شناسهٔ خبر: 67381305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اوکراین«یگان پهپادی» ایجاد می کند/اشاره پوتین به تمرکز بر داخل به جای جنگ اوکراین

این یگان شامل قایق ها(شهپاد) و هواپیماهای بدون سرنشین(پهپاد) می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،؛ ولودیمیر لنسکی» رئیس جمهور اوکراین لایحه شورای امنیت اوکراین برای ایجاد «یگان پهپادی» در ارتش اوکراین را تأیید کرد.

این یگان شامل قایق ها(شهپاد) و هواپیماهای بدون سرنشین(پهپاد) می شوند.

در تحولی دیگر، اتحادیه اروپا به زودی ۱.۴ میلیارد یورو به عنوان کمک تسلیحاتی و صنعتی به اوکراین ارسال خواهد کرد، اقدامی که در پی توافق حاصل شده بر سر دور زدن مجارستان از سوی کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

این پول تازه از ۲۱۰ میلیارد یورو از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه نزد کشورهای اروپایی حاصل می‌شود. کشورهای اتحادیه اروپا در ماه مارس توافق کردند که این درآمدها را مورد استفاده قرار داده و مستقیما به اوکراین اختصاص دهند. قرار است ۹۰ درصد از این مبلغ برای تجهیزات نظامی و ۱۰ درصد هم برای پروژه‌های بازسازی اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

این ۱.۴ میلیارد یورو اولین قسط از ۲.۵ میلیارد یورویی است که بروکسل انتظار دارد امسال از دارایی‌های مسدود شده روسیه به دست آورد.

این مبالغ برای اوکراین یک اولویت ضروری است چرا که تلاش می‌کند فشار مجدد نیروهای روسیه در شرق را مهار کند. اوکراین در ماه‌های اخیر بارها از متحدین غربی خود خواسته‌ است به تکمیل ذخایر ارتش این کشور کمک کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد که این بسته مالی به سه هدف به اوکراین تخصیص داده می‌شود و گفت: «ما باید به اوکراین دفاع هوایی بیشتر، مهمات بیشتر ارائه دهیم و در عین حال برای توسعه ظرفیت‌های صنعتی این کشور حمایت بیشتری ارائه دهیم.»

آقای بورل همچنین افزود: «پوتین به حملات خود ادامه می‌دهد و عمدتا زیرساخت های انرژی را هدف قرار می‌دهد. واضح است که او می‌خواهد ثابت کند که اوکراین آسیب پذیر است و ما باید اثبات کنیم که از اوکراین حمایت خواهیم کرد.»

هنوز مشخص نیست که تصمیم مقام‌های اروپایی چگونه می‌تواند حق وتوی مجارستان را دور بزند چرا که هر تصمیم سیاست خارجی در این بلوک به اصل اتفاق آرا وابسته است.

بورل بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت: «ما درک می‌کنیم که از نظر قانونی، از آنجایی که یک کشور عضو در تصمیم‌گیری برای استفاده از این دارایی‌ها شرکت نکرده در فرآیند اجرای آن هم مشارکت نخواهد داشت.»

پتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در واکنش به این تصمیم بروکسل گفت: «میلیاردهای یورو جدید برای اوکراین. این بار با زیر پا گذاشتن قوانین اروپایی و کنار گذاشتن مجارستان.»

 

دیوان کیفری بین المللی برای دو نفر از مقامات نظامی روسیه حکم جلب صادر کرد

دیوان کیفری بین‌المللی روز سه‌شنبه برای سرگئی شویگو، وزیر دفاع سابق روسیه و والری گراسیموف، ژنرال برجسته روسی به اتهام جنایات جنگی در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، حکم بازداشت صادر کرد.

قضات این دادگاه بین‌المللی می‌گویند که این دو مقام روسی به دلیل رهبری حملات نظامی به تاسیسات غیرنظامی در اوکراین، مظنون به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت هستند.

آنها در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفتند دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد آقای شویگو و گراسیموف مسئول «حملات موشکی انجام شده توسط نیروهای مسلح روسیه علیه زیرساخت‌های برق اوکراین از تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا حداقل ۹ مارس ۲۰۲۳» بوده‌اند. 

کرملین اما بارها عنوان کرده که حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین یک هدف نظامی و قانونی بوده و حمله به غیرنظامیان یا زیرساخت‌های غیرنظامی را رد کرده است.

آقای شویگو که در آن زمان وزیر دفاع روسیه بود، ماه گذشته از سمت خود برکنار و به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه منصوب شد. این مهم‌ترین تغییری بوده است که ولادیمیر پوتین در فرماندهی نظامی روسیه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ ایجاد کرده است. 

با صدور حکم بازداشت آقای شویگو و گراسیموف حالا تعداد مقامات ارشد روسی که از سوی دادگاه‌های بین‌المللی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند به هشت تن رسیده است. دیوان کیفری بین‌المللی پیش از این نیز در سال ۲۰۲۳ حکم جلب ولادیمیر پوتین را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی به دلیل دست‌ داشتن در ربودن گسترده کودکان از اوکراین صادر کرده بود. 

اوکراین که عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست، به این نهاد کیفری صلاحیت رسیدگی به جرایم ارتکابی در قلمرو خود را داده است. با این حال احکام صادر شده از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی تنها در کشورهایی قابل اجراست که به پیمان‌های مربوط به تشکیل دادگاه پیوسته‌اند یا مربوط به پرونده‌های ارجاعی از سوی شورای امنیت سازمان ملل است. 

روسیه از امضاکنندگان پیمان تشکیل دادگاه نیست و به عنوان عضو دائم شورای امنیت، از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است.

 

تهدید فزاینده اسلام‌گرایان افراطی در روسیه؛ پوتین: شاید مجبورم کنند تمرکزم را بر جنگ اوکراین کم کنم

 

به گزارش یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید اگرچه تاکنون به جنگ کشورش با اوکراین به عنوان یک مبارزه حیاتی در مقابل غرب می‌نگریسته، اما تیراندازی‌های مرگبار داغستان نشان داد که تهدیدات اسلامگرایان ستیزه‌جو بطور قابل توجهی رو به افزایش است.

آقای پوتین افزود که به همین دلیل ممکن است مجبور شود از تمرکزش بر جنگ اوکراین بکاهد و بخشی از نیرو و منابع خود را نیز صرف مبارزه در این مسیر کند.

در پی تیراندازی‌های شامگاه یکشنبه در داغستان واقع در جنوب روسیه که در جریان آن دست‌کم ۲۰ نفر کشته شدند، پرسش‌های بسیاری درباره توانمندی های سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه مطرح شد.

به نظر می‌رسد که نیروهای این سرویس‌ها، به دلیل توجه زیاد به جنگ اوکراین و حملات احتمالی کی‌یف در خاک روسیه، از دیگر تهدیدات ممکن غافل شده‌اند.

سرگئی مارکوف، مشاور پیشین کرملین نیز در این باره به رویترز می‌گوید: «اسلام‌گرایی افراطی دوباره در روسیه سر بلند کرده است. واضح است که مشکل تروریسم وجود دارد و بسیار جدی است و ما نیاز به اقدام مقامات داریم.»

علاوه بر این، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه در میان مهاجمان این حملات، دو تن از بستگان یک مقام محلی که در ماه آوریل جلسه ای ضدتروریسم برگزار کرده بود، دیده می‌شدند و یکی دیگر از مهاجمان نیز در گذشته عضو یک حزب طرفدار کرملین بوده، نگرانی از نفوذ اسلامگرایان افراطی در میان نخبگان محلی را افزایش داده است.

این حملات همچنین ضربه‌ای به تعهد دیرینه پوتین به مردم روسیه، مبنی بر تضمین ثبات داخلی بود.

این حوادث در حالی در داغستان روی داده که جمهوری داغستان برای ارتش روسیه بسیار مهم است و پایگاه دریایی «ناوگروه خزر» روسیه نیز در آنجا قرار دارد.

ریکاردو واله، مدیر تحقیقات مرکز «خاطرات خراسان» (The Khorasan Diary) که به مطالعه درباره وضعیت ستیزه‌جویان در منطقه می پردازد، به رویترز می گوید که داعش و سایر گروه‌های جهادی سعی کردند از فرصتی که جنگ روسیه در اوکراین برای آنها ایجاد کرده، استفاده کنند.

به گفته او، جنگ اوکراین مانع همکاری اساسی مسکو و غرب برای مقابله با داعش شده و منابع روسیه برای مبارزه با آنها را نیز منحرف کرده است و اکنون حمله داغستان نشان می‌دهد که «شکاف امنیتی بزرگی در موضوع جمع‌آوری اطلاعات روسیه وجود دارد.»

کارشناسان نظامی غربی نیز تایید کرده‌اند که حملات روز یکشنبه، به خوبی برنامه‌ریزی شده و هماهنگ شده بود و اگرچه هیچ گروهی مسئولیت انجام آنها را برعهده نگرفت اما رسانه «العظیم» که متعلق به شاخه روسی داعش خراسان است در بیانیه‌ای از این حمله و از آنچه نتیجه عملکرد «برادران قفقازی» نامید، استقبال کرد.

با این وجود همه این نگرانی‌ها، دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین در نشست مطبوعاتی خود، احتمال بازگشت به سال‌های پایانی دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ (یعنی دوره ای که شبه نظامیان اسلامگرا حملات منظمی به اهداف غیرنظامی در سراسر روسیه انجام دادند) را رد کرد و گفت: «روسیه اکنون متفاوت است، جامعه کاملاً یکپارچه شده است و چنین اقدامات تروریستی جنایتکارانه‌ای که دیروز در داغستان دیدیم، از سوی جامعه حمایت نمی شود؛ چه در خود روسیه و چه در داغستان.»

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما