شناسهٔ خبر: 67381005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

«دریچه» ساخته فیلم‌ساز چهارمحال و بختیاری در پاتوق فیلم کوتاه به نمایش درآمد/ فیلمی با دغدغه مهم

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، از منتقدان سینما حاضر در چهاردهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم‌ کوتاه درباره فیلم دریچه گفت: فیلم دغدغه مهمی دارد و گرچه به لحاظ کارگردانی، فیلم‌نامه و برخی مسائل فنی نیاز به کار بیشتری داشته است اما برای فیلم اول درخشان است.

محمدرضا مقدسیان با اشاره به اهمیت پرداختن به نوع ارتباط با سینما در فیلم دریچه، افزود: سوال این است که آیا مجموعه آن چیزی که تحت عنوان سینما و رسانه با آن مواجهیم با چیزی که فیلم‌ به آن اشاره می‌کند متفاوت است؟ در این فیلم، فیلم‌ساز تلنگری به خودش می‌زند و می‌گوید نسبت من با سینما، زندگی و محتواهای تصویری چیست.

وی ادامه داد: فیلم به عنوان فیلم‌ پایان‌نامه‌ای دانشجویی سربلند است.

نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه دریچه و هنرمند چهارمحال و بختیاری هم با حضور در میز نقد با اشاره به اینکه این فیلم نتیجه کار پایان‌نامه دوره دانشجویی محسوب می‌شود و آن را با مشاوره استاد راهنمایش ساخته است، گفت: نام این فیلم نیز بر اساس ایده‌ای که در ذهن من به عنوان کارگردان شکل گرفته بود، انتخاب شد.

مجید ابراهیمیان افزود: ایده‌ها یا بر مبنای زیست شخصی است یا کتاب‌هایی که می‌خوانیم و فیلم‌هایی است که می‌بینیم. چند سال پیش «بوف کور» را خواندم بعد به این فکر کردم که چگونه می‌توانم فیلمی بسازم که چنین فضایی داشته باشد. آن موقعیت فیلم برای من درگیر کننده بود و باعث شد این فیلم را بسازم.

وی همچنین به نحوه انتخاب بازیگران اصلی فیلم دریچه اشاره و تصریح کرد: فیلم در شهری خارج از تهران و دیگر شهرهای بزرگ ساخته شده است و این کار را سخت‌تر می‌کند چراکه برای انتخاب بازیگر با گزینه‌های محدودتری روبه‌رو بودم.

ابراهیمیان یادآور شد: تصویربرداری فیلم دریچه دو پاره بود به همین دلیل تصویربرداری آن در چهار روز و با فاصله انجام شد که این موضوع می‌تواند در نتیجه به دست آمده مؤثر باشد.

گفتنی است، «دریچه» به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان شهرکرد، روایت مردی است که به تنهایی زندگی می‌کند و تمام دل‌خوشی‌اش فیلم دیدن و غذا خوردن است. او با شنیدن صدایی متوجه دریچه‌ای در پستوی خانه‌اش می‌شود و ماجراهای جدیدی شکل می‌گیرد.

  این فیلم در شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد – ایساتیس در بهمن 1401 به نمایش درآمده است.

نظر شما