شناسهٔ خبر: 67381006 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین: اظهارات سفیر آمریکا در پکن برای توسعه روابط دوجانبه سودمند نیست

تهران- ایرنا- چین در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا در این کشور مبنی بر اینکه پکن مانع تبادلات مردم با مردم بین چین و ایالات متحده است، تاکید کرد که صحبت‌های وی برای توسعه روابط دو جانبه سودمند نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین امروز چهارشنبه اظهارات نیکلاس برنز سفیر ایالات متحده در پکن را «غیر معقول» توصیف کرد و گفت که این سخنان از تفاهم‌های کلیدی روسای جمهوری هر دو کشور منحرف شده است.

گزارش روزنامه وال استریت ژورنال که از سوی رسانه‌های جهانی به طور گسترده بازنشر شده مبنی بر این است که سفیر آمریکا در پکن، چین را متهم کرده که تبادلات مردم با مردم بین دو کشور را غیرممکن می‌سازد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان یک نشست خبری اعلام کرد: این [اظهارات] در راستای مسیر درست آمریکا و چین برای داشتن رابطه دوستانه با یکدیگر و همچنین یک اقدام سودمند برای توسعه روابط دوجانبه با ثبات نیست.

وی با اشاره به دیدار شی جین‌پینگ و جو بایدن روسای جمهوری چین و آمریکا در ماه نوامبر گذشته در سانفرانسیسکو که در آن دو طرف در مورد محدودیت در روابط گفت‌وگو کردند، ابراز داشت: صحبت‌های سفیر برنز درست نیست و انحراف از اجماع نظر مهمی است که به توافق روسای دو دولت رسید.

برنز در بخشی از مصاحبه‌ای که در وال استریت ژورنال منتشر شد، مدعی شد که مقام های سرزمین اصلی در ۶۱ رویداد عمومی سازماندهی شده توسط سفارت ایالات متحده در پکن از نوامبر گذشته (آبان و آذر) مداخله کرده‌اند.

او افزود که آنها این کار را یا با تحت فشار گذاشتن شهروندان چینی برای دوری کردن یا تلاش برای ارعاب کسانی که این کار را دنبال می‌کنند، انجام دادند.

مائو در این باره توضیح داد: چین همواره روابط خود با آمریکا را مطابق با اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد- برد پیش برده است. پکن متعهد به ارتقای تبادل فرهنگی بین چین و آمریکا است.

نظر شما