شناسهٔ خبر: 67382691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی می کند؛

مردم بازیگران تاثیرگذار میدان رقابت‌های انتخاباتی تاصندوق‌های رأی

زنجان- طی دو روز آینده ملت ایران دوباره در آزمونی دیگر و در پای صندوق های رای در انتخاباتی پیش از موعد برای انتخاب رییس دولت چهاردهم حاضر خواهند شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی برگزار می‌شود که ۶ کاندیدا از طیف‌های مختلف سیاسی وارد عرصه شده‌اند، اصلاح طلبان، راست سنتی و اصولگرایان در این انتخابات دارای نماینده هستند.

نگاه به ساختار سیاسی و تشکیلاتی گزینه‌های راه یافته به رقابت‌های انتخاباتی این را نشان می‌دهد که برگزار کنندگان تلاش کرده‌اند سلایق مختلف در چارچوب نظام سهمی در عرصه انتخابات داشته باشند.

میدان رقابت‌های انتخاباتی در استان زنجان عرصه رقابت بین سه کاندیدا است، پزشکیان، جلیلی و قالیباف کاندیداهای هستند که بیشترین حجم تبلیغات در فضاهای حقیقی و مجازی استان زنجان را به خود اختصاص دادند.

تبلیغات انتخاباتی در حال ساعات انتهایی خود را طی می‌کند که حامیان و اعضای ستادهای انتخاباتی کاندیداها به دنبال جلب آرا برای کاندیداها هستند

تبلیغات انتخاباتی در حالی ساعات انتهایی خود را طی می‌کند که حامیان و اعضای ستادهای انتخاباتی کاندیداها به دنبال جلب آرا برای کاندیداها هستند چراکه جلب آرای سفید و خاکستری و مجاب کردن افرادی که در انتخاب خود مردد هستند، نتیجه انتخابات را تغییر می‌دهد.

آنچه که از برآیندها و بازخوردهای تعامل با شهروندان زنجان به دست آمده است، نداشتن توانایی لازم ستادهای انتخاباتی در اقناع سازی افکار عمومی و عامه جامعه برای رأی دادن به شخص مشخصی است، از سوی دیگر بنا به اظهارت شهروندان زنجانی آنچه که مناظرات و میزگردها داشت، عموماً مباحث تکراری. فاقد یک پشتوانه غنی فکری و عملی بود و مطالب و منبعث از فضاسازی‌های جناحی و سیاسی را شامل می‌شد.

فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: انتخابات یکی از ملزومات دموکراسی و ساده‌ترین ابزار حضور مردم در عرصه‌های مختلف است.

یوسف ناصر در گفت وگو با خبرنگار مهر می‌افزاید: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انتخابات همواره جزو مهمترین اجزای نظام و نشانگر میزان رضایت مردم از حاکمیت بوده است. در مقاطعی که نگاه مثبت به حضور مردم در حاکمیت اتفاق افتاده، مشارکت مردمی نیز بالا بوده است و متأسفانه در مقاطعی هم نگاه تنگ نظرانه باعث خانه نشینی طیف گسترده‌ای از مردم شده است.

وی ادامه می‌دهد: این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که یکسال زودتر و بلافاصله بعد از انتخابات مجلس در اواخر سال گذشته برگزار می‌شود با میدان دادن به جناح‌های سیاسی کشور شور و شوقی نسبی برای حضور اکثریت در پای صندوق را به وجود آورده است.

مردم بازیگران تاثیرگذار میدان رقابتهای انتخاباتی تا صندوق های رای

امید به حضور مرددین در پای صندوق‌های رأی

این فعال سیاسی و رسانه‌ای در استان زنجان متذکر می‌شود: هر چند بخش قابل توجهی از جامعه هنوز برای حضور در این مشارکت مردد هستند ولی امید می‌رود که در لحظات پایانی بخش گستره‌ای از این مرددین هم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. شاید بتوان گفت این انتخابات وزن کشی جدی گروه‌های سیاسی کشور و به نوعی رفراندوم نظام بعد از سال‌ها بی اعتنایی به خواسته‌های مردم است.

ناصر ادامه می‌دهد: مردم چه کسانی که به رأی دادن جدی هستند و چه مرددین این بار خواسته‌های خود را آگاهانه در برنامه‌های کاندیداها جستجو می‌کنند و فریب وعده‌های دروغین را نخواهند خورد.

مردم انتظار دارند رئیس جمهور منتخب از هر جناحی که باشد دردی از دردهای بیشمار آنان بکاهد

وی معتقد است: مردم این بار رئیس جمهور خود را با شعارهای دهان پرکن در قاب تلویزیون انتخاب نخواهند کرد بلکه به کسی رأی خواهند داد که صادقانه با آنان رفتار نموده و در صورت انتخاب خواسته‌های حداقلی آنان را برآورده سازد. پس انتظار دارند رئیس جمهور منتخب از هر جناحی که باشد دردی از دردهای بیشمار آنان بکاهد.

دبیر حزب موتلفه ایران اسلامی در استان زنجان می‌گوید: در حالی که دو روز به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده هم تبلیغات نامزدها گسترده یافته و هم گمانه زنی‌ها برای میزان رأی آوری کاندیداها نقل محافل شده است از دو روز گذشته هم زنجان همانند سایر استان‌ها، محل رفت و آمد و حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و سخنرانی آنها برای هوادارانشان است.

رضا رحیم پور می‌افزاید: نظرسنجی‌های غیر رسمی پیش بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات و نیز محبوبیت نامزدها هم در فضای مجازی بیشتر شده است و گاهی هواداران نامزدها پیش پیش خود را پیروز میدان می‌دانند.

مردم بازیگران تاثیرگذار میدان رقابتهای انتخاباتی تا صندوق های رای

وی ادامه می‌دهد: البته جدای از فضای مجازی که سهم قابل توجهی از تبلیغات نامزدها را در خود دارد برگزاری بر نامه‌های تلویزیونی و رادیویی و بویژه مناظره‌ها هم در افزایش و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات و تصمیم در انتخاب اصلح مؤثر است خلاصه طبیعت انتخابات همین است و تحرکات انتخاباتی نشان از برگزاری انتخاباتی پرشور خواهد بود.

مناظرها تنور انتخابات را گرم‌تر کرد

یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است مناظرها کاندیداها را پیش‌درآمدی برای گرم‌تر شدن تنور انتخابات عنوان کرد.

سجاد مقدمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در چنین روزی شاهد انتخاب بهترین مرد عالم هستی بودیم، می‌گوید: این انتخاب درس بزرگی در دنیا برای انسان‌ها است و آن اینکه در سرنوشت خود و در انتخاب دوست و مسؤول دقت کافی داشته باشند.

مردم بازیگران تاثیرگذار میدان رقابتهای انتخاباتی تا صندوق های رای

وی با اشاره به اینکه عصاره خلقت به رهبری و امامت مردم انتخاب شده و این انتخاب که از سوی پروردگار عالمیان بود، به ما آموخت که در انتخاب جانشین و مسؤول دقت کافی داشته باشیم، می‌افزاید: انتخاب درست به ما گوشزد می‌کند که یار باید شفیق بوده و در همه حال به فکر مستمندان و فقرا باشد، بنابراین باید در انتخاب زیردستان و قضات توجه کافی داشته و چنان دقتی داشت که بر کسی ظلم نشود.

باید با الگو گرفتن از غدیر در انتخابات با دقت به مسئله انتخاب فردی که اصلح باشد، دقت نظر داشته باشیم

این فعال سیاسی با یادآوری اینکه عده‌ای که در غدیر جمع بودند، بر این انتخاب بی‌توجه شده و بر دین اسلام، مولا و مردم ظلم کردند، ادامه می‌دهد: این افراد اولین غاصبان بودند، به همین خاطر باید با الگو گرفتن از غدیر در انتخابات با دقت به مسئله انتخاب فردی که اصلح باشد، دقت نظر داشته باشیم.

مقدمی با بیان اینکه در این روزها که به آخرین لحظات تبلیغات نزدیک می‌شویم، به نظر می‌رسد تنور انتخابات به معنای واقعی کلمه گرم نشده است، خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که با مناظره‌های انجام شده و به ویژه مناظره دیشب پیش‌بینی می‌شود مشارکت در شهرها به ۴۰ درصد نیز برسد.

وی تاکید می‌کند: اگر گروه‌هایی که کاندیدای همسو دارند و از یک طیف هستند، جمع نشده و به یک شخص واحد تجمیع نشوند، همان تحلیل اولیه که از لیست شورای نگهبان داشتیم با سه قطبی بودن انتخابات به راحتی به دور دوم کشیده خواهد شد تا آن اکثریتی که قانون پیش‌بینی کرده، نتیجه برای سکان‌داری مشخص شود.

بی شک انتخابات ۸ تیر فارغ از جناح بندی‌های سیاسی و جانبه داری از یک کاندیدا صحنه رأی به اقتدار و عظمت ایران و ایرانی خواهد بود که همواره و در همه صحنه‌های برای اثبات حقانیت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به میدان آمده‌اند.

نظر شما