شناسهٔ خبر: 67386167 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

خلوص و پاکی سرمایه‌های هنری چهارمحال و بختیاری کم‌نظیر است/ آغاز ساخت مستند پرتره نقاش پیشکسوت

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی در دیدار با الله یار اکبری هنرمند پیشکسوت و باسابقه استان افزود: هر منطقه‌ای از نظر ظرفیت‌های هنری و ادبی دارای ویژگی‌ها و سرآمدهای خاصی است که شناخت و معرفی آن در گسترش فرهنگ مناطق اثرات مثبتی خواهد داشت.

  وی با بیان اینکه استعدادهای هنری به ویژه در رشته هایی چون موسیقی و هنرهای تجسمی در چهارمحال و بختیاری فراوان است، تصریح کرد: امید می‌رود باز چینش ساختار فرهنگی که در دولت سیزدهم در نظر گرفته شد به سرانجام برسد و امور هنری و فرهنگی به شکلی تخصصی‌تر به پیش برود.

احمدی همچنین با قدردانی از یک عمر تلاش استاد اکبری به عنوان هنرمندی باصفا و پر توان یادآور شد: ساخت مستندی از زندگی هنری این استاد پیشکسوت برای ماندگار شدن نقش ارزنده وی در حافظه تاریخی استان در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که بخش آغازین آن از همین دیدار با کارگردانی سجاد میرزائیان کلید خورد.

  استاد اکبری: هزینه کردن برای هنر بدون اثر نخواهد ماند

  نقاش پیشکسوت چهارمحال و بختیاری هم در این دیدار با بیان اینکه پرورش هنرمندان از زمان کشف استعداد و نبوغ آنان باید آغاز شود، گفت: هزینه کردن برای هنر و هنرمند بی اثر نیست و هر هنرمندی که به درستی پروش یابد می‌تواند افراد دیگری را نیز در مسیر هنری با خود همراه کند.

استاد الله یار اکبری افزود: هر یک از هنرمندان در سیر هنری خود با مشکلات و سختی‌هایی روبه‌رو شده‌اند و نباید اجازه داد از نظر فکری درگیر حاشیه‌ها و بی‌عدالتی‌ها شوند چراکه اگر ذهن هنرمند آشفته باشد کار هنر هم به پیش نمی‌رود.

وی با بازگویی خاطرات خود از دوران آموزگاری و برپایی مسابقات هنری دانش‌آموزی یادآور شد: هنگامی که دانش آموزان از مناطق مختلف برای شرکت در مسابقات حضور پیدا می‌کردند از دیدن توانایی آن‌ها هم خوشحال و هم ناراحت می‌شدم چون بسیاری از آنان آموخته‌ای از مقدمات هنری نداشتند و تنها با اتکا به نبوغ ذاتی شان، رقابت را پذیرفته بودند.

استاد اکبری تصریح کرد: سال‌ها پیش، پس از رها شدن از بستر بیماری و با زندگی دوباره‌ای که یافتم، تلاش کردم هر آنچه می‌دانم هدیه کنم، من زندگی‌ام را با دانش آموزان و آموزش آنان سپری کردم، با شوق‌وذوق به رنگ و نقاشی و آنچه امروز برای فرزندانم به یادگار می‌گذارم تنها تابلوها و آثار نقاشی‌ام است.

این هنرمند نقاش به برپایی نمایشگاه‌های هنری از آثارش در گذشته اشاره کرد و افزود: من آن روزگار شیرین را فراموش نمی‌کنم و سپاسگزارم که در این دوران و حتی در دوران سخت کرونا برخی مسئولان و دوستان هنرمند، نگذاشتند فراموش شوم.

وی دیدار مسئولان با هنرمندان و جویا شدن احوال آنان را بسیار مهم خواند و گفت: امید دارم آنچه برای اعتلای هنر رقم می‌خورد زیربنای اقدامات بزرگ‌تر برای چهارمحال و بختیاری و هنرمندان این استان باشد.

گفتنی است، استاد الله یار اکبری بنی متولد سال 1337 است. وی آخرین فرزند پسر خانواده‌ای 9 نفر است که بنا به گفته خودش از همان دوران کودکی با الهام گرفتن از عناصر طبیعی به نقاشی پرداخت و در زمان جوانی و در دورانی که در تربیت معلم مشغول به تحصیل بود تلاش کرد توانایی خود را در این رشته هنری افزایش دهد.

استاد اکبری در سال ۱۳۵۳ در نمایشگاه بین‌المللی یونسکو حضور یافت و نشان هنری این سازمان جهانی را دریافت کرد.

برپایی نمایشگاه متعدد هنری با موضوع طبیعت، آداب‌ و رسوم و باورهای مردمی و همچنین مضامین دینی و عاشورایی، خدمت در عرصه آموزش‌ و پرورش، تدریس هنر و داوری رویدادهای مختلف هنری بخشی از فعالیت‌های این هنرمند نام‌آشنای چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

 

الله یار اکبری

 

 

نظر شما