شناسهٔ خبر: 67379832 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

معمای تغییر لحن «ترامپ»

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات‌متحده همواره انتقادات خود علیه رقیب خود، جو بایدن را با عناوینی تحقیرآمیز آمیخته کرده است. او اخیرا بایدن را «زامبی بدون مغزی» خطاب کرد که با اختلالات عمده شناختی حتی نمی‌تواند جمله ساده‌ای را تمام کند یا از مکانی که خود به آن وارد شده، خارج شود، اما در آستانه مناظره پیش رو به میزبانی سی‌ان‌ان، ترامپ و معاونانش، رییس‌جمهور امریکا را به ناگهان «مناظره‌گری شایسته» با توانایی قابل‌توجه و مجری سیاسی کهنه‌کاری لقب داده‌اند که نباید او را دست‌کم گرفت. ناظران این تغییر لحن ترامپ و دستیارانش نسبت به بایدن را نوعی بازی برای «تعیین انتظارات قابل‌توجه از رقیب» پیش از مناظره می‌دانند.
به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از سی‌ان‌ان، این تاکتیک مسبوق به سابقه است: یکی از دستیاران جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، زمانی ادعا کرد که جان کری، رقیب دموکرات او در سال ۲۰۰۴، مناظره‌گر بهتری نسبت به سیسرو، سخنور شهیر رومی بود. اما تغییر لحن تیم ترامپ باتوجه به تهاجم بی‌امان آن‌ها به وضعیت ذهنی و شناختی بایدن در نوع خود پدیده‌ای قابل توجه است.
داگ بورگوم، فرماندار داکوتای شمالی، معاون احتمالی ترامپ برای ریاست‌جمهوری، روز یکشنبه در برنامه «وضعیت کشور امریکا» در سی‌ان‌ان تلاش کرد این تغییر لحن تیم ترامپ نسبت به بایدن را بازسازی کند. او گفت: «بایدن بیش از ده بار برای انواع و اقسام مناصب در ایالات‌متحده نامزد شده است. او چهار بار نامزد ریاست‌جمهوری شده است؛ از زمانی که رییس‌جمهور نیکسون روی کار آمد، بایدن مبارزات انتخاباتی را آغاز کرده است.
بنابراین، او سیاست‌مداری خبره و باتجربه است.» به نظر، تلاش بروگوم برای آن است تا نشان دهد که بایدن حریف کارکشته‌ای است و ترامپ در مقابل مناظره‌گری قوی قرار خواهد گرفت. این مساله بیشتر نه برای بالا بردن وجهه بایدن که در واقع نشان دادن قدرت ترامپ برنامه‌ریزی شده است.
در همین حال، کارزار بایدن تلاش‌های جدید خود را برای نشان دادن ترامپ در مقام جنایتکاری «بی‌شک و شبهه» بیشتر کرده است. کارزار بایدن، ترامپ را از نظر اخلاقی فردی مذموم نشان می‌دهد که تنها به نفع دوستان و نزدیکانش قدم بر می‌دارد. پس برای بازگشت به کاخ سفید، فرد مناسبی نیست. ستاد انتخاباتی بایدن، روز یکشنبه در یادداشتی وعده داد که بایدن به شکلی در مناظره حضور پیدا خواهد کرد که نتیجه آن به تغییر نظر رای‌دهندگان امریکایی علیه ترامپ باشد.
مناظره روز پنجشنبه یکی از اولین لحظات جدی این مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خواهد بود. در این مناظره، بخش بزرگ‌تری از رای‌دهندگان امریکایی این فرصت را خواهند داشت تا شاهد انتخاب بین جو بایدن و دونالد ترامپ باشند.
مایکل تایلر، مدیر ارتباطات کارزار بایدن به سی‌ان‌ان گفت هر مناظره‌ای تاکتیک‌های خود را می‌طلبد. به نظر می‌رسد ترامپ نیز با تاکتیک ارتقای سطح رقیب خود می‌خواهد نشان دهد که در صورت پیروزی، کار سختی برای مردم امریکا انجام داده و از سد بزرگی عبور کرده است. این برنامه می‌تواند او را در نظر رای‌دهندگان مهم‌تر جلوه دهد.
به گزارش نیویورک تایمز، جو بایدن، تعطیلات آخر هفته خود در کمپ دیوید در مریلند را با تیم بزرگی از دستیاران و کارشناسان مناظره در حال آماده‌سازی برای مناظره با ترامپ گذراند. میلیون‌ها رای‌دهنده در روز پنجشنبه پیش رو فرصتی را برای ارزیابی انرژی، استقامت و هوشیاری یک رییس‌جمهور ۸۱ساله خواهند داشت که به طور مشهودی پیر و کند شده است.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر امریکایی‌ها فکر می‌کنند بایدن برای یک دوره دیگر خیلی پیر و فرتوت است. این درحالی است که کمتر رای‌دهنده‌ای نگران سلامت شناختی ترامپ ۷۸ساله است که تنها سه سال از بایدن جوان‌تر است. همین مساله ترامپ را واداشته در آستانه مناظره، از حملات اخیر خود علیه ناتوانی شناختی و ذهنی بایدن عدول کرده و تلاش کند تا رقیب را چهره‌ای قدرتمند جلوه دهد.
اما بحث عمیق‌تر از شخصیت‌ها است. به عقیده استفن کالینسون، تحلیلگر امور داخلی ایالات‌متحده، رای‌دهندگان امریکایی دغدغه دیگری نیز دارند. آن‌ها اخیرا صدمات بسیاری از تورم و افزایش قیمت‌ها در امریکا دیده‌اند. پس طبیعی است در مناظره پیش رو گوش خود را نسبت به هر کلمه اقتصادی تیزتر کنند. قطعا آن‌ها از ادامه وضع موجود در اقتصاد ناراضی‌اند و هوس بازگشت به حالت عادی قبل از همه‌گیری را دارند که بایدن چهار سال پیش وعده داده بود آن را سر و سامان می‌بخشد.
آن‌ها منتظرند ببینند چگونه نامزدها می‌توانند فشار اقتصادی بر خانواده‌های‌شان را کاهش دهند. کارزار انتخاباتی بایدن نشان می‌دهد که او خود را به عنوان نیروی باثباتی معرفی می‌کند که به نیازهای خانواده‌ها پاسخ خواهد داد. آن‌ها خود را در تضاد با «دیدگاه تاریک» ترامپ و تهدیدهای جمهوری‌خواهان برای حقوق سقط جنین نیز می‌دانند.
در همین حال، ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، بایدن را نسبت به بحران مرزی جنوبی ناتوان می‌داند و او را نسبت به آنچه او «جرم و جنایت مهاجران غیرقانونی» در ایالت‌های امریکا می‌داند، سرزنش می‌کند. ترامپ البته برگ برنده خوبی دارد: او به نوستالژی وضعیت اقتصادی پیش از همه‌گیری تکیه خواهد کرد و احتمالا نشان خواهد داد که آمارها به نفع او حکم دهند. این درحالی است که نظام قضایی ایالات‌متحده اخیرا در پرونده پرداخت حق‌السکوت علیه ترامپ حکم داده است.
پس از اینکه عملکرد پرخاشگرانه و عصبانی ترامپ در اولین مناظره با بایدن در سال ۲۰۲۰ نتیجه معکوس داد، گمانه‌زنی‌های فزاینده‌ای درباره رویکرد ترامپ در مناظره پیش رو وجود دارد. کریستی نوم، فرماندار داکوتای جنوبی، در برنامه «دیدار با رسانه» شبکه ان‌بی‌سی در روز یکشنبه توصیه‌هایی به رییس‌جمهور سابق داشت.
او گفت: «فکر نمی‌کنم او اصلا در این مناظره مسائل را شخصی کند، زیرا برخلاف سیاست‌های جو بایدن، ترامپ برگ‌های برنده خوبی در دست خواهد داشت. او می‌تواند بر اقتصاد تضعیف شده در دوره بایدن اشاره کند. همچنین سیاست‌های بایدن در جهان را مورد نکوهش قرار دهد که دست‌کم به دو جنگ در خاورمیانه و اوکراین ختم شده است.
در پیش از مناظره نیز رویکردهای دو رقیب متفاوت بوده است. ترامپ به شکل پرجنب و جوشی در حال قرار دادن نامش در صدر اخبار بوده است. اما بایدن بی‌سر و صدا با مشاورانش در کمپ دیوید و منطقه ییلاقی کاتوکتین در شمال واشنگتن دی‌سی در حال رایزنی بوده است.
مقایسه در نمایش حتی قبل از مناظره، تجسم رویکردهای مخالف رقبا نسبت به ریاست‌جمهوری است. ترامپ رویکردی علنی، تهاجمی و گاهی تحقیرآمیز داشته است و مانند همیشه انتظارات از دولتمردی سنتی را زیر پا می‌گذارد. بایدن اما محتاط است و به دنبال احیای هنجارهایی در صحنه سیاست ایالات‌متحده است که معتقد است ترامپ زمانی آن‌ها را به باد داده است.

برچسب‌ها:

نظر شما