شناسهٔ خبر: 67381159 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی گیلان خبر داد

هشدار سطح قرمز هواشناسی برای تقویت سامانه بارشی در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی برای تقویت سامانه بارشی از غرب امروز چهارشنبه تا پنج‌شنبه جاری در استان خبر داد و گفت: شهروندان و گردشگران طی این مدت از شنا کردن، توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان، اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده تقویت سامانه بارشی از غروب امروز چهارشنبه تا روز پنج شنبه جاری در گیلان است.

وی افزود: مطابق هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شده، طی این مدت بارش شدید تا خیلی شدید باران و وزش باد شدید تا خیلی شدید، رعد و برق و تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده در برخی معابر، انسداد برخی راه‌ها (به ویژه راه‌های روستایی در ارتفاعات و دامنه‌ها)، احتمال تخریب پل، خسارت به محصولات باغی و زراعی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها ازجمله خطوط انتقال برق و آب و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تخریب سازه‌های موقت و سبک و اصابت صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس تصریح کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: طی این مدت بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، خروج شهروندان و مسافران از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه‌ها، مدیریت زمین‌های کشاورزی و هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده و سایر اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

دادرس از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی دریایی برای وزش باد شدید (در برخی نواحی شدید) در دریای خزر از اواخر روز چهارشنبه تا ظهر پنج‌شنبه جاری خبر داد و افزود: طی این مدت بیشینه ارتفاع موج در سواحل استان یک تا دو متر و برای نزدیک ساحل تا حدود دو متر و ۸۰ سانتی متر پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی از اثرات این سامانه است، تاکید کرد: طی این مدت، ممانعت از شنا کردن، تردد قایق‌های سبک و تفریحی، تردد ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، تردد کشتی‌های تجاری، فعالیت‌های شیلاتی و پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجه با خسارات احتمالی به کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

نظر شما