شناسهٔ خبر: 67380206 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

افزایش ۲۳ درصدی واحدهای فعال دامداری در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اخذ تسهیلات و تزریق آن، واحدهای فعال دامداری در استان از ۱۹ درصد به ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سیدعلی معتمدی‌پور، امروز_ چهارشنبه، ششم تیر_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در زیربخش‌های اقتصادی در سطح استان کشاورزی تأثیرگذارترین بخش اقتصادی است، اظهار کرد: مجموعه عریض و طویل جهاد کشاورزی جایگاه بزرگ و پراکنده دارد و شاخص‌های کلی در بحث تولید به عنوان اصلی‌ترین و عمومی‌ترین وظیفه بخش کشاورزی است.

وی مهم‌ترین زیربخش‌های کشاورزی را تولیدات گیاهی، دامپروری، شیلات، عشایر، دانست و افزود: در مجموع ما در بحث زیربخش تولیدات دامی متولی تولید گوشت از طیور، مرغداری‌ها، دام‌های صنعتی، سنتی و عشایری هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بخش کشاورزی، دامپروری و مجموعه فعالیت‌های جهاد کشاورزی از جمله بخش‌های بوده که همه‌گیرتر از سایر بخش‌های اقتصادی است، گفت: به‌طور مثال در صنعت چهار کارخانه بزرگ و در گردشگری فضاهای خاص داریم، اما در کشاورزی کمتر کسی در استان است که خود یا خانواده درگیر تولید، اشتغال و معیشت کشاورزی نباشند.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ تنها ۱۹ درصد واحدهای دامداری سنتی و صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال بود که در پایان سال ۱۴۰۲ این میزان به ۴۲ درصد رسیده و در صورت جذب تسهیلات اختصاص پیدا کرده به ۶۰ درصد خواهد رسید.

معتمدی‌پور با بیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت نهادهای دامی افزایش هفت برابری داشت، خاطرنشان کرد: در ابتدای حذف ارز ترجیحی بخش زیادی از تولیدات دامی راکد شدند و در ابتدای سال ۱۴۰۰ دامداری‌های فعال سنتی و صنعتی ما ۱۹ درصد داشتیم و یک رکود سخت و سنگین بود و افزایش قیمت را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه تولید در بخش دام را نهادهای دامی تشکیل می‌دهد، افزود: ۹۰ درصد نهادهای دامی ما در کل کشور وارداتی هستند و این باعث شد رکوردی در این زمینه داشته باشیم و ما بعد از مدیریت بازار به فکر فعال کردن این طرح‌ها افتادیم که یکی از اهرم‌ها این نهاده‌های دامی را به صورت مدت‌دار در اختیار واحدها قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون به اندازه شش ماه نهادهای دامی ذخیره در استان داریم، گفت: با اخذ تسهیلات کمک و تزریق آن به واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی در پایان سال گذشته تعداد واحدهای فعال را از ۱۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۲ درصد رسانده‌ایم.

نظر شما