوان به سی ان ان گفت که پسرش که از مری ملتهب رنج می‌برد، نمی‌تواند به شیر سویا که در این شرایط به آن نیاز دارد دسترسی پیدا کند. او درباره فرزند ۲ ساله خود گفت: «او به سختی می‌نشیند. او حتی نمی‌تواند بخزد، نمی‌تواند راه برود.»

پزشکان می‌گویند که اغلب قادر به درمان نوزادانی که علائم سوء تغذیه از جمله مشکلات تنفسی، عفونت قفسه سینه، و کم آبی شدید را نشان می‌دهند، در میان کمبود تجهیزات پزشکی، نیستند. یک متخصص اطفال محلی به سی ان ان گفت، بیمارانی که دچار سوءتغذیه با بیماری‌های مزمن یا عفونی هستند، احتمال بهبودی کمتری دارند، زیرا شیوع بیماری در پناهگاه‌های آوارگان افزایش می‌یابد. به گفته وزارت بهداشت غزه، مقامات غزه از ۷ اکتبر بیش از ۱.۴ میلیون مورد بیماری‌های عفونی را ثبت کرده اند.

با تشدید گرسنگی در بخش‌هایی از منطقه محصور غزه، آژانس‌های امدادی بار‌ها خواستار باز کردن گذرگاه‌های زمینی به غزه شده‌اند که به گفته آنها مؤثرترین راه برای کمک رسانی به نوار غزه است. یک اسکله شناور ساخته شده توسط ایالات متحده که برای کمک رسانی از طریق دریا طراحی شده است، با مشکلاتی مواجه شده است - از شرایط نامساعد دریا گرفته تا مسائل توزیع پس از انتقال کمک‌ها در خشکی - که نتوانست تفاوت معناداری در بحران ایجاد کند. / جماران

نظر شما