شناسهٔ خبر: 67384785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

قائم‌مقام وزیر صمت:

هزینه توزیع محصول در کشور بسیار بالا است

قائم‌مقام وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر هزینه توزیع ۷۰ درصد قیمت محصول را شامل می‌شود، گفت: این در حالی است که حد متعارف در دنیا ۱۵ درصد است و بنابراین هزینه توزیع در ایران بسیاربالا و غیراستاندارد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدمهدی فرحی امروز _چهارشنبه ششم تیر_ در حاشیه سفر یک‌روزه خود به استان قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همراهی بیش از ۳۰ شرکت خودروسازی بنا داریم تا پایان امسال تولید خودرو را به ۱.۷ میلیون دستگاه برسانیم.

وی به ظرفیت شرکت نیروی محرکه در استان قزوین اشاره کرد و افزود: با توجه به تولید نیم‌میلیون قطعه گیربکس در سال و توانایی شرکت در تولید تیپ‌های مختلف محصولات انتظار می‌رود که بتوانیم با بهره‌مندی از این ظرفیت به افزایش توان داخلی خودرو اقدام کنیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید کولرهای سلولزی فوق کم‌مصرف در استان قزوین اضافه کرد: این کولرها با بهره‌بندی از موتور بی.ال‌.دی. سی قادرند ۶۰ درصد مصرف برق را کاهش دهند که بر اساس پیش‌بینی وزیر نیرو اگر ۲۰ هزار دستگاه با این مدل تولید شود، ۶ هزار مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد.

فرحی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه توزیع ۷۰ درصد قیمت محصول را شامل می‌شود، گفت: این در حالی است که حد متعارف در دنیا ۱۵ درصد است و بنابراین هزینه توزیع در ایران بسیاربالا و غیراستاندارد است و باید با حذف دلالان سهم هزینه توزیع از قیمت محصول را به حد استاندارد جهانی رساند.

وی واردات صادرات را مکمل تولید دانست و افزود: ایجاد مشوق‌های صادراتی و حمایت‌های ارزی یکی از راه‌های توسعه صادرات در کشور محسوب می‌شود که باید در سال جاری با قوت ادامه یابد. وزارت صمت به سمت و سوی تحرک بیشتر در حوزه بخش خصوصی گام برداشته و همواره به دنبال رفع مشکلات تولیدکنندگان است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حمایت‌های دولت سیزدهم و وزارت صمت در این سال‌های گذشته جواب داده و فعالیت کارخانه‌ها و دستاوردها با رشد چشمگیری همراه است. با توجه به اینکه در استان محصولات باکیفیت تولید می‌شود، این امکان وجود دارد که زیر مجموعه غیررسمی یا به اصطلاح زیرپله برای تولید کمی و کیفی به سمت استانداردسازی بروند.

فرحی به مسائل صادراتی در واحدهای تولیدی هم اشاره کرد و گفت: نرخ ارز جذابیت بالایی در توسعه صادرات دارد و دولت هم روی تک نرخی شدن ارز هیچ مخالفتی ندارد و باید دید چه زمانی تصمیمات کلان اتخاذ می‌شود.

نظر شما