به گزارش راهبرد معاصر؛ در سال 97 و دولت دوازدهم براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردت خودرو ممنوع اعلام شد.
با ممنوعیت واردات خودرو خودروسازان داخلی به تامین کننده خودرو مورد نیاز کشور تبدیل شدند و در بازار انحصاری خودرو یکهتاز شدند، لذا قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی طی سالهای ممنوعیت واردات خودرو روز به روز در بازار افزایش یافت و با ایجاد فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار دلالان و سوداگران بیش از ژیش وارد بازار خودرو شدند.
دستور رئیس جمهور شهید برای رفع ممنوعیت واردات خودرو
اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام ویژه دولت برای ساماندهی وضعیت عرضه خودرو؛ آیتالله سید ابراهیمی رئیسی، رئیس جمهور شهید در اسفند ماه 1400 برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» دستور 8 مادهای صادر کرد در بند 4 این دستورالعمل به رفع موانع واردات خودرو تاکید شده بود.
در واقع در بند 4 این دستورالعمل رئیس جمهور شهید کشورمان دستور داد که «به منظور افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار و جبران کمبود تولید خودرو، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف سه ماه رفع شود.»
بنابراین آیین نامه واردات خودرو در خرداد ماه 1401 توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و پس از آن از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد و بالاخره آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت به دولت ارسال و در تاریخ 26 مرداد به تصویب رسید و در سوم شهریور نیز از سوی محمد مخبر معاون وقت رئیس جمهور ابلاغ شد.
پس از ابلاغ آئیننامه واردات خودرو، اقدامات لازم برای واردات خودرو مانند ثبت سفارس و فراهمسازی سایر ملزومات از جمله تامین ارز آغاز شد.
البته پس از تصویب آئیننامه واردات خودرو در مهر ماه 1401، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامهای به رئیس جمهور با بیان ایرادات، مصوبه دولت درباره تعیین ساز و کار واردات خودو را مغایر قانون عنوان کرد و به همین دلیل در آبان ماه 1401، محمد مخبر معاون وقت رئیس جمهور شهید با ارسال نامهای به سازمانها و وزارتخانههای مرتبط، اصلاح تصویبنامه قبلی واردات خودرو را ابلاغ کرد.
بر این اساس و با اقدامات صورت گرفته بالاخره واردات خودرو در سال 1402 بعد از گذشته 5 سال ممنوعیت واردات محقق شد.
با آزاد شدن واردات خودرو وزارت صمت با ایجاد سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی زمینه را برای ثبتنام متقاضیان خرید این خودروها فراهم ساخت و لذا متقاضیان خودروها را در نوبت تحویل خودرو قرار داد و بعد از آن نیز عرضه خودرو به متقاضیان آغاز شد. بطوری که به گفته عباس علی آبادی مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.
بیش از 23 هزار خودرو وارد کشور شده است
در مورد وضعیت واردات خودرو نیز محمدرضوانیفر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از ابتدای سال 1403 تا 20 خرداد 1403 تعداد 12 هزار و 704 دستگاه خودروی سواری نو وارد محوطههای گمرکی شده است.
همچنین طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 3 ماهه نخست سال 1403 بالغ بر 6 هزار و 926 دستگاه خودروی سواری به ارزش 137 میلیون دلار ترخیص قطعی است.
این در حالی است که در بهار پارسال فقط 284 دستگاه خودرو وارد کشور شده بود.
در سال گذشته نیز در مجموع 11 هزار و 122 دستگاه خودروی سواری به ارزش 218 میلیون دلار وارد کشور شده است.
بنابراین بالاخره با همت دولت سیزدهم بعد از 5 سال توقف واردات خودرو، بالاخره با تمام مصائب و مشکلات واردات خودرو دوباره آغاز شد و اکنون متقاضیان خودروهای وارداتی میتوانند از بین برندهای مختلف وارداتی خودروی مورد نظر خود را از سامانه یکپارچه انتخاب کنند. /فارس