شناسهٔ خبر: 67384495 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

هواشناسی ایران / هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور طی روزهای آینده هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حسین ظفری، سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور از تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی از روز امروز چهارشنبه تا پایان فردا پنج‌شنبه خبر داد.

بیشتر بخوانید:

هواشناسی ایران / صدور هشدار نارنجی خسارت به کشاورزان

وی با اشاره به اینکه نوع مخاطره در روزهای آینده شامل رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ است، افزود: منطقه اثر مشتمل بر اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، زنجان، گلستان، شمال سمنان، خراسان شمالی، البرز، قزوین، شمال مرکزی و دامنه و ارتفاعات تهران است و در روز پنج‌شنبه شامل شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و دامنه و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و سمنان است که احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌ای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

ظفری همچنین ضمن توصیه به احتیاط در سفرهای بین شهری گفت: مسافران از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوه‌نوردی بپرهیزند. هم‌وطنان همچنین برای فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر احتیاط کنند. راهداری و سایر دستگاه‌ها نیز آمادگی لازم را برای مواجهه با مخاطرات احتمالی داشته باشند.

وی افزود: توصیه می‌شود که هم‌وطنان از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و دپوی محصولات در فضای باز خودداری کنند. علاوه بر آن بهتر است از استحکام سازه‌های موقت اطمینان حاصل کرده و کانال‌ها و آب‌روها جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی لایروبی شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: سامانه دوم شامل تشدید گرادیان فشاری از روز چهارشنبه تا پایان روز شنبه نهم تیرماه رخ خواهد داد. این سامانه موجب وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و در مناطق مستعد توفان گرد و خاک در مناطق مختلف کشور خواهد شد. نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق سمنان، شمال شرق اصفهان و نیمه شرقی کرمان در روز چهارشنبه، جنوب و شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، شرق و جنوب خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی، در روز پنجشنبه، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان در روز جمعه درگیر این سامانه خواهند بود. همچنین در روز شنبه برای شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

ظفری اضافه کرد: اثر این مخاطره در مناطق مستعد توفان گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان خواهد شد.

وی توصیه کرد: هم‌وطنان از کویرنوردی، جابجایی با گلایدر و هواپیماهای سبک و بالگرد، فعالیت‌های کوه‌نوردی، پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌ کاره و درختان و سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع در این مناطق خودداری کنند. علاوه بر لازم است در فعالیت‌های عمرانی احتیاط کرده و در باغات از بادگیر استفاده شود. استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی نیز توصیه می‌شود.

ظفری از آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در استان‌های تحت تأثیر خبر داد و افزود: به استان‌های تحت تأثیر ابلاغ شده است که تمامی تدابیر لازم جهت مواجهه با مخاطرات احتمالی را در نظر بگیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما