شناسهٔ خبر: 67380105 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

استمرار فعالیت تروریست‌ها در روسیه/ رادیکالیسم مذهبی گریبانگیر مسکو می‌شود؟

به دنبال حمله تروریستی در داغستان روسیه و کشته شدن یک کشیش و آتش زدن یک کنیسه، نگرانی ها از تشدید رادیکالیسم مذهبی در روسیه همزمان با جنگ اوکراین خبر دادند. خبرآنلاین گزارش می دهد.

صاحب‌خبر -

رسول سلیمی: به دنبال حمله افراد مسلح به یک کنیسه، یک کلیسای ارتودوکس و یک پاسگاه پلیس در دو شهر جمهوری داغستان واقع در قفقاز شمالی، یک کشیش و دست کم ۱۵ نیروی پلیس کشته شدند. این حادثه حادثه در «ماخاچکال» (Makhachkala) در شهر «دربند» در جمهوری داغستان روسیه زمانی رخ داد که مهاجمان ناشناس به سمت ایست بازرسی پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان تیراندازی کردند. ویدئوها و عکس ها شعله های اتش بزرگ و دود را نشان می دهد که به شدت از کنیسه ای در دربند بیرون می اید، در حالی که فیلم های گرفته شده از پنجره یک ساختمان در ماخاچکالا نشان می دهد که افراد ناشناس سیاه پوش به یک ماشین پلیس در خیابان شلیک می کنند.

این در حالی است که داغستان یک منطقه عمدتا مسلمان در شمال قفقاز است که با شورش های طولانی مدت مبارزه کرده است. تیراندازی در ماخاچکالا و دربند، بدترین حادثه تروریستی در روسیه از زمان کشته شدن ۱۴۵ نفر و زخمی شدن ۱۸۰ نفر دیگر در یک سالن کنسرت در مسکو در ماه مارس بود. این منطقه ناآرام از سال۲۰۰۰ مورد حمله اسلامگرایان افراطی قرار گرفته که از چچن به آن سرازیر شده بودند و نیروهای امنیتی روسیه به شدت برای مبارزه با افراط گرایان در منطقه فعال هستند.

استمرار فعالیت تروریست‌ها در روسیه/ رادیکالیسم مذهبی گریبانگیر مسکو می‌شود؟

در همین حال، رئیس جمهوری خود مختار داغستان در بیانیه‌ای از کشته شدن بیش از ۱۵ افسر پلیس و چندین غیرنظامی از جمله یک کشیش ارتدوکس در جریان این حمله خبر داد. کمیته ملی ضد تروریسم روسیه نیز حملات مسلحانه یکشنبه شب به دو شهر جمهوری داغستان که منطقه عمدتا مسلمان نشین در این کشور هستند را تروریستی خوانده است.

ناظران سیاسی معتقدند این تیراندازی ها بخشی از افزایش خشونت های اسلامی در روسیه در ماه های اخیر بوده است. خبرگزاری دولتی تاس به نقل از برخی مقامات گفته که مهاجمان "پیروان یک سازمان تروریستی بین المللی" بودند.

شاهدان عینی گفته اند مهاجمان کوکتل مولوتف را به یک کنیسه و کلیسای مسیحی ارتدوکس روسیه در دربند پرتاب کردند و سپس به پلیس هایی که از مکان های مذهبی محافظت می کردند حمله کردند. از مهمترین قربانیان این حادثه تروریستی یک کشیش ارتدوکس بود که بیش از ۴۰ سال در کلیسا خدمت کرده بود.

شاهدان به رسانه های روسی گزارش دادند نیم ساعت بعد، گروه دیگری از مهاجمان به سوی پلیسی که از کلیسایی در ماخاچکالا محافظت می کرد آتش گشودند و کوکتل مولوتف را به کنیسه ای که در آن نزدیکی بود پرتاب کردند.

استمرار فعالیت تروریست‌ها در روسیه/ رادیکالیسم مذهبی گریبانگیر مسکو می‌شود؟

مقامات این جمهوری خودمختار روسیه پس از حملات مرگبار صورت گرفته در مَخاچ‌قلعه، مرکز و دربند، یکی از شهرهای ساحلی این منطقه سه روز عزای عمومی اعلام کردند. بنا به گزارش وزارت کشور داغستان، یک کنیسه و یک کلیسا در شهر دربند، واقع در ساحل دریای خزر، هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند.

در حالی که تحقیقات در روسیه در حال انجام است، برخی از مقامات محلی روسیه بدون ارائه شواهد، انگشت اتهام را به سمت اوکراین نشان دادند. برخی از کارشناسان معتقدند که حمله تمام عیار پوتین به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و سرکوب آزادی های مدنی اولویت های سرویس های امنیتی را از دست داده و آنها را از منابع محروم کرده و روسیه را در برابر حملات اسلام گرایان آسیب پذیرتر کرده است.

این در حالی است که برخی دیگر از ناظران سیاسی به نقش حضور تندروهای مذهبی مسلمان در افغانستان اشاره و هدایت چنین عملیات هایی در روسیه را در سایه انفعال طالبان نسبت به داعش خراسان ارزیابی می کنند.

311213

نظر شما