شناسهٔ خبر: 67385775 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کشف اثر دارو در بدن با عرق اثر انگشت - اکونیوز

اقتصاد ایران: در دانشگاه سوری انگلیس تحقیقی جدید درباره سل با استفاده از عرق اثر انگشت، آنتی بیوتیک هایی را در جریان خون ردیابی کرد که دقت این روش به اندازه آزمایش خون بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان دانشگاه سوری تحقیقی انجام دادند تا بهترین روش برای تست داروها در جریان خون بیمار را ارزیابی و مقدار داروی مصرفی او را مشخص کنند. در همین راستا آنها تصمیم گرفتند روی عرق اثر انگشت کار کنند. پژوهش مذکور این امر را بررسی می کند که با تحلیل ترکیبات شیمیایی اثر انگشت باقیمانده در صحنه جرم چه اطلاعاتی به دست می آید.

اثر انگشت یک نمونه مناسب برای آزمایش بالینی است زیرا کاملا بدون درد و غیرتهاجمی به حساب می آید. پژوهشگران این تحقیق نمونه خون، بزاق و عرق بیماران در بیمارستان ها را طی همه گیری کووید۱۹ جمع آوری کردند. هرچند جمع آوری نمونه خون و بزاق چالش برانگیز بود، اما در جمع آوری عرق هیچ مشکلی وجود نداشت.

آنها همین روند را در تحقیق اخیر خود با موضوع درمان سل به کار گرفتند. پژوهشگران نمونه هایی از ۱۰ بیمار سل در مرکز پزشکی گرونینگن در هلند جمع آوری کردند. و از آنها خواستند دستانشان را بشویند، دستکش هایی از جنس نیتریل برای عرق کردن به دست کنند و در مرحله بعد اثر انگشت خود را روی یک کاغذ فشار دهند.

محققان توانستند آنتی بیوتیک و متابولیت های تولید شده با هضم دارو در بدن افراد را به ترتیب با ۹۶ و ۷۷ درصد دقت ردیابی کنند. همچنین آنها توانستند وجود دارو را بین یک تا ۴ ساعت پس از هضم ردیابی کنند. از سوی دیگر نسخه تست متابولیز شده نیز پس از ۶ ساعت بهترین نتایج را نشان داد. بنابراین بهترین زمان برای تست بین یک تا ۶ ساعت پس از هضم دارو است.

برچسب‌ها:

نظر شما